Zeta
Ombudsman: Osigurati prevoz đacima iz Botuna
Smatraju da je neprihvatljivo da naselje koje broji 800 stanovnika nema obezbjeđenu autobusku linju, da djeca putuju do škola oko osam kilometara u jednom pravcu.

Ministarstvo prosvjete, Glavni grad i osnovne škole u Podgorici moraju preduzeti mjere kako bi se do početka drugog polugodišta uspostavio gradski prevoz od naselja Botun do Zabjela za oko 70 učenika koji putuju do svojih škola. To je preporučila zamjenica zaštitnika ljudskih prava i sloboda Snežana Mijušković.
Instituciji Zaštitnika ljudskih prava i sloboda Crne Gore obratili su se predstavnici roditelja djece – učenika osnovnih i srednjih škola sa mjestom prebivališta Botun, u vezi sa ukidanjem autobuske linije broj 26, prevoznika Alivodić.
U obraćanju se, između ostalog, navodi da su zbog ukidanja autobuske linije roditelji i učenici osnovnih i srednjih škola koji žive u Botunu dovedeni u nezavidnu situaciju da nemaju prevoz do škola u Podgorici, da ima oko 70 učenika koji putuju na relaciji Botun-Podgorica a koji su u prethodnom periodu koristili usluge prevoza do škole.
Roditelji su, navode, prinuđeni da sami obezbijede prevoz, ali je to teško izvodljivo jer većina radi. Smatraju da je neprihvatljivo da naselje koje broji 800 stanovnika nema obezbjeđenu autobusku linju, da djeca putuju do škola oko osam kilometara u jednom pravcu.
Ističu da su se obraćali svim nadležnim organima – Sekretarijatu za saobraćaj, Ministarstvu prosvjete, kao i prevozniku, ali da i dalje nije ponuđeno nikakvo rješenje, već se dešava da su djeca prinuđena da odsustvuju sa nastave.
Predstavnici roditelja su 11. novembra obavijestili Zaštitnika da problem i dalje nije riješen, te da djeci nije obezbijeđen prevoz, da je linija bila uvedena pred održavanje izbora, a potom je nepun mjesec nakon istih bez objašnjenja opet ukinuta, te da komuniciraju sa svim nadležnim ustanovama, ali nažalost bez rezultata. Zaštitnika mole da zaštiti interese djece, jer će u suprotnom biti prinuđeni da organizuju proteste kako bi djeci obezbijedili pravo na školovanje
Zaštitnik je ustanovio da djeci koja stanuju u naselju Botun, a pohađaju osnovne škole u naselju Zabjelo, nije obezbijeđen prevoz do svojih škola koje su od mjesta stanovanja udaljene i do osam kilometara, čime se ovim učenicima onemogućava pristup obrazovanju.
Naglašavaju da djeci koja žive u udaljenim krajevima – prigradskom naselju, a koja nemaju obezbjeđen prevoz, nijesu obezbjeđene usluge podrške u punoj mjeri, koje bi obezbijedile potpuno uključivanje djece kako u nastavne, tako i u van nastavne i aktivnosti u zajednici i vršnjačkoj grupi.
“Jedini oblik podrške mogla bi biti finansijska naknada troškova prevoza, odnosno dijela prevoza- participacija, koja često nije dovoljna da obezbijedi adekvatan prevoz djece do i od. Participacija nerijetko ne uvažava realne troškove prevoza, već se određuju u visini cijene karte javnog prevoza čak i tamo gdje javni prevoz nije organizovan. Djeci koja nemaju prevoz, takođe nijesu na raspolaganju usluge koje omogućavaju njihovo puno uključivanje u zajednicu (sekcije, sport, kultura), na koji način je dovedeno u pitanje ostvarivanje drugih prava osim obrazovanja. (pravona slobodno vrijeme, participaciju)”, navodi Mijušković.
Podsjeća da je odredbom člana 14 Pravilnika o kriterijumima i načinu prijema učenika u domove učenika i ostvarivanje prava na participaciju prevoza, propisano da pravo na participaciju prevoza u prigradskom saobraćaju ostvaruju učenici osnovne škole, koji putuju pet i više kilometara do škole, na relacijama gdje je organizovan javni prevoz; da shodno čl. 15 Pravilnika, učenici osnovne škole ostvaruju pravo na participaciju prevoza u iznosu od 40 odsto od cijene karte, a učenici čiji roditelji/ staratelji ostvaruju pravo na materijalno obezbjeđenje porodice, ostvaruju pravo na participaciju prevoza u iznosu od 50 odsto od cijene karte.
Međutim, u prethodnom periodu autobuska linija koja je prevozila putnike (među kojima i učenika) iz naselja Botun do naselja Zabjelo, ne saobraća.
“Primjećuje se da su roditelji učenika koji nemaju prevoz do škole, obraćali kako Glavnom gradu Podgorici, tako i ustanovama koje djeca pohađaju radi obezbjeđenja prevoza njihovoj djeci, ali do danas, učenicima nije obezbijeđen prevoz”, ukazala je Mijušković.
Po mišljenju Zaštitnika ovakva situacija nije i ne može biti u najboljem interesu ove djece, te je potrebno uključivanje svih nadležnih organa i službi kako bi svak dao doprinos rješavanjem ovog problema.
Zaštitnik razumije činjenicu da Ministarstvo prosvjete nema mandat da organizuje gradski i međugradski prevoz, što je u nadležnostima opština, odnosno Glavnog grada da se bave prevozom, a Ministarstvo participira u cijeni karte.
“Međutim u konkretnom slučaju nema uopšte organizovanog gradskog prevoza (pa roditelji i da žele, ne mogu ostvariti participaciju). I pored domaćih i međunarodnih propisa kojima je garantovano besplatno osnovno-školsko obrazovanje, zapažamo da su prilikom njegovog ostvarivanja prisutni skriveni troškovi – nabavka školskih udžbenika, školskog pribora i dr., a što nijesu zanemarljivi izdaci za porodični budžet. Učenički prevoz, naime još uvijek nije u potpunosti besplatan i dostupan svoj djeci koja imaju potrebu da ga koriste, a na koju činjenicu je Zaštitnik ukazivao u ranijim slučajevima davajući preporuke, kako pojedinačne tako i sistemske u cilju rešavanja ovog, za djecu važnog problema”, ukazala je Mijušković.
Zaštitnik smatra da je u cilju ostvarivanja prava na obrazovanje, potrebno preduzeti sve potrebne aktivnosti da se poboljša pristup kvalitetnom obrazovanju (predškolskom, osnovnoškolskom i srednjem) u ruralnim sredinama i manjim gradovima uključujući i prevoz učenika.
“Naročito imajući u vidu činjenicu da se početkom godine, roditelji suočavaju sa poteškoćama zbog nepostojanja prevoza u udaljenim naseljima, zbog čega u nekim situacijama pribjegavaju i obustavom slanja djece na nastavu, o čemu su i mediji izvještavali”, navodi Mijušković..
Podsjećaju da lokalne zajednice, u skladu sa mogućnostima, učestvuju u obezbjeđivanju uslova i unaprjeđenju raznih djelatnosti, među kojima i obrazovanja.
“Naime lokalna samouprava je nadležna za pružanje raznovrsne podrške djeci/učenicima. Najčešći vid pomoći je obezbjeđenje materijalne pomoći za djecu iz socijalno-ugroženih porodica (besplatni udžbenici, užina, izleti itd.) i prevoz učenicima osnovnih škola. U konkretnom slučaju lokalna uprava – Glavni grad Podgorica, iako faktički nije nadležan za obezbjeđenje đačkog prevoza, ona ima mandat da uređuje i obezbjeđuje prevoz putnika u gradskom i prigradskom linijskom saobraćaju”, ukazala je Mijušković.
Zato Zaštitnik daje preporuku Glavnom gradu Podgorica, Ministarstvu prosvjete i dvjema osnovnim školama u Podgorici da u međusobnoj saradnji, preduzmu radnje i mjere, kako bi se do početka drugog polugodišta 2022/2023 godine, uspostavio gradski prevoz na relaciji Botun – Zabjelo koji bi mogli koristiti učenici koji putuju do svojih škola.
Može vam se dopasti
Zeta
Popović: Porez na nepokretnost minimalno uvećan – građani zaštićeni

Sekretar za budžet i finansije Opštine Zeta, Bojan Popović, saopštio je da su u toku ključne aktivnosti vezane za budžetsku transparentnost i poresku politiku za narednu godinu. Kako je naveo, trenutno se sprovodi eksterna revizija Završnog računa budžeta za 2024. godinu, dok se paralelno radi na pripremi osnovice za obračun poreza na nepokretnosti za 2025.
„Važno je napomenuti da su u Sekretarijatu u toku i pripremne aktivnosti oko generisanja poreza na nepokretnosti za građane za 2025. godinu. Krajem februara, Monstat je objavio godišnje saopštenje, u kojem je konstatovano da prosječna cijena stanova u novogradnji za prethodnu godinu, na nivou Crne Gore, iznosi 1.844 €/m2 (što je osnovica za obračun poreza na nepokretnosti)“, rekao je.
Dodao je da bi povećanje osnovice od preko 20% predstavljalo veliko opterećenje za građane, te da su iskoristili zakonsku mogućnost kako bi ih zaštitili.
„Kako bi navedeno predstavljalo značajan finansijski teret za građane koji imaju nepokretnosti na teritoriji Opštine Zeta, iskoristili smo zakonsku mogućnost i za osnovicu ćemo uzeti prosječnu cijenu m2 nepokretnosti za posljednje tri godine, umjesto pomenute koja bi povećala poresku obavezu svih građana za 20,37% u odnosu na prošlu godinu“, objasnio je Popović.
Prema njegovim riječima, zahvaljujući tom pristupu, doći će do minimalnog povećanja poreza.
„Na taj način, osnovica za obračun poreza za 2025. godinu gotovo će ostati na identičnom nivou kao prošle godine (povećanje od svega 2,59%), čime smo zaštitili građane od naglog povećanja poreske obaveze – umjesto povećanja poreza na objekte za 20,37%, poreska obaveza za građane koji imaju nepokretnosti na teritoriji Opštine Zeta će se povećati svega za 2,59%, u odnosu na prošlogodišnja zaduženja“, poručio je.
Na kraju, Popović je apelovao na pravna lica da ispoštuju zakonske rokove za predaju prijava.
„Kako je kraj marta krajnji rok za predavanje poreske prijave za pravna lica za utvrđivanje poreza na nepokretnosti, kao i za utvrđivanje članstva doprinosa, apelujemo na pravna lica koja nisu još uvijek predala potrebne poreske prijave, da to urade u što skorijem roku“, zaključio je sekretar za finansije Opštine Zeta.
Zeta
Novi sajt Opštine Zeta donosi modernu administraciju i e-servise

