Connect with us

Zeta

Ombudsman: Osigurati prevoz đacima iz Botuna

Smatraju da je neprihvatljivo da naselje koje broji 800 stanovnika nema obezbjeđenu autobusku linju, da djeca putuju do škola oko osam kilometara u jednom pravcu.

Ministarstvo prosvjete, Glavni grad i osnovne škole u Podgorici moraju preduzeti mjere kako bi se do početka drugog polugodišta uspostavio gradski prevoz od naselja Botun do Zabjela za oko 70 učenika koji putuju do svojih škola. To je preporučila zamjenica zaštitnika ljudskih prava i sloboda Snežana Mijušković.

Instituciji Zaštitnika ljudskih prava i sloboda Crne Gore obratili su se predstavnici roditelja djece – učenika osnovnih i srednjih škola sa mjestom prebivališta Botun, u vezi sa ukidanjem autobuske linije broj 26, prevoznika Alivodić.

U obraćanju se, između ostalog, navodi da su zbog ukidanja autobuske linije roditelji i učenici osnovnih i srednjih škola koji žive u Botunu dovedeni u nezavidnu situaciju da nemaju prevoz do škola u Podgorici, da ima oko 70 učenika koji putuju na relaciji Botun-Podgorica a koji su u prethodnom periodu koristili usluge prevoza do škole.

Roditelji su, navode, prinuđeni da sami obezbijede prevoz, ali je to teško izvodljivo jer većina radi. Smatraju da je neprihvatljivo da naselje koje broji 800 stanovnika nema obezbjeđenu autobusku linju, da djeca putuju do škola oko osam kilometara u jednom pravcu.

Ističu da su se obraćali svim nadležnim organima – Sekretarijatu za saobraćaj, Ministarstvu prosvjete, kao i prevozniku, ali da i dalje nije ponuđeno nikakvo rješenje, već se dešava da su djeca prinuđena da odsustvuju sa nastave.

Predstavnici roditelja su 11. novembra obavijestili Zaštitnika da problem i dalje nije riješen, te da djeci nije obezbijeđen prevoz, da je linija bila uvedena pred održavanje izbora, a potom je nepun mjesec nakon istih bez objašnjenja opet ukinuta, te da komuniciraju sa svim nadležnim ustanovama, ali nažalost bez rezultata. Zaštitnika mole da zaštiti interese djece, jer će u suprotnom biti prinuđeni da organizuju proteste kako bi djeci obezbijedili pravo na školovanje

Zaštitnik je ustanovio da djeci koja stanuju u naselju Botun, a pohađaju osnovne škole u naselju Zabjelo, nije obezbijeđen prevoz do svojih škola koje su od mjesta stanovanja udaljene i do osam kilometara, čime se ovim učenicima onemogućava pristup obrazovanju.

Naglašavaju da djeci koja žive u udaljenim krajevima – prigradskom naselju, a koja nemaju obezbjeđen prevoz, nijesu obezbjeđene usluge podrške u punoj mjeri, koje bi obezbijedile potpuno uključivanje djece kako u nastavne, tako i u van nastavne i aktivnosti u zajednici i vršnjačkoj grupi.

“Jedini oblik podrške mogla bi biti finansijska naknada troškova prevoza, odnosno dijela prevoza- participacija, koja često nije dovoljna da obezbijedi adekvatan prevoz djece do i od. Participacija nerijetko ne uvažava realne troškove prevoza, već se određuju u visini cijene karte javnog prevoza čak i tamo gdje javni prevoz nije organizovan. Djeci koja nemaju prevoz, takođe nijesu na raspolaganju usluge koje omogućavaju njihovo puno uključivanje u zajednicu (sekcije, sport, kultura), na koji način je dovedeno u pitanje ostvarivanje drugih prava osim obrazovanja. (pravona slobodno vrijeme, participaciju)”, navodi Mijušković.

Podsjeća da je odredbom člana 14 Pravilnika o kriterijumima i načinu prijema učenika u domove učenika i ostvarivanje prava na participaciju prevoza, propisano da pravo na participaciju prevoza u prigradskom saobraćaju ostvaruju učenici osnovne škole, koji putuju pet i više kilometara do škole, na relacijama gdje je organizovan javni prevoz; da shodno čl. 15 Pravilnika, učenici osnovne škole ostvaruju pravo na participaciju prevoza u iznosu od 40 odsto od cijene karte, a učenici čiji roditelji/ staratelji ostvaruju pravo na materijalno obezbjeđenje porodice, ostvaruju pravo na participaciju prevoza u iznosu od 50 odsto od cijene karte.

Međutim, u prethodnom periodu autobuska linija koja je prevozila putnike (među kojima i učenika) iz naselja Botun do naselja Zabjelo, ne saobraća.

“Primjećuje se da su roditelji učenika koji nemaju prevoz do škole, obraćali kako Glavnom gradu Podgorici, tako i ustanovama koje djeca pohađaju radi obezbjeđenja prevoza njihovoj djeci, ali do danas, učenicima nije obezbijeđen prevoz”, ukazala je Mijušković.

Po mišljenju Zaštitnika ovakva situacija nije i ne može biti u najboljem interesu ove djece, te je potrebno uključivanje svih nadležnih organa i službi kako bi svak dao doprinos rješavanjem ovog problema.

Zaštitnik razumije činjenicu da Ministarstvo prosvjete nema mandat da organizuje gradski i međugradski prevoz, što je u nadležnostima opština, odnosno Glavnog grada da se bave prevozom, a Ministarstvo participira u cijeni karte.

“Međutim u konkretnom slučaju nema uopšte organizovanog gradskog prevoza (pa roditelji i da žele, ne mogu ostvariti participaciju). I pored domaćih i međunarodnih propisa kojima je garantovano besplatno osnovno-školsko obrazovanje, zapažamo da su prilikom njegovog ostvarivanja prisutni skriveni troškovi – nabavka školskih udžbenika, školskog pribora i dr., a što nijesu zanemarljivi izdaci za porodični budžet. Učenički prevoz, naime još uvijek nije u potpunosti besplatan i dostupan svoj djeci koja imaju potrebu da ga koriste, a na koju činjenicu je Zaštitnik ukazivao u ranijim slučajevima davajući preporuke, kako pojedinačne tako i sistemske u cilju rešavanja ovog, za djecu važnog problema”, ukazala je Mijušković.

Zaštitnik smatra da je u cilju ostvarivanja prava na obrazovanje, potrebno preduzeti sve potrebne aktivnosti da se poboljša pristup kvalitetnom obrazovanju (predškolskom, osnovnoškolskom i srednjem) u ruralnim sredinama i manjim gradovima uključujući i prevoz učenika.

“Naročito imajući u vidu činjenicu da se početkom godine, roditelji suočavaju sa poteškoćama zbog nepostojanja prevoza u udaljenim naseljima, zbog čega u nekim situacijama pribjegavaju i obustavom slanja djece na nastavu, o čemu su i mediji izvještavali”, navodi Mijušković..

Podsjećaju da lokalne zajednice, u skladu sa mogućnostima, učestvuju u obezbjeđivanju uslova i unaprjeđenju raznih djelatnosti, među kojima i obrazovanja.

“Naime lokalna samouprava je nadležna za pružanje raznovrsne podrške djeci/učenicima. Najčešći vid pomoći je obezbjeđenje materijalne pomoći za djecu iz socijalno-ugroženih porodica (besplatni udžbenici, užina, izleti itd.) i prevoz učenicima osnovnih škola. U konkretnom slučaju lokalna uprava – Glavni grad Podgorica, iako faktički nije nadležan za obezbjeđenje đačkog prevoza, ona ima mandat da uređuje i obezbjeđuje prevoz putnika u gradskom i prigradskom linijskom saobraćaju”, ukazala je Mijušković.

