Zeta
Ombudsman: Osigurati prevoz đacima iz Botuna
Smatraju da je neprihvatljivo da naselje koje broji 800 stanovnika nema obezbjeđenu autobusku linju, da djeca putuju do škola oko osam kilometara u jednom pravcu.

Ministarstvo prosvjete, Glavni grad i osnovne škole u Podgorici moraju preduzeti mjere kako bi se do početka drugog polugodišta uspostavio gradski prevoz od naselja Botun do Zabjela za oko 70 učenika koji putuju do svojih škola. To je preporučila zamjenica zaštitnika ljudskih prava i sloboda Snežana Mijušković.
Instituciji Zaštitnika ljudskih prava i sloboda Crne Gore obratili su se predstavnici roditelja djece – učenika osnovnih i srednjih škola sa mjestom prebivališta Botun, u vezi sa ukidanjem autobuske linije broj 26, prevoznika Alivodić.
U obraćanju se, između ostalog, navodi da su zbog ukidanja autobuske linije roditelji i učenici osnovnih i srednjih škola koji žive u Botunu dovedeni u nezavidnu situaciju da nemaju prevoz do škola u Podgorici, da ima oko 70 učenika koji putuju na relaciji Botun-Podgorica a koji su u prethodnom periodu koristili usluge prevoza do škole.
Roditelji su, navode, prinuđeni da sami obezbijede prevoz, ali je to teško izvodljivo jer većina radi. Smatraju da je neprihvatljivo da naselje koje broji 800 stanovnika nema obezbjeđenu autobusku linju, da djeca putuju do škola oko osam kilometara u jednom pravcu.
Ističu da su se obraćali svim nadležnim organima – Sekretarijatu za saobraćaj, Ministarstvu prosvjete, kao i prevozniku, ali da i dalje nije ponuđeno nikakvo rješenje, već se dešava da su djeca prinuđena da odsustvuju sa nastave.
Predstavnici roditelja su 11. novembra obavijestili Zaštitnika da problem i dalje nije riješen, te da djeci nije obezbijeđen prevoz, da je linija bila uvedena pred održavanje izbora, a potom je nepun mjesec nakon istih bez objašnjenja opet ukinuta, te da komuniciraju sa svim nadležnim ustanovama, ali nažalost bez rezultata. Zaštitnika mole da zaštiti interese djece, jer će u suprotnom biti prinuđeni da organizuju proteste kako bi djeci obezbijedili pravo na školovanje
Zaštitnik je ustanovio da djeci koja stanuju u naselju Botun, a pohađaju osnovne škole u naselju Zabjelo, nije obezbijeđen prevoz do svojih škola koje su od mjesta stanovanja udaljene i do osam kilometara, čime se ovim učenicima onemogućava pristup obrazovanju.
Naglašavaju da djeci koja žive u udaljenim krajevima – prigradskom naselju, a koja nemaju obezbjeđen prevoz, nijesu obezbjeđene usluge podrške u punoj mjeri, koje bi obezbijedile potpuno uključivanje djece kako u nastavne, tako i u van nastavne i aktivnosti u zajednici i vršnjačkoj grupi.
“Jedini oblik podrške mogla bi biti finansijska naknada troškova prevoza, odnosno dijela prevoza- participacija, koja često nije dovoljna da obezbijedi adekvatan prevoz djece do i od. Participacija nerijetko ne uvažava realne troškove prevoza, već se određuju u visini cijene karte javnog prevoza čak i tamo gdje javni prevoz nije organizovan. Djeci koja nemaju prevoz, takođe nijesu na raspolaganju usluge koje omogućavaju njihovo puno uključivanje u zajednicu (sekcije, sport, kultura), na koji način je dovedeno u pitanje ostvarivanje drugih prava osim obrazovanja. (pravona slobodno vrijeme, participaciju)”, navodi Mijušković.
Podsjeća da je odredbom člana 14 Pravilnika o kriterijumima i načinu prijema učenika u domove učenika i ostvarivanje prava na participaciju prevoza, propisano da pravo na participaciju prevoza u prigradskom saobraćaju ostvaruju učenici osnovne škole, koji putuju pet i više kilometara do škole, na relacijama gdje je organizovan javni prevoz; da shodno čl. 15 Pravilnika, učenici osnovne škole ostvaruju pravo na participaciju prevoza u iznosu od 40 odsto od cijene karte, a učenici čiji roditelji/ staratelji ostvaruju pravo na materijalno obezbjeđenje porodice, ostvaruju pravo na participaciju prevoza u iznosu od 50 odsto od cijene karte.
Međutim, u prethodnom periodu autobuska linija koja je prevozila putnike (među kojima i učenika) iz naselja Botun do naselja Zabjelo, ne saobraća.
“Primjećuje se da su roditelji učenika koji nemaju prevoz do škole, obraćali kako Glavnom gradu Podgorici, tako i ustanovama koje djeca pohađaju radi obezbjeđenja prevoza njihovoj djeci, ali do danas, učenicima nije obezbijeđen prevoz”, ukazala je Mijušković.
Po mišljenju Zaštitnika ovakva situacija nije i ne može biti u najboljem interesu ove djece, te je potrebno uključivanje svih nadležnih organa i službi kako bi svak dao doprinos rješavanjem ovog problema.
Zaštitnik razumije činjenicu da Ministarstvo prosvjete nema mandat da organizuje gradski i međugradski prevoz, što je u nadležnostima opština, odnosno Glavnog grada da se bave prevozom, a Ministarstvo participira u cijeni karte.
“Međutim u konkretnom slučaju nema uopšte organizovanog gradskog prevoza (pa roditelji i da žele, ne mogu ostvariti participaciju). I pored domaćih i međunarodnih propisa kojima je garantovano besplatno osnovno-školsko obrazovanje, zapažamo da su prilikom njegovog ostvarivanja prisutni skriveni troškovi – nabavka školskih udžbenika, školskog pribora i dr., a što nijesu zanemarljivi izdaci za porodični budžet. Učenički prevoz, naime još uvijek nije u potpunosti besplatan i dostupan svoj djeci koja imaju potrebu da ga koriste, a na koju činjenicu je Zaštitnik ukazivao u ranijim slučajevima davajući preporuke, kako pojedinačne tako i sistemske u cilju rešavanja ovog, za djecu važnog problema”, ukazala je Mijušković.
Zaštitnik smatra da je u cilju ostvarivanja prava na obrazovanje, potrebno preduzeti sve potrebne aktivnosti da se poboljša pristup kvalitetnom obrazovanju (predškolskom, osnovnoškolskom i srednjem) u ruralnim sredinama i manjim gradovima uključujući i prevoz učenika.
“Naročito imajući u vidu činjenicu da se početkom godine, roditelji suočavaju sa poteškoćama zbog nepostojanja prevoza u udaljenim naseljima, zbog čega u nekim situacijama pribjegavaju i obustavom slanja djece na nastavu, o čemu su i mediji izvještavali”, navodi Mijušković..
Podsjećaju da lokalne zajednice, u skladu sa mogućnostima, učestvuju u obezbjeđivanju uslova i unaprjeđenju raznih djelatnosti, među kojima i obrazovanja.
“Naime lokalna samouprava je nadležna za pružanje raznovrsne podrške djeci/učenicima. Najčešći vid pomoći je obezbjeđenje materijalne pomoći za djecu iz socijalno-ugroženih porodica (besplatni udžbenici, užina, izleti itd.) i prevoz učenicima osnovnih škola. U konkretnom slučaju lokalna uprava – Glavni grad Podgorica, iako faktički nije nadležan za obezbjeđenje đačkog prevoza, ona ima mandat da uređuje i obezbjeđuje prevoz putnika u gradskom i prigradskom linijskom saobraćaju”, ukazala je Mijušković.
Zato Zaštitnik daje preporuku Glavnom gradu Podgorica, Ministarstvu prosvjete i dvjema osnovnim školama u Podgorici da u međusobnoj saradnji, preduzmu radnje i mjere, kako bi se do početka drugog polugodišta 2022/2023 godine, uspostavio gradski prevoz na relaciji Botun – Zabjelo koji bi mogli koristiti učenici koji putuju do svojih škola.
Zeta
Opština Zeta pokreće kampanju protiv vršnjačkog nasilja nakon incidenta u Golubovcima

Sekretarijat za lokalnu samoupravu i društvene djelatnosti Opštine Zeta najoštrije je osudio nasilničko ponašanje i nanošenje teške tjelesne povrede petnaestogodišnjem učeniku, koje se dogodilo u blizini Srednje mješovite škole u Golubovcima. Iz ove lokalne službe poručuju da ovakvi događaji duboko potresaju cijelu zajednicu i da predstavljaju podsjetnik na zajedničku odgovornost porodice, škole, institucija i lokalne zajednice u stvaranju bezbjednog okruženja za djecu i mlade.
„Naša je obaveza da djeci i mladima posvetimo pažnju, da ih usmjerimo da svoju energiju, vrijeme i znanje koriste na pravi način – kroz obrazovanje, sport, umjetnost i druge zdrave i kreativne aktivnosti“, navodi se u saopštenju.
Svjesni ozbiljnosti problema vršnjačkog nasilja, iz Sekretarijata su najavili pokretanje kampanje o podizanje svijesti o prevenciji vršnjačkog nasilja.
“Svjesni ozbiljnosti problema vršnjačkog nasilja i potrebe za sistemskim pristupom, najavljujemo da će Sekretarijat za lokalnu samoupravu i društvene djelatnosti Opštine Zeta, u saradnji sa JU Centrom za socijalni rad PJ Golubovci, pokrenuti kampanju usmjerenu na podizanje svijesti o prevenciji vršnjačkog nasilja. Cilj kampanje biće edukacija učenika, roditelja i nastavnika, jačanje međusobnog povjerenja i stvaranje zajednice koja jasno i odlučno poručuje da nasilju nema mjesta u našem društvu”, piše u saopštenju Sekretarijata za lokalnu samoupravu Opštine Zeta.
Kako poručuju, Opština Zeta ostaje posvećena podršci svim institucijama, organizacijama i pojedincima koji doprinose zaštiti djece i mladih i izgradnji sigurnog, zdravog i podsticajnog okruženja za njihov razvoj.
Zeta
Asanović: Zećani, nećemo vas izdati!

Na skupu u Zeti, predsjednik Opštine Zeta Mihailo Asanović poručio je da će stanovnici zajednički stati u odbranu i da neće dozvoliti izgradnju kolektora u Botunu.
“Ovdje je prisutno preko 3000 Zećana, i to nam jasno pokazuje da ćemo poslati poruku da izgradnje kolektora u Botunu neće biti”, kazao je Asanović.
On je ocijenio da postoji mnogo nejasnoća i kontradiktornih izjava oko projekta
“Ne zna se ko više iznosi laži – da li gospodin Mujović, koji je predamnom i pred još nekim opštinskim funkcionerima, zajedno sa građanima Botuna koje sam pozvao u kancelariju, rekao da neće graditi kolektor, pa je sada promijenio mišljenje i želi po svaku cijenu da ga gradi, ili jedan građanski aktivista koji je ovdje iznosio neistine i laži i koji želi da nas razjedini. Jer Zeta je jedno”, naglasio je on.
Prema njegovim riječima, u ovom pitanju nema podjela po političkim linijama.
“Ovdje su prisutni članovi svih političkih partija, ali ono što je najbitnije – svi smo Zećani. Kolektor će isto smetati onome ko je u DPS-u, i onome ko je u Demokratskom frontu, i onome ko je u SNP-u, i onome ko je u Demokratama. Moramo svi da budemo jedno”, rekao je Asanović.
On je kritikovao nevladine organizacije i aktiviste koji, kako je kazao, pokušavaju da ubijede građane u korist izgradnje kolektora.
“Ono što mi najviše smeta jeste što nam ovih dana govore razni građanski aktivisti, razni NVO sektor, a nijedan se nije ozvaničio da kaže da je protiv ovoga. Umjesto toga, oni nas uče kako je ovo dobro, kako će sve biti bajno, kako će ići čista voda. E pa, onda ga pravite u Podgorici, pa će nama svakako ići čista voda po Zeti!”, naglasio je Asanović.
Asanović je istakao da prethodna gradska uprava nije uspjela da “kupovinom” radnih mjesta dobije saglasnost građana.
“Dragi Zećani, bićemo zajedno, bićemo složni i izaći ćemo ukoliko oni krenu da grade. Poslije ovog veličanstvenog skupa neka novinari koji podržavaju izgradnju kolektora snime i pokažu koliko je ovdje ljudi. Sigurno nećemo dozvoliti njegovu izgradnju. ”, zaključio je predsjednik Opštine Zeta.
Zeta
Započela izgradnja trafostanice TS 35/10kV Zeta

U skladu sa Detaljnim urbanističkim planom Golubovci – Centar, kao i razvojnim planovima Crnogorskog elektrodistributivnog sistema (CEDIS) i Crnogorskog elektroprenosnog sistema (CGES), započeta je izgradnja nove trafostanice TS 35/10kV Zeta. Projekat se realizuje u dvije faze, a ukupna vrijednost radova procjenjuje se na nekoliko miliona eura.
Prva faza obuhvata izgradnju trafostanice sa snagom transformacije 2x8MVA i njeno uklapanje u postojeću 35kV i 10kV mrežu. Vrijednost ugovorenih radova iznosi oko 2 miliona eura, a radovi su otpočeli 6. avgusta 2025. godine, sa planiranim rokom završetka od šest mjeseci. U drugoj fazi predviđena je izgradnja transformacije 110/35kV, kao i povećanje snage trafostanice sa 2x8MVA na 2×12.5MVA.
Poseban kvalitet projekta ogleda se u ugradnji opreme renomiranih proizvođača – ABB-a za 35kV i 10kV postrojenja i Končar D&ST-a za dva transformatora snage 8MVA. Lokacija trafostanice nalazi se u neposrednoj blizini postojeće TS 35/10kV Golubovci, a planirano je njeno uklapanje u postojeću elektrodistributivnu mrežu. Nakon završetka radova nova trafostanica će zadovoljiti sve standarde kvaliteta, kako u pogledu opreme i materijala, tako i u pogledu izvedenih radova.
Izgradnja TS 35/10kV Zeta donijeće povećanje sigurnosti i pouzdanosti napajanja za postojeće korisnike, poboljšanje kvaliteta snabdijevanja naročito tokom perioda sezonskih opterećenja, podršku prostornom i infrastrukturnom razvoju opštine Zeta, stvaranje uslova za priključenje novih korisnika i podsticanje privrednog i socijalnog razvoja, kao i otvaranje mogućnosti za dalji razvoj elektrodistributivne mreže na teritoriji opštine.
Kako ističu iz CEDIS-a i CGES-a, riječ je o jednom od najznačajnijih infrastrukturnih projekata u oblasti energetike u Zeti, koji predstavlja važan korak ka modernizaciji i unapređenju elektroenergetske mreže, a samim tim i ka boljem kvalitetu života građana.
-
Zeta4 дана ranije
Botunjani za utorak u 18 sati najavili protest upozorenja
-
Politika2 дана ranije
Knežević: Milatović nije smio prećutati skandiranje “Ubij Srbina” u Zagrebu
-
Sport3 дана ranije
Karatisti Zete izvanredni u Zenici: 22 medalje i prvo mjesto u generalnom plasmanu
-
Zeta3 дана ranije
Predsjednik Opštine Zeta pozvao građane na protest u Botunu
-
Zeta2 дана ranije
Za spas Zete: Ukoliko krene izgradnja kolektora radikalizovaćemo građansko djelovanje
-
Zeta3 дана ranije
Kopitović: Tužilaštvo da ispita ulogu eksperata za sve i svašta u promociji kolektora u Botunu
-
Zeta20 сати ranije
Asanović: Zećani, nećemo vas izdati!
-
Bilbord16 сати ranije
BUDI I TI MALAC GENIJALAC