fbpx
Connect with us

Automobilizam

Autonomni traktor-budućnost poljoprivrednika

Traktori za čije upravljanje nije potreban vozač već će ove godine biti dostupni poljoprivrednicima.

John Deere, američki proizvođač mašina za poljoprivrednu proizvodnju predstavio je na sajmu CES 2022 u Las Vegasu svoj potpuno autonomni traktor koji je spreman za serijsku proizvodnju.

Kako prenose nemački portali, ova mašina kombinuje John Deere model 8R, plug s dletom s podrškom za TruSet, GPS sistem navođenja i nove napredne tehnologije.

Traktori za čije upravljanje nije potreban vozač već će ove godine biti dostupni poljoprivrednicima. Ostaje nam samo nedoumica da li će se prvo koristiti isključivo u Americi ili će i poljoprivrednici sa našim prostora imati priliku da dođu do ove pametne mašine.

Ovaj inovativni jedinstveni model sa šest pari stereo kamera omogućiće otkrivanje prepreka u rasponu od 360° i procenu udaljenosti.

Slike koje kamere zabeleže prolaziće kroz duboku neuronsku mrežu koja klasifikuje svaki piksel za oko 100 milisekundi i određuje da li će mašina nastaviti da se kreće ili će se zaustaviti, zavisno od toga da li je otkrivena prepreka.

Ova pametna mašina proveravaće kontinuirano svoju poziciju geolociranjem, osiguravajući tako da radi tamo gde bi trebalo i da je tačnost unutar jednog inča, odnosno 2,54 centimetara.

Upravljanje pomoću pametnog telefona – koji je posao i obaveza poljoprivrednog proizvođača?

Poljoprivrednici treba samo da transportuju mašinu na parcelu i konfigurišu je za autonomni rad. Uz pomoć operativnog centra John DeereMobile na svom pametnom telefonu pomerajući prst s leva na desno pokrenuće mašinu.

U periodu dok mašina obavlja posao, poljoprivrednik može da obavlja neke druge zadatke i ne mora da bude prisutan na parceli, a kretanje mašine i obavljanje zadatka može da prati putem mobilnog uređaja.

Ova aplikacija vlasnicima traktora pruža i pristup video zapisima uživo, slikama i drugim podacima. Ova mogućnost poljoprivrednicima pruža samokontroludubine oranja, brzinu kretanja i još mnogo toga.

I to nije sve… Ukoliko bi došlo do problema sa funkcionisanjem mašine poljoprivrednici bi dobili obaveštenje na pametnom telefonu, a daljinski mogu da iskontrolišu proces rada mašine kako bi se posao na parceli uspešno završio.

Novi projekat iz Poljske – traktor na biometan

Po rečima iz „Agromilke“, poljskih stručnjaka za agrarnu proizvodnju, ova mašina izgrađena je od raznih inostranih komponenti kao što su: Cummins motor, sistem goriva je iz Nemačke, menjač je sa istoka, a okvir je poljski. Iako je poljski projekat, spojene su kvalitetne mogućnosti iz različitih krajeva. A kao rezultat dobijena je mašina koja se bazira na konceptu Auga M1, predstavljenog u Letoniji, hibridnom traktoru sa pogonom na biometan i električnu energiju.

Ono što donosi ova priča jeste i nastavak trenda ekološko prihvatljivih traktora koji je započeo prvi takav, na metan, NewHolland T6 MethanePower.

Predviđeno je da se izradi potpuno novi koncept i dizajn, ali je moguće da zbog kratkih rokova instalacija bude ugrađena na postojeći.

Ova ideja deo je većeg projekta na kojem firma EasternTradeCenter radi zajedno sa partnerima u sklopu strategije „Orlen 2030“, pod pretpostavkom razvoja energije sa niskim i nultim emisijama, zbog čega gradi moderna postrojenja za biometan.

Koliko ova mašina doprinosi ekološkom razvoju? Da li su posedi u Republici Srbiji pogodni za ove inovacije?

Za pokretanje traktora na biometan neophodan je gas koji se koristi u industriji ili energetici, a stvara se od otpadne biomase u poljoprivrednoj proizvodnji, otpadnih supstrata i ostataka iz prerađivačke industrije.

Struktura zemljišnih poseda je od velikog značaja za mogućnosti korišćenja poljoprivredne biomase. S obzirom da je u Republici Srbiji poljoprivredna biomasa u rasutom stanju troškovi transporta su značajni tako da je osnovni uslov za profitabilno korišćenje poljoprivredne biomase njeno korišćenje u blizini mesta gde je proizvedena. U većem broju domaćih literarnih izvora navodi se dase uspešno prikupljanje i korišćenje poljoprivrede biomase u komercijalne svrhe možeorganizovati na posedima preko 50 ha.

Po podacima iz popisa poljoprivrede pre jednu deceniju, navodi se da je prosečna površina zemljišnog poseda u Vojvodini 10,9 hektara, preko 56% ukupne površine čine posedi veći od 50 hektara. Sa druge strane, 55% zemljišnih poseda na jugu Srbije kreće se u rasponu od 2-10 hektara, dok samo 10% površine čine posedi veći od 50hektara. U pogledu korišćenja stajnjaka kao biomase prosečan broj grla po gazdinstvu je najznačajnija prepreka korišćenju ove biomase.

Kako bi se korišćenje poljoprivredne biomase unapredilo neophodno je doneti adekvatne podsticajne mere države slično merama koje postoje u drugim državama u Evropi kao i prateću regulativu koja treba da bude usklađena između kreatora politike u poljoprivredi, šumarstvu, energetici i ekologiji.

Reklama
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Automobilizam

Otvoren prozor ili klima-uređaj, šta je ekonomičnije?

klima uređaj auto

Odgovor na ova pitanja, o kojima su sigurno mnogi vozači razmišljali, glasi: magična granica je brzina od 72 km/h.

Ukoliko vozite ispod te brzine ima smisla otvoriti prozore tokom vožnje kako bi se vaš auto rashladio. Iznad te brzine, efekat otpora otvorenih prozora počinje da okreće situaciju u korist klima-uređaja, odnosno tada je potrošnja klima-uređaja niža.

Ovaj zaključak zasnovan je na rezultatima istraživanja međunarodnog Društva inženjera transportnih industija (SAE International), koje je koje je ispitivalo odnos otvorenih prozora automobila u i korišćenja klima uređaja tokom vožnje.

Ipak, postoji mnogo varijabli koje istraživanje nije moglo da objasni, kao na primjer: koliko otvorenih prozora, zatim aerodinamika različitih modela automobila, koliko dugo neko može da koristi klima uređaj (neki bi mogli da ga koriste samo za kratkotrajno rashlađivanje, a drugi tokom cijele vožnje) ili mogućnost upotrebe ventilatora bez uključivanja klime.

Ipak, brzina od 72 km/h predstavlja prilično dobru granicu. Ako koristite klima-uređaj, potrošnju goriva možete da povećate za čak 10 odsto. Otvaranje prozora pri većim brzinama, međutim, potrošnju goriva može da poveća za čak 20 odsto.

Ovdje bi, takođe, trebalo uzeti u obzir i izloženost zagađenosti vazduha tokom gradske vožnje. U takvim situacijama je najbolje izbjegavati otvaranje prozora.

To, međutim, u vrelim danima može da bude veoma neprijatno, pa bi u takvim situacijama dobro bilo da uključite klimu, ali da zatvorite spoljne otvore ventilacije, tako da uređaj samo reciklira vazduh iz kabine, a da pritom ne uvlači spoljni vazduh, prenosi “Autopress”.

Tako ćete spriječiti da se u unutrašnjosti vaših kola nađe sve ono što izlazi iz auspuha vozila ispred vas.

Continue Reading

Automobilizam

Kia Seltos čini život malo lakšim

kia seltos 2024

Sa više snage i ljepšom kabinom, osvježeni Seltos povećava svoju početnu vrijednost na ključne načine.

Prosječne cijene transakcija novih automobila su još uvijek visoke, ali postoji nekoliko malih početnih krosovera koji nastoje maksimalno iskoristiti vaš novac. Kia Seltos je zablistao na ovom mjestu, sa prodajom od 30 posto u odnosu na prethodnu godinu i kupovnom kohortom koja je među najmlađima u segmentu. Apelovati na mlade nije lako, kao što svako ko pravi TikToks može da vam kaže, ali osveženi Seltos za 2024 ima sve prave stvari za posao.