U saradnji sa UNDP-jem, Opština Zeta privodi kraju izradu novog zvaničnog sajta, koji će, prema riječima sekretara za finansije Bojana Popovića, građanima omogućiti bolji uvid u informacije i dostupnost usluga.
„U saradnji sa UNDP-jem, prošle godine su započete aktivnosti na izradi novog veb-sajta Opštine Zeta. Programerski radovi na veb-sajtu su finalizovani tokom prvog kvartala tekuće godine, te je sada započeta faza popunjavanja sajta sa potrebnim podacima i informacijama, kako bi se isti ubrzo predstavio i građanima“, kazao je Popović.
Kako je istakao, novi sajt će građanima omogućiti jednostavniji pristup digitalizovanim uslugama, kao i virtuelnog asistenta baziranog na vještačkoj inteligenciji.
„Novi sajt će kroz moderni dizajn omogućiti građanima bolji pregled svih potrebnih informacija, određene usluge će biti digitalizovane, dok će na sajtu postojati i virtuelni asistent, koji će na dnevnom nivou pružati odgovore na pitanja građana, uz pomoć vještačke inteligencije, na osnovu obrađenih podataka sa sajta“, rekao je Popović.
Najavio je i uvođenje sistema besplatnog pretplaćivanja građana za servisne informacije iz oblasti koje ih interesuju.
„U samom startu će biti digitalizovane usluge koje se odnose na pružanje servisnih informacija građanima, gdje će biti omogućen tzv. sistem besplatnog pretplaćivanja građana za oblasti koje su njihov predmet interesovanja, kako bi dobijali ažurne informacije putem mejla“, kazao je on.
Jedan od najvažnijih e-servisa biće sistem slobodnog pristupa informacijama.
„Još jedan e-servis koji će biti dostupan građanima jeste sistem slobodnog pristupa informacijama, gdje će građani moći elektronskim popunjavanjem forme zahtjeva za slobodan pristup informacijama automatski predati isti na adresu nadležnog organa ili službe Opštine Zeta“, naveo je Popović.
U toku je i priprema sistema elektronskog plaćanja lokalnih javnih prihoda, što će, prema njegovim riječima, donijeti dodatnu fleksibilnost građanima.
„Trenutno se bavimo i pripremom elektronskog servisa za plaćanje lokalnih javnih prihoda, prioritetno poreza na nepokretnosti, kako bi se i na taj način pružila fleksibilnost i ekonomičnost, uz očekivano bolju i dinamičniju naplatu potraživanja opštine“, kazao je.
Najavio je i donošenje nove odluke koja će predvidjeti da trošak provizije ne snose građani.
„Na nivou Sekretarijata za finansije će se pripremiti i prijedlog Odluke o načinu plaćanja lokalnih prihoda Opštine Zeta elektronskim putem, koja će predvidjeti da troškovi provizije padaju na teret budžeta Opštine Zeta, odnosno da se građanima i pravnim licima omogući jednostavno i besplatno plaćanje obaveza koje imaju prema Opštini Zeta, posredstvom novog sajta opštine“, objasnio je Popović i dodao da će se ta odluka naći na dnevnom redu naredne sjednice Skupštine opštine Zeta.
Zeta
Knežević: Nećemo prihvatiti zakon koji šteti Zeti

Predsjednik Demokratske narodne partije (DNP) Milan Knežević u intervjuu za Njuzmaks Balkan oštro je kritikovao predloženi Zakon o koncesijama, poručivši da ga njegova partija u ovakvom obliku neće podržati. Knežević je upozorio da bi usvajanje zakona, kojim se drastično mijenja raspodjela koncesione naknade na štetu lokalnih samouprava poput Opštine Zeta, moglo izazvati ozbiljne posljedice, uključujući i potencijalnu radikalizaciju građanskog nezadovoljstva.
„Mijenja se koncesiona naknada koja je bila 70 odsto u korist opština, a 30 odsto u korist države, a sad je 80 odsto u korist države, a 20 odsto u korist države, to bi bilo pogubno za Opštinu Zeta“, istakao je Knežević.
Kaže da očekuje podršku koalicionog partnera, Nove srpske demokratije, a smatra da bi DNP trebalo da podrže i drugi iz vlasti – Demokrate i Pokret Evropa sad.
„Naši ministri su izuzeli mišljenje, apelujem na kolege iz parlamentarne većine da ovo ne rade, plašim se da će doći do ozbiljne radikaliacije na području Zete i Tivta“, poručio je Knežević.
Kaže da je spreman da sa građanima „štiti interese tog područja, po cijenu radikalizacije“.
„Da li će to biti blokada aerodroma, da li ćemo zauzeti avione, vidjećemo. Ako neko misli da Zeta i dalje treba da bue neko eksperimentalno područje za ubiranje para, a da najmanje novca ide u tu opštinu, onda je u grdnom problemu“, naglasio je Knežević.
Knežević je poručio da će se DNP, na osnovu kako se njihove kolege iz parlamentarne većine budu odnijele prema Zakonu o koncesijama, odnositi prema ostalim zakonskim predlozima koji dolaze iz Vlade.
„S toliko snage koliko imamo, štitićemo principe do kraja“, kazao je Knežević.
Istaknuto


Novi sajt Opštine Zeta donosi modernu administraciju i e-servise
U saradnji sa UNDP-jem, Opština Zeta privodi kraju izradu novog zvaničnog sajta, koji će, prema riječima sekretara za finansije Bojana...


Nikola Krstović za Portal Zeta: Ostaje san da sa ekipom Zete osvojim ligu
Pripremila: Tamara Raičević


Krstović: Uvešćemo prinudnu upravu u Opštinu Zeta
Ukoliko riječi „ne usvaja se” ne prebacite u „usvaja se” na predlog odluke o moratorijumu na gradnju na 12 katastarskih...


Sjutra dan žalosti u Opštini Zeta
Predsjednik Opštine Zeta Mihailo Asanović donio je Odluku o proglašenju Dana žalosti na teritoriji te opštine za ponedeljak 24. mart. Do...


Asanović: Amandman o koncesijama je direktno uperen protiv Zete
Predlog amandmana na Zakon o finansiranju lokalne samouprave, kojim se smanjuju prihodi opštinama od naknada po osnovu koncesija, izazvao je...
Najnovije
- Popović: Porez na nepokretnost minimalno uvećan – građani zaštićeni
- Novi sajt Opštine Zeta donosi modernu administraciju i e-servise
- Tivat savladao Zetu u efikasnom duelu
- SDT zaplijenilo skoro 50 miliona eura, Više tužilaštvo vodi 29 finansijskih istraga
- Spajić: Bajram da provedete u sreći, ljubavi i zdravlju
Istaknuto
-
Sport2 дана ranije
Nikola Krstović za Portal Zeta: Ostaje san da sa ekipom Zete osvojim ligu
-
Zeta1 дан ranije
Knežević: Nećemo prihvatiti zakon koji šteti Zeti
-
Događaji3 дана ranije
„Zeta očima djeteta“: Kreativnost osnovaca zasijala na izložbi maketa
-
Zeta2 сата ranije
Novi sajt Opštine Zeta donosi modernu administraciju i e-servise
-
Politika3 дана ranije
Skupštinsko saslušanje o cijenama – reakcija na neuspjeli bojkot marketa?
-
Servisne informacije3 дана ranije
Održana centralna javna rasprava o Nacrtu odluke o izmjenama i dopunama Statuta Opštine Zeta
-
Priroda i društvo2 дана ranije
Sjutra počinje ljetnje računanje vremena
-
Bilbord2 дана ranije
AVIATOR DONOSI BESPLATNE FREEBETOVE – UHVATI SVOJU ŠANSU!