Connect with us

Ekonomija

Zabilježen porast izvoza za 72 odsto

Crna Gora bilježi porast izvoza u prvih devet mjeseci ove godine za 72 odsto, u odnosu na isti period prošle godine, pokazuju podaci Monstata. No u istom periodu uvezli smo više od 465 miliona eura hrane, a najviše one koju i sami proizvodimo, poput mesa, voća, povrća, mlijeka i jaja. Sagovornici TVCG objašnjavaju da poljoprivredna proizvodnja nije dovoljna da pokrije potrebe domaćeg tržišta, te da bi se to moglo promijeniti uz pomoć države ali i podizanjem svijesti građana da kupuju crnogorske proizvode, piše portal RTCG.

Crna Gora je prošle godine uvezla banane za nešto više od 7 miliona eura jer to voće ne uspijeva kod nas. Istovremeno stotine miliona eura potrošeno je na hranu koju proizvodimo ili bismo mogli da proizvodimo. Tako je bilo i za prvih 9 mjeseci ove godine kada smo uvezli 465 miliona eura hrane od toga najviše novca je otišlo na uvoz mesa, žitarica, povrća, voća,mlječnih proizvoda i jaja.

“Zašto se uvozi, uvozi se zato što su to potrebe Crnogorskog tržišta. E sad se postavlja pitanje zašto ne proizvodimo to što uvozimo. Naša poljoprivredna proizvodnja u Crnoj Gori vrijedi nekih 350 do 400 miliona eura zavisno od godine do godine i to su uglavnom osnovni poljoprivredni proizvodi. U toj strukturi osnovnih poljoprivrednih proizvoda učešće uvoza nije veliko kao što je kod prerađevina u poljoprivrednoj proizvodnji”, Budimir Mugoša iz ministarstva poljoprivrede.

Bez obzira na strukturu uvoza, u Uniji poslodavaca kažu da sve treba da zabrine što se crnogorsko tržište od 650.000 stanovnika u državi koja je proglašena ekološkom i pogodnom za razvoj posebno organske poljoprivrede, umjesto na sopstvenu proizvodnju oslanja na uvoz.

“Definitivno nemamao razvijenu proizvodnju hrane nemamo adekvatnu podršku za ljude koji se odluče da se bave proizvodnjom hrane.Ono što je problem u Crnoj Gori što je u posljednjih 70 godina obilježilo pustošenje sela ,sela su ostala prazna i sada je teško motivisati ljude da se vrate i da proizvode”, kazao je Filip Lazović iz Unije poslodavaca.

Da je tako ne spore ni u resornom ministarstvu. Godinama se za poljoprivredu izdvaja 1 odsto budžeta što je najmanje u Evropi, pa zbog toga kažu ni podsticajne mjere države ne mogu dati očekivane rezultate. Zato su uglavnom domaći proizvodi i skuplji od uvoznih iako im kvalitetom mogu parirati.

“Generalno nemamo ni kod kupaca odnosno potrošača tu svijest o važnosti da na neki način podržimo domaćeg proizvođača. Imali smo veći broj kamapanja ali nije na dao željene rezultate”, kazao je Lazović.

“Mi piletinu koju kupujemo iz domaće proizviodnje ona je zaklana juće ili prekjuče i danas je na rafovima e zamislite kada je zaklana piletina koja dolazi iz Brazila. I o tome mi treba da razmišljamo. I moja preporuka bi bila da kupite kilo i 200 domaćeg nego kilo ipo uvozne robe. Zato o tome razmislite kada god krenete u kupovinu, jer patriotizam nije samo kada navijate za crnogorsku reprezentaciju nego i kada kupujete hranu sa naših njiva. Uz to svaki euro potrošen za domaći proizvod ostaje u Crnoj Gori”, poručio je Mugoša.

Reklama
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ekonomija

Država treći put traži rješenje za putni pravac Virpazar – Golubovci

Uprava za saobraćaj je raspisala novi 24.900 eura vrijedan tender za izradu idejnog rješenja za rekonstrukciju magistrale Virpazar – obilaznica Golubovci, nakon što su prethodna dva poništena jer na njih nije pristigla nijedna ponuda, javile su Vijesti.

Trasa Virpazar – Golubovci duga je 16 kilometara, počinje kod raskrsnice za tunel “Sozina”, a završava kod kružnog toka kod restorana “Roštiljijada”. Ovaj tender trajaće do sredine decembra pri čemu će izabrani projektant imati pola godine da uradi idejno rješenje.

Prvi tender trajao je od 30. oktobra do 17. novembra, dok je drugi trajao od 17. do 25. novembra.

Cilj izrade ove tehničke dokumentacije je povećanje kapaciteta u odnosu na postojeću magistralu i važeće detaljne urbanističke planove i studije lokacija, u skladu sa Prostornim planom Crne Gore do 2040. godine. Po tenderu, ova dionica je jedna od najznačajnijih koja povezuje primorje, centralni i sjeverni dio Crne Gore, ali je i među najopterećenijim, pa u toku ljeta postaje saobraćajno usko grlo.

Po projektnom zadatku, gužve nastaju zbog malog nivoa usluge i više neregulisanih ukrštanja dok je magistrala i terenski ograničena jer ide paralelno sa prugom Beograd – Bar i kroz Nacionalni park “Skadarsko jezero”.

“Na pojedinim dionicama dodatan problem predstavlja i to što trasa prolazi kroz naselja pri čemu su stambeni objekti neposredno uz postojeći magistralni put. U fazi izrade idejnog rješenja projektant je dužan obraditi tri varijantna rješenja, sva tri moraju predstavljati povećanje kapaciteta kroz uvećanje broja saobraćajnih traka. Projektant je dužan pri izradi projekta posebno voditi računa o Nacionalnom parku, urbanizovanim i naseljenim područjima sa dozvoljenim nivoom saobraćajne buke, posebnim kompleksima pejzaža koje treba zaštititi od vizuelnog zagađenja, zaštiti voda i izvorišta sa zonom zaštite, drugim zonama zaštite…”, piše u dokumentaciji.

Dodaje se da će projektant u obzir morati da uzme i standarde u zemljama Evropske unije i preporuke trans-evropskih standarda za projektovanje auto-puteva sjever-jug (TEM), s tim da jedna od varijanti mora obuhvatiti i prelazak pruge ili vođenje svih saobraćajnih traka jednom od njenih strana.

“U fazi izrade idejnog rješenja, projektant je dužan obraditi tri varijantna rješenja trase saobraćajnice sa pripadajućim objektima I i objektima II na trasi. Sva tri varijantna rješenja moraju predstavljati povećanje kapaciteta postojeće saobraćajnice kroz uvećanje broja saobraćajnih traka. Projektant je obavezan uraditi dokumentaciju za odlučivanje o potrebi procjene uticaja na životnu sredinu i Elaborat u skladu sa Zakonom o procjeni uticaja na životnu sredinu. Generalno, projektant je dužan da svu dokumentaciju uradi i pripremi za podnošenje na odobrenje i saglasnost nadležnih državnih institucija”, piše u dokumentaciji.

Glavni projekat za ovu trasu uradila je kompanija “Civil engineer” tokom 2020. godine.

Continue Reading

Ekonomija

Ministarstvo poljoprivrede finansira adaptaciju Doma omladine u Zeti

Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Vladimir Joković potpisao je danas Ugovor sa Opštinom Zeta u okviru mjere 2.3.2 – Razvoj sela i izgradnja infrastrukture, predviđene Agrobudžetom za 2025. godinu. Ugovor je u ime opštinske administracije potpisao predsjednik Opštine Zeta, Mihailo Asanović.

Ovim dokumentom Opštini Zeta dodijeljena su sredstva u iznosu od 79.050,51 eura za adaptaciju javnog objekta – Doma omladine Tomića uba. Realizacija projekta omogućiće stvaranje boljih uslova za aktivnosti mladih, organizovanje društvenih događaja i okupljanje građana, čime će se dodatno unaprijediti društveni život lokalne zajednice.

Iz Ministarstva poručuju da je projekat značajan korak u jačanju ruralne infrastrukture i unapređenju kvaliteta života stanovnika seoskih područja. Kako navode, podrška razvoju sela ostaje jedan od ključnih prioriteta ministarstva, uz kontinuirano ulaganje u javne sadržaje i ravnomjerniji razvoj svih krajeva Crne Gore.

Continue Reading

Ekonomija

Wizz Air iz nove baze u Zeti uvodi 23 nove avio-linije

Počevši od marta 2026. godine, “Wizz Air” će postupno stacionirati dva moderna vazduhoplova “airbus A321neo” u Zeti i pokrenuti 14 novih avio-linija koje povezuju glavni grad Crne Gore sa ključnim evropskim gradovima, uključujući Bazel, Pariz, Baden Baden, Keln, Hamburg, Rim, Mastriht, Barselonu, Ljubljanu, Malme, Gdanjsk, Poznanj, Ržešov i Vroclav, saopšteno je iz Aerodroma Crne Gore.

“Wizz Air” će otvoriti svoju 36. bazu u Zeti, što prema saopštenju Aerodroma predstavlja značajan korak u daljem rastu u zemlji i prekretnicu u transformaciji za sektor vazdušnog saobraćaja i ekonomiju Crne Gore.

“Ovim potezom, ‘Wizz Air’ učvršćuje svoju ulogu kao broj 1 avio-kompanija na Aerodromu Podgorica i približava se poziciji broj 1 avio-prevoznika u Crnoj Gori. Očekuje se da će se otvaranjem baze kreirati 80 direktnih i 700 indirektnih radnih mjesta, čime se podstiče lokalno zapošljavanje i jačaju turizam, trgovina i povezanost”, navodi se u saopštenju.

Izvršni direktor “Wizz Aira” Jozef Varadi istakao je da je ta avio-kompanija duboko posvećena budućnosti Crne Gore kroz proširenje pristupačnih opcija putovanja za njene građane, podršku održivoj avijaciji modernim, štedljivim avionima, podsticanje rasta turizma i povezanih industrija, te jačanje uloge Podgorice kao regionalnog transportnog čvorišta.

Roko Tolić, izvršni direktor Aerodroma Crne Gore, poručio je da je je najava otvaranja baze “Wizz Aira” veliki dan za crnogorsku avijaciju.

“Posebno sam radostan jer je ovo jedna od vijesti koja će obradovati sve građane Crne Gore, ali i kompletnu privredu. Ipak, mi imamo ovaj jedan dan za slavlje jer je već od sjutra – pred Aerodromima Crne Gore nastavak važnih aktivnosti. Mi u kratkom roku, dakle – prije narednog proljeća, hitno moramo da unaprijedimo svoje infrastrukturne i operativne kapacitete, da uspješno organizujemo produženje radnog vremena i da obučimo novi kadar. Mi smo spremni za treću smjenu u Podgorici, a odlučni smo da razvijamo Aerodrome Crne Gore do razine koja prati potencijale ove jedinstvene zemlje“, istakao je on.

Sa ovom najavom, “Wizz Air” proširuje svoju ponudu, te iz Zete od naredne sezone nudi ukupno 23 avio-linije koje Crnu Goru povezuju sa 12 zemalja, zaključuje se u saopštenju.

Continue Reading

Facebook

Istaknuto

Najnovije

Istaknuto