Zato Zaštitnik daje preporuku Glavnom gradu Podgorica, Ministarstvu prosvjete i dvjema osnovnim školama u Podgorici da u međusobnoj saradnji, preduzmu radnje i mjere, kako bi se do početka drugog polugodišta 2022/2023 godine, uspostavio gradski prevoz na relaciji Botun – Zabjelo koji bi mogli koristiti učenici koji putuju do svojih škola.

Reklama
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Zeta

MOACG i Opština Zeta potpisali sporazum o saradnji za jačanje omladinskog aktivizma

U želji da se mladima pruži veća podrška i otvore nove mogućnosti za aktivno učešće u društvenom životu, Mreža za omladinski aktivizam Crne Gore (MOACG) i Opština Zeta potpisali su sporazum o saradnji kojim započinju zajedničko djelovanje na unapređenju omladinske politike i stvaranju prilika za mlade..

Sporazum su potpisali David Vukićević, predsjednik MOACG-a, i mr Marijana Nedović-Radulović, v. d. sekretarke Sekretarijata za lokalnu samoupravu i društvene djelatnosti Opštine Zeta, 3. novembra 2025. godine, u Omladinskom klubu „Zona mladih“.

Cilj ovog partnerstva je razvoj kvalitetnih programa koji će mladima omogućiti da budu aktivni učesnici u kreiranju zajednice po mjeri mladih, da razvijaju svoje ideje i da kroz volonterske i društveno korisne aktivnosti doprinose razvoju Zete i Crne Gore.

Zajedničkim djelovanjem, MOACG i Sekretarijat za lokalnu samoupravu i društvene djelatnosti Opštine Zeta nastojaće da ojačaju omladinsku politiku, podstaknu volontiranje i osnaže glas mladih u procesu donošenja odluka. Ova saradnja predstavlja važan korak ka ravnomjernom razvoju omladinskog aktivizma i stvaranju društva koje prepoznaje mlade kao nosioce pozitivnih promjena.

Svečanom potpisivanju prisustvovali su i Dušan Stanović, viši savjetnik u Sekretarijatu za lokalnu samoupravu i društvene djelatnosti Opštine Zeta, kao i Marija Boljević, rukovoditeljka Stručne službe Mreže za omladinski aktivizam Crne Gore.

Continue Reading

Zeta

Mještani Mahale uz Botun: Zeta neće dozvoliti kolektor koji prijeti životu i prirodi

zeta panorama

Građani sela Mahala u opštini Zeta oglasili su se saopštenjem u kojem izražavaju oštru osudu i protivljenje odluci Ministarstva prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine da izda građevinsku dozvolu za izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u Botunu.

U saopštenju se navodi da ovaj projekat predstavlja direktnu prijetnju zdravlju stanovništva, životnoj sredini i poljoprivredi cijele Zete, te da Mahala u potpunosti podržava mještane Botuna u njihovoj borbi protiv izgradnje kolektora.

Saopštenje prenosimo integralno:

Mi, građani i mještani sela Mahala u Zeti, obraćamo se javnosti povodom informacija da je Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine izdalo građevinsku dozvolu za izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u Botunu.

Sa punim pravom i odgovornošću prema budućim generacijama, izražavamo najoštriji protest i protivljenje ovom projektu koji predstavlja direktnu prijetnju zdravlju ljudi, životnoj sredini i poljoprivrednoj proizvodnji u cijeloj Zeti.

Kolektor u Botunu nije samo lokalno pitanje – to je pitanje opstanka čitavog područja Zete, čije rijeke, kanali i podzemne vode čine osnov života, poljoprivrede i zdravlja stanovništva. Izgradnjom kolektora u srcu plodnog i naseljenog područja, država bi nanijela nenadoknadivu ekološku štetu, a posljedice bi bile dugoročne i pogubne.

Zeta nije i ne smije biti odlagalište otpadnih voda glavnog grada. Zeta ima pravo da diše, da obrađuje zemlju i da se razvija u skladu sa prirodom, a ne protiv nje.

Mi, mještani Mahale, u potpunosti stojimo uz naše komšije i braću iz Botuna u njihovoj borbi za očuvanje i ovo malo zdravog prirodnih resursa. Dijelimo njihovu zabrinutost, njihovu odlučnost i njihovu borbu. Ovo nije borba samo jednog sela — ovo je zajednička borba cijele Zete za život, zdravlje i dostojanstvo.

Podsjećamo da su brojni stručnjaci, ekolozi i građanske organizacije više puta upozoravali da je lokacija Botun ekološki neprihvatljiva i da bi svaka intervencija ovakvog tipa izazvala zagađenje rijeka, podzemnih voda i zemljišta. Uprkos tome, pojedine institucije pokušavaju da sprovode odluke bez uvažavanja volje naroda, bez novih analiza i bez stvarnog dijaloga sa lokalnom zajednicom.

Zato ovim putem poručujemo:
• Nećemo dozvoliti izgradnju kolektora u Botunu ni u bilo kom dijelu Zete.
• Nećemo pristati na odluke koje ugrožavaju zdravlje naših porodica.
• Nećemo mirno posmatrati ekološku katastrofu koja se pokušava legalizovati kroz administrativne akte.

Pozivamo sve građane Zete, ekološke pokrete i nadležne institucije Crne Gore da nam se pridruže u odbrani našeg kraja.
Pozivamo medije da istinito informišu javnost i da se čuje glas onih koji ovdje žive, rade i od ove zemlje zavise.

Naša poruka je jasna:
-Zeta neće dozvoliti gradnju kolektora koji prijeti životu i prirodi.

Podrška Botunu – borba Mahale – zajednička odbrana Zete!

Dokazaćemo da je Zeta u pravu i borićemo se svim sredstvima protiv njenog ekološkog uništenja.

 

Continue Reading

Zeta

Odbijena žalba mještana Botuna, kolektor neće narušiti životnu sredinu

botun

Ministarstvo ekologije, održivog razvoja i razvoja sjevera odbilo je žalbu mještana Botuna na elaborat o procjeni uticaja životne sredine koji je radila Agencija za zaštitu životne sredine za gradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda.

Očekuje se da i Opština Zeta od ministarstva dobije odgovor na njihovu žalbu na isti elaborat. Radi se dakle, o dva odvojena žalbena procesa. Pravno veću težinu ima žalba Opštine Zeta jer se ona vezuje za proces izdavanja građevinske dozvole koji je u toku. U ime mještana žalbu je predao Slavko Vukčević koji je između ostalog naveo da je tendenciozno i namjerno loše urađen dio studije koji se odnosi na kumulativni uticaj kroz ignorisanje postojećeg stanja zagađenja, selektivnu analizu kumulativnih uticaja i umanjenje uticaja na ljude i naselja, kao i da su povrijeđene Direktive o otpadu, Direktive o industrijskim emisijama, te da su povrijeđena i osnovna prava iz Arhuske konvencije koja nalaže učešće javnosti u odlučivanju.

U žalbi mještana navodi se i da je prije svega potrebno sanirati crveni mulj, pa te onda planirati nova postrojenja, kao i da je potrebno da se uradi nova satudija uz uvažavanje stvarnih kumulativnih uticaja i pava javnosti da učestvuje u odlučivanju. Iz Ministarstva ekologije rečeno je da je prvostepeni organ pravilno i zakonito postupio, te da je žalba neosnovana. Oni su naveli i da su ispoštovane odredbe Zakona o procjeni uticaja na životnu sredinu koja se tiče postupka davanja saglasnosti na elaborat, odnosno učešća javnosti u postupku odlučivanja. Ministarstvo navodi i da je cjelokupni postupak procjene uticaja na životnu sredinu prvostepeni organ sproveo u potpunosti u skladu s  odredbama Zakona o procjeni uticaja na životnu sredinu, a odluka je donesena na zakonit i pravno valjan način.

Continue Reading

Facebook

Istaknuto

Najnovije

Istaknuto