Ekonomija
PES: URA u septembru odobrila povećanje cijene električne energije
Vlada Crne Gore ne utiče na cijenu električne energije, već je dobro poznato da su Elektroprivreda (EPCG) i operatori prenosnog i distributivnog sistema činioci od značaja za definisanje cijena, saopštili su iz Pokreta Evropa sad (PES).
Prema njihovim riječima, procedura je vrlo jasna: “monopolisti, odnosno CEDIS i Crnogorskog elektroprenosnog sistema (CGES) su pod kontrolom Regulatorne agencije za energetiku i zakonska obaveza pomenutih kompanija je da se obrate Regulatornoj agenciji koja im propisuje (odobrava) regulatorno dozvoljeni prihod, a na bazi zahtjeva kojeg kompanije podnose i obrazlažu”.
Kako su kazali iz PES-a, regulatorno dozvoljeni prihod pokriva troškove poslovanja kompanije, troškove amortizacije i povrata kapitala.

“Kompanija CEDIS se obratila Regulatornoj agenciji još u septembru, dakle u onom mjesecu tokom kojeg je premijer bio predsjednik URA-e, da im se poveća iznos regulatorno dozvoljenog prihoda u odnosu na ono što su prethodno imali. Drugim riječima, u periodu vaše vladavine započinje aktivnost oko povećanja cijene električne energije”, navodi se u saopštenju.
Apsolutno smo uvjereni u profesionalnost Regulatorne agencije, kazali su iz PES-a o dodali da njihova ocjena jeste da zahtjev CEDIS-a ima utemeljenje.
“Agencija je omogućila CEDIS-u povećani regulatorni prihod za 2024. godinu, što bi kao implikaciju moglo imati povećanje cijena usluga CEDIS-a, odnosno uvećanu stavku za potrošnju električne od oko 5.6 odsto. Ovo je prijedlog Agencije. Ipak, CEDIS u finalnom odlučuje da li će iskoristiti ovu mogućnost ili ne. Drugim riječima, ne treba prejudicirati njihovu odluku”, stoji u saopštenju PES-a.
Dodali su da je drugi važan subjekat EPCG.
“Ne postoji nikakvo zakonsko ograničenje kojim Vlada može djelovati i ograničiti proizvođača električne energije da formira cijenu svog proizvoda. Iako je država vlasnik EPCG nemamo pravo uticati na tržižno poslovanje bilo koje kompanije i ugrožavati njenu profitabilnost”, saopšteno je iz Pokreta Evropa sad.
Iz PES-a su kazali da cijeneći ekonomsku situaciju građana će uraditi sve da bilo kakav scenario u vezi potencijalnog poskupljenja stuje ne ugrozi građane, a koja je u velikoj mjeri izazvana, kako su naveli, lošim djelovanjem tokom vladavine URA-e.
“S tim u vezi, vjerujemo da će resorni ministar Mujović vrlo brzo organizovati sastanak sa predstavnicima EPCG oko definisanja cjenovnih paketa, koji će zaštititi sve one koji treba da budu zaštićeni, a opet stvoriti mogućnosti za nova ulaganja u elektroenergetski sistem i stvaranje novih vrijednosti”, navodi se u saopštenju.
Oni su kazali da građani nemaju razloga za brigu.
“Pokazaće se vrlo brzo da li je ova vlast odgovorna i da li domaćinski rukovodi povjerenim resursima. Srećom po ovaj narod, “čudima” URA-e je došao kraj, ali nažalost njihova malicioznost, loša namjera i destruktivnost nemaju granica. Borba da vas osvijestimo i da vam ukažemo na opšte poznate stvari je unaprijed izgubljena”, dodaje se u saopštenju PES-a.
Ekonomija
Država treći put traži rješenje za putni pravac Virpazar – Golubovci
Uprava za saobraćaj je raspisala novi 24.900 eura vrijedan tender za izradu idejnog rješenja za rekonstrukciju magistrale Virpazar – obilaznica Golubovci, nakon što su prethodna dva poništena jer na njih nije pristigla nijedna ponuda, javile su Vijesti.
Trasa Virpazar – Golubovci duga je 16 kilometara, počinje kod raskrsnice za tunel “Sozina”, a završava kod kružnog toka kod restorana “Roštiljijada”. Ovaj tender trajaće do sredine decembra pri čemu će izabrani projektant imati pola godine da uradi idejno rješenje.
Prvi tender trajao je od 30. oktobra do 17. novembra, dok je drugi trajao od 17. do 25. novembra.

Cilj izrade ove tehničke dokumentacije je povećanje kapaciteta u odnosu na postojeću magistralu i važeće detaljne urbanističke planove i studije lokacija, u skladu sa Prostornim planom Crne Gore do 2040. godine. Po tenderu, ova dionica je jedna od najznačajnijih koja povezuje primorje, centralni i sjeverni dio Crne Gore, ali je i među najopterećenijim, pa u toku ljeta postaje saobraćajno usko grlo.
Po projektnom zadatku, gužve nastaju zbog malog nivoa usluge i više neregulisanih ukrštanja dok je magistrala i terenski ograničena jer ide paralelno sa prugom Beograd – Bar i kroz Nacionalni park “Skadarsko jezero”.
“Na pojedinim dionicama dodatan problem predstavlja i to što trasa prolazi kroz naselja pri čemu su stambeni objekti neposredno uz postojeći magistralni put. U fazi izrade idejnog rješenja projektant je dužan obraditi tri varijantna rješenja, sva tri moraju predstavljati povećanje kapaciteta kroz uvećanje broja saobraćajnih traka. Projektant je dužan pri izradi projekta posebno voditi računa o Nacionalnom parku, urbanizovanim i naseljenim područjima sa dozvoljenim nivoom saobraćajne buke, posebnim kompleksima pejzaža koje treba zaštititi od vizuelnog zagađenja, zaštiti voda i izvorišta sa zonom zaštite, drugim zonama zaštite…”, piše u dokumentaciji.
Dodaje se da će projektant u obzir morati da uzme i standarde u zemljama Evropske unije i preporuke trans-evropskih standarda za projektovanje auto-puteva sjever-jug (TEM), s tim da jedna od varijanti mora obuhvatiti i prelazak pruge ili vođenje svih saobraćajnih traka jednom od njenih strana.
“U fazi izrade idejnog rješenja, projektant je dužan obraditi tri varijantna rješenja trase saobraćajnice sa pripadajućim objektima I i objektima II na trasi. Sva tri varijantna rješenja moraju predstavljati povećanje kapaciteta postojeće saobraćajnice kroz uvećanje broja saobraćajnih traka. Projektant je obavezan uraditi dokumentaciju za odlučivanje o potrebi procjene uticaja na životnu sredinu i Elaborat u skladu sa Zakonom o procjeni uticaja na životnu sredinu. Generalno, projektant je dužan da svu dokumentaciju uradi i pripremi za podnošenje na odobrenje i saglasnost nadležnih državnih institucija”, piše u dokumentaciji.
Glavni projekat za ovu trasu uradila je kompanija “Civil engineer” tokom 2020. godine.
Ekonomija
Ministarstvo poljoprivrede finansira adaptaciju Doma omladine u Zeti
Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Vladimir Joković potpisao je danas Ugovor sa Opštinom Zeta u okviru mjere 2.3.2 – Razvoj sela i izgradnja infrastrukture, predviđene Agrobudžetom za 2025. godinu. Ugovor je u ime opštinske administracije potpisao predsjednik Opštine Zeta, Mihailo Asanović.
Ovim dokumentom Opštini Zeta dodijeljena su sredstva u iznosu od 79.050,51 eura za adaptaciju javnog objekta – Doma omladine Tomića uba. Realizacija projekta omogućiće stvaranje boljih uslova za aktivnosti mladih, organizovanje društvenih događaja i okupljanje građana, čime će se dodatno unaprijediti društveni život lokalne zajednice.
Iz Ministarstva poručuju da je projekat značajan korak u jačanju ruralne infrastrukture i unapređenju kvaliteta života stanovnika seoskih područja. Kako navode, podrška razvoju sela ostaje jedan od ključnih prioriteta ministarstva, uz kontinuirano ulaganje u javne sadržaje i ravnomjerniji razvoj svih krajeva Crne Gore.

Ekonomija
Wizz Air iz nove baze u Zeti uvodi 23 nove avio-linije
Počevši od marta 2026. godine, “Wizz Air” će postupno stacionirati dva moderna vazduhoplova “airbus A321neo” u Zeti i pokrenuti 14 novih avio-linija koje povezuju glavni grad Crne Gore sa ključnim evropskim gradovima, uključujući Bazel, Pariz, Baden Baden, Keln, Hamburg, Rim, Mastriht, Barselonu, Ljubljanu, Malme, Gdanjsk, Poznanj, Ržešov i Vroclav, saopšteno je iz Aerodroma Crne Gore.
“Wizz Air” će otvoriti svoju 36. bazu u Zeti, što prema saopštenju Aerodroma predstavlja značajan korak u daljem rastu u zemlji i prekretnicu u transformaciji za sektor vazdušnog saobraćaja i ekonomiju Crne Gore.
“Ovim potezom, ‘Wizz Air’ učvršćuje svoju ulogu kao broj 1 avio-kompanija na Aerodromu Podgorica i približava se poziciji broj 1 avio-prevoznika u Crnoj Gori. Očekuje se da će se otvaranjem baze kreirati 80 direktnih i 700 indirektnih radnih mjesta, čime se podstiče lokalno zapošljavanje i jačaju turizam, trgovina i povezanost”, navodi se u saopštenju.
Izvršni direktor “Wizz Aira” Jozef Varadi istakao je da je ta avio-kompanija duboko posvećena budućnosti Crne Gore kroz proširenje pristupačnih opcija putovanja za njene građane, podršku održivoj avijaciji modernim, štedljivim avionima, podsticanje rasta turizma i povezanih industrija, te jačanje uloge Podgorice kao regionalnog transportnog čvorišta.
Roko Tolić, izvršni direktor Aerodroma Crne Gore, poručio je da je je najava otvaranja baze “Wizz Aira” veliki dan za crnogorsku avijaciju.
“Posebno sam radostan jer je ovo jedna od vijesti koja će obradovati sve građane Crne Gore, ali i kompletnu privredu. Ipak, mi imamo ovaj jedan dan za slavlje jer je već od sjutra – pred Aerodromima Crne Gore nastavak važnih aktivnosti. Mi u kratkom roku, dakle – prije narednog proljeća, hitno moramo da unaprijedimo svoje infrastrukturne i operativne kapacitete, da uspješno organizujemo produženje radnog vremena i da obučimo novi kadar. Mi smo spremni za treću smjenu u Podgorici, a odlučni smo da razvijamo Aerodrome Crne Gore do razine koja prati potencijale ove jedinstvene zemlje“, istakao je on.
Sa ovom najavom, “Wizz Air” proširuje svoju ponudu, te iz Zete od naredne sezone nudi ukupno 23 avio-linije koje Crnu Goru povezuju sa 12 zemalja, zaključuje se u saopštenju.
-
Politika2 дана ranijeDemokrate, SNP i NSD podržali zaključke PES-a o kolektoru u Botunu
-
Zeta2 дана ranijeBotunjani sa Spajićem razgovarali o gradnji kolektora
-
Zeta14 сати ranijeKomunalna inspekcija naložila da se šatori u Botunu uklone do 16. decembra
-
Đačka knjižica2 дана ranijeŠampioni iz SMŠ Golubovci: Košarkašice i basketaši osvojili državno zlato!
-
Zeta12 сати ranijeMUP formirao “Call centar” za referendum o kolektoru u Botunu
-
Događaji2 дана ranijeSamostalna izložba slika Mirjane Stamatović otvorena u KIC-u Zeta
-
Zeta4 дана ranijeUlićević od danas nezavisni odbornik u SO Zeta
-
Sport4 дана ranijeSuper Heli Victory Flight – turnir koji pali motore Meridianbet kazina