Izgled i performanse

Sa prednje strane, 2024 Seltos ne izgleda mnogo drugačije, iako je rešetka šira, farovi su izmenjeni, a na dnu je nešto bolje izgleda. Zadnji deo ima mnogo intenzivnije osvetljenje, sa novim zadnjim svetlima koja izgledaju daleko modernije. Ako želite da napravite korak dalje, novi model X-Line—koji zamjenjuje Nightfall Edition—upotpunjuje Seltos posebnom rešetkom, različitim kotačima, crnim krovnim nosačem i sjajno-crnim ukrasima.

Najznačajnija promjena dolazi u vidu 1,6-litarskog četverocilindričnog motora s turbo punjenjem u X-Line i SX paketima. Snaga je porasla za 20, na 195, dok je obrtni moment ostao nepromijenjen na 195 funti-stopa. Ovaj potpuno novi motor ima manji provrt i duži hod od prethodnog 1,6-litarskog i opremljen je većim turbo punjačem, revidiranim bregastim vratilima, novim injektorima i podešavanjima za upravljanje temperaturom i glavom cilindra. (2,0-litarski redni četvorka na nižim verzijama ostaje nepromijenjen, isporučujući istih 146 konjskih snaga i 132 funt-feta.)

Kia je takođe odbacila Seltos 1,6-litarski sedmostepeni automatski menjač sa duplim kvačilom u korist tradicionalnijeg osmobrzinskog menjača sa dobrim starim pretvaračem obrtnog momenta. Naravno, novootkrivena snaga turbo motora je odmah uočljiva i veoma cenjena, ali upravo uglađenije ponašanje novog menjača čini najveću razliku u ponašanju Seltosa na putu. Poletanje i zaustavljanje su mnogo lakši.

Međutim, ovaj novi pogon ima nižu ekonomičnost goriva koju procjenjuje EPA. Sa 1,6-litarskim i pogonom na sve točkove (prednji pogon se nudi samo na 2,0-litarskim jedinicama), federalci su za 2024 Seltos fiksirali na 27 mpg na autoputu, 3 mpg niže od modela iz 2023. godine. Kombinovana ekonomija smanjena je sa 27 milja po galonu na 26, dok gradska brojka ostaje na 25.

Suspenzija Seltosa iz 2024. ostaje nepromijenjena, što je dobro jer se trudimo da vozimo jednako kao i kada smo pregledali model iz 2021. Pokreti karoserije su dobro kontrolisani, a vektorisanje obrtnog momenta zasnovano na kočnici daje ovom malom detetu dosta prisebnosti u agresivnijim manevrima. Akustično prednje staklo – novo prošle godine i još uvijek dobrodošao dodatak – održava kabinu iznenađujuće tihom za jeftin crossover, uz samo malo buke vjetra oko bočnih retrovizora. Upravljanje je dovoljno precizno da ne pokvari zabavu ovjesa, a pedale je vrlo lako modulirati.

Enterijer

Ako je vaše putovanje na posao više stani-i-kreni nego skretanje nazad, revidirana kabina Seltosa 2024 bi trebala učiniti te zastoje malo ugodnijim. Novi jednodelni okvir okružuje i vizuelno kombinuje ekran infotainmenta i mernu grupu; svi osim osnovnog LX-a imaju par 10,3-inčnih ekrana. Fizičke kontrole ostaju i za kontrolu klime i za infotainment, što uvijek rado vidimo. Par USB portova je sada standard pozadi, dok preslikavanje pametnog telefona i dalje zahtijeva žičanu vezu. Što se tiče sigurnosti, detekcija biciklista je sada uključena u čitavu liniju kao dio Seltosove tehnologije za upozorenje na sudar naprijed.

Uprkos ovim promjenama, osvježeni Seltos ostaje pristupačan izbor za mlade kupce i rastuće porodice. Osnovni LX uparuje 2.0-litarski motor i pogon na sve točkove (da, standardno je na donjoj prečki) za 25.715 dolara. Kompleti od 26.315 USD S i 27.115 EX se nude sa pogonom na prednje točkove; dodavanjem pogona na sve točkove te cene povećavaju za 1500 i 2200 dolara, respektivno. Ako želite snagu turbo 1.6-litarskog motora, X-Line će vas koštati 30.015 dolara, dok je SX sa svim svojim zvonima i zviždaljkama najdraži Selto sa 31.315 dolara.

Rafinirana formula Kia Seltosa iz 2024. trebala bi samo povećati njegovu privlačnost. Tiši je, napunjen je više tehnologije, a trošiti se na bržu je isplativije nego prije. S obzirom na to da su konkurenti poput Chevrolet Traxa ove godine pokupili nešto više, Kijin početni krosover je bolje pozicioniran za dobru borbu.

Continue Reading

Automobilizam

Najčešći kvarovi koji se benzincima i dizelašima dešavaju na putu

kvar auta na putu

Jedna od najgorih stvari koja može da se desi u vožnji jeste da se automobil pokvari na putu, ali postoje načini da ovu situaciju spriječite. Ovo su najčešće kvarovi kod benzinaca i dizelaša koji se dešavaju u vožnji.

Šta možete da očekujete kao vlasnici novijih benzinskih i dizel vozila? Uglavnom, bezbrižno putovanje do odredišta. Ipak, ponekad to nije slučaj, jer može doći do kvara na putu.

Kod „dizelaša“ koje pokreću motori sa Euro 5 i 6 normom izduvnih gasova, često će se javiti problemi sa EGR ventilom za recirkulaciju izduvnih gasova, kao i sa AdBlue rezervoarom, odnosno rastvorom uree. Oba ova problema utiču na gubitak snage i radi se o komponentama koje obrađuju izduvne gasove.

Još jedan potencijalni problem kod dizela su dizne, a sa novim generacijama nema pravila, nekada prestanu sa radom na 60.000 km, a kod istog modela vozila u drugom slučaju naprave 300.000 km bez problema. Veliki problem kod ove grupe djelova je što često nisu lagerski dostupni i cjenovno su dosta veliki i neplanirani trošak, kao i već spomenuti djelovi koji učestvuju u obradi izduvnih gasova.

Što se benzinaca tiče, često će nas na putu ostaviti visokonaponski sistem u vidu bobine – tada ostajemo bez potrebne varnice na svjećicama, a gubitkom rada cilindra više nema vožnje na siguran način. Vozila koje pokreće benzin, a posebno ako su u kombinaciji sa tečnim naftnim gasom, često mogu da imaju i kvar benzinske pumpe u rezervoaru goriva, kao i kod motora sa direktnim ubrizgavanjem koji koriste pumpe visokog pritiska za ubrizgavanje goriva.

Benzin ne djeluje kao dizel sa efektom podmazivanja. Takođe, noviji trocilindarski benzinski motori često pate od nekog od problema na distribuciji s lancem. Uvijek je prenos između bregaste osovine i kolenastog vratila teže dovesti u ravnotežu sa tri cilindra, pa neki materijali u tom prenosu ubrzano troše, a često dođe i do trenutka njihovog pucanja i potpunog otkazivanja.

U ovim ili sličnim problemima kod dizelaša i benzinaca često auto-dijagnostika može da zabilježi određenu kodnu grešku, koja još uvijek neće uključiti lampicu neispravnosti motora, ali će u servisu biti vidljivo da računar već bilježi da ti djelovi slabije funkcionišu.

Kako prenosi Revija HAK, očitane greške sa dijagnostičkim uređajem će pomoći serviseru da na vrijeme obavjesti vozača da bi uskoro moglo da dođe do otkazivanja nekog ključnog djela. Preporuka je da se u sklopu redovnih pregleda i servisa obavi i auto-dijagnostika sa dijagnostičkim uređajem kako bi se na vrijeme odradila analiza. Tačnije, da biste znali da je neki ključni dio u lošijem stanju i da biste imali vremena da ga popravite prije odlaska na put.

Continue Reading

Facebook

Istaknuto

Najnovije

Istaknuto