Connect with us

Ekonomija

Keković: Dnevnice nedjeljom da budu veće 80 odsto, zamjenski dan tokom sedmice

Objašnjava da su iz Unije slobodnih sindikata na tome insistirali jer žele da nedjelja bude taj dan koji će biti posvećen porodici i da poslodavci moraju da shvate da ukoliko taj dan radnik nije sa porodicom i mora da radi zarad njihovog profita onda je red da se ta zarada bude veća.

Potpisivanjem Opšteg kolektivnog ugovora uvele bi se tri novine, uvećanje zarade za prekovremeni rad, dvokratni rad, kao i uvećanje dnevnice od 80 odsto za rad nedjeljom, za sve one u javnom i privatnom sektoru, kazao je generalni sekretar Unije slobodnih sindikata Crne Gore (USSCG) Srđa Keković. Kako je kazao Keković u emisiji “Link”, izuzeti bi bili oni koji rade u djelatnostima gdje je neophodan rad 24 sata.

Istakao je da se o tom ugovoru pregovara više od dvije godine, te da je zapelo oko onog dijela kod uvećanja zarade za rad nedjeljom.

“Na sastanku smo dogovorili da uvećanje za rad nedjeljom bude 80 odsto i to se tiče svih zaposlenih u Crnoj Gori, izuzev onih koji rade u onim djelatnostima gdje je neophodan rad 24 sata, kao što su policija, zdravstvo, javni prevozi…Takođe, dogovorili smo se da izuzmemo hotelijerstvo iz te norme”, kazao je Keković.

Objašnjava da su iz Unije slobodnih sindikata na tome insistirali jer žele da nedjelja bude taj dan koji će biti posvećen porodici i da poslodavci moraju da shvate da ukoliko taj dan radnik nije sa porodicom i mora da radi zarad njihovog profita onda je red da se ta zarada bude veća.

Smatra da su i poslodavci shvatili da je jedna od ključnih stavki, osim zarada, i uslovi u kojima se radi.

Keković objašnjava da jedan broj naših sugrađana napušta državu upravo zbog toga što nemaju dostojanstvene uslove rada, da se poštuje njihov vikend, praznični dan, prekovremeni rad… A to bi se sve, kako kaže,  regulisalo Opštim kolektivnim ugovorom.

“Poslodavci su tražili od nas da ukoliko oni pokrenu inicijativu za preispitivanje člana 35 a Zakona o unutrašnjoj trgovini, da ih podržimo u tom pravcu, i mi smo rekli da smo spremni da podržimo i napismeno to dostavili”, kaže Keković.

Ističe da je pogrešno shvaćeno da je time što je dogovoreno uvećanje za rad nedjeljom od 80 odsto dogovoreno i da se ponovo uvodi radna nedjelja. Dakle to nije tako, uvećanje je bitno za sve druge, a najmanje za trgovinu jer se u trgovini ne radi nedjeljom.

Navodi da su iz Unije slobodnih sindikata Crne Gore, nudili dva modela poštujući činjenicu da smo država koja je turistička destinacija, nudili su model preduzetnik mikro, potom model Slovenije, tj. da rade mali prodajni objekti površine do 100 metara kvadratnih, i to nije bilo prihvatljivo.

“Definitivno nismo za to da se radi svake nedjelje, nego samo u sezoni i to da testiramo jedne godine i vidimo da li će poslodavci poštovati svoje obaveze uvećavanja, jer bi tako radnik imao uvećanje od 80 odsto tokom rada nedjeljom, a zatim bi imao zamjenski slobodan dan tokom radne nedjelje”, ističe on.

Kazao je da se moraju obratiti ponovo poslanicima, s tim što će ovog puta imati drugačije zahtjeve, ne produženje na godinu, već do zaključivanja opšteg kolektivnog ugovora i uvođenja ova tri pravna insituta koja su trabala biti unijeta u opšti kolektivni ugovor, a prepoznata su Zakonom o radu.

Keković je kazao da se nakon povećanja minimalne plate na 450 eura situacija drastično promijenila, i da bi sa ovim uvećanjem dnevnice za rad nedjeljom sigurno zarade bile veće.

Na pumpama najveći udar nedjeljom, više izgledaju kao pijaca

Navodi da problem predstavlja što sada rade nedjeljom neki subjekti koji apsolutno nema potrebe da rade, kao što je apoteka, svaka pumpa, štampa…

“Imamo sad tu nelojalnu konkurenciju trgovačkim preduzećima koji ne mogu da rade nedjeljom a sada su se pumpe pretvorile više u pijacu nego u objekat da sipa gorivo”, kazao je on.

Kazao je da je naredni korak da čekaju da im  Unija slobodnih poslodavaca prihvati dogovor koji su imali prije desetak dana, i čim se to desi onda će se kao socijalani partneri obratiti ministru rada i socijalnog staranja da pokrene na Vladi postupak da se taj Opšti kolektivni ugovor i sa njihove strane ozvaniči i da potpiše to zajedno i sa njima.

“Taj ugovor je gotovo isti kao što je važeći, uz neke tri novine, uvodi se uvećanje zarade za prekovremeni rad, dvokratni rad, i ovo uvećanje zarade za rad nedjelje koje bi važilo za sve one u javnom i privatnom sektoru koji odmaraju nedjeljom po svom sedmičnom rasporedu a budu pozvani da rade, imaće pravo na zamjenski dan i toga dana za rad nedjeljom njihova dnevnica će biti veća za 80 odsto”, zaključuje Keković.

Reklama
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ekonomija

Bulatović: Besplatan prevoz na teritoriji opštine Zeta

Od početka juna cijena autobuske karte na relaciji Podgorica–Zeta skuplja je 30 centi. Dok su putnici nezadovoljni, predstavnici prevoznika kažu da su na povećanje cijene bili prinuđeni zbog uvećanih troškova, pogotovo tokom ljeta.

Na relaciji Podgorica–Zeta, od 1. juna, važi novi cjenovnik, kaže direktor firme koja vrši prevoz Janko Bulatović. Dodaje da su, uprkos nezadovoljstvu putnika, cijene morali povećati.

“Ona je osamostaljenjem Zete od Podgorice jedinstvena. Bila je 1 euro i 50 centi, sada je 1 euro i 80 centi“, naveo je Bulatović.

Bulatović kaže da je do korekcije cijena došlo zbog većih troškova, koji su posebno izraženi tokom ljeta.

“Obaveze i nameti su povećani i ovo je minimum neki koji smo mogli da povećamo da bi inače opstali, pogotovo tokom ljeta kada su troškovi malo veći, a prihod manji“, kazao je Bulatović.

Za razliku od putovanja iz Podgorice, lokalni prevoz unutar opštine Zeta je besplatan.

“Na teritoriji opštine Zete je besplatan prevoz, subvenciju daje opština Zeta u visini 8.250 eura što pokriva troškove mog preduzeća da izađe u susret. Malo smo mi tu popustili, malo je opština Zeta pojačala tu subvenciju i to sada funkcioniše“, istakao je Bulatović.

A kada je riječ o putnicima iz Podgorice, iz Opštine Zeta poručuju da je riječ o međugradskom prevozu za koji nijesu nadležni.

 

Izvor: gradski.me

Continue Reading

Ekonomija

Radovi na obnovi pruge Golubovci – Bar ni na vidiku

voz željeznička stanica crna gora

Uprkos ranijim najavama Željezničke infrastrukture (ŽICG) da će rekonstrukcija pruge Golubovci – Bar otpočeti tokom 2025. godine radovi u ovoj godini ipak neće početi jer ključni preduslovi nijesu ispunjeni – potpisivanje finansijskog sporazuma sa finansijerima projekta Evropskom investicionom bankom (EIB) i Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), glavni projekat nije završen za koji je potrebna revizija, niti je raspisan tender za izvođača radova.

Kako navode iz ŽICG, očekuje se da će glavni projekat biti završen do kraja ove godine, dok bi tender za izvođača mogao biti raspisan krajem ove ili početkom naredne godine.

To znači da je početak konkretnih građevinskih radova pomjeren najranije za prvu polovinu 2026. godine, i to samo pod uslovom da se svi administrativni i tehnički koraci uspješno realizuju u međuvremenu. Imajući u vidu da je procijenjeno trajanje radova tri godine, rekonstrukcija ove željezničke dionice mogla bi potrajati najmanje do 2029. godine.

Crnoj Gori će za taj posao biti dostupno oko 224 miliona, od čega polovinu čine donacije Evropske komisije (EK), a ostatak krediti kod Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj

Ovaj projekat je dio proširenja koridora glavne trans-evropske mreže između susjednih zemalja, kako bi se Luka Bar bolje povezala sa tim koridorima i Srbijom, jer pruga trenutno ne zadovoljava uslove kao što su instalacije, brzina od 100 kilometara na čas i prijem teretnih vozova dužih od 750 metara.

Rekonstrukcija će obuhvatiti blizu 40 kilometara otvorene pruge od Bara do Golubovaca, 17 kilometara staničnog kolosijeka, kao i šest kilometara ranžirnih kolosijeka. Projektom je predviđena i rekonstrukcija gornjeg stroja pruge, zamjena signalno-sigurnosnih uređaja, elektrovučnih postrojenja, elemenata kontaktne mreže, a planirana je i sanacija tunela “Sozina” i klizišta Ratac.

“S obzirom na to da je za realizaciju projekta u planiranoj dinamici neophodno potpisivanje finansijskog sporazuma između države Crne Gore, EIB-a i EBRD-a, zatim definisanje konačnog obima radova od strane nadležnih institucija, kao i dobijanje pozitivnog izvještaja o reviziji glavnog projekta, u ovom trenutku nije moguće precizno odrediti vremenski okvir početka radova. Na osnovu informacija dobijenih od projektanta, očekuje se da će glavni projekat biti završen do kraja tekuće godine, dok se raspisivanje tendera za izbor izvođača radova predviđa za kraj ove ili početak naredne godine. Ako tenderski postupak rezultira izborom izvođača i zaključenjem ugovora, radovi bi trebalo da otpočnu u prvoj polovini 2026. godine”, rekli su u ŽICG-u.

Iz ove državne firme su pojasnili da se naredni koraci odnose na nastavak izrade glavnog projekta shodno instrukcijama datim u Elaboratu o procjeni uticaja na životnu sredinu, definisanje obima radova i finalno usaglašavanje tehničkih rješenja sa revidentom i relevantnim institucijama (Ministarstvo saobraćaja, Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine, Uprava za saobraćaj).

“Paralelno sa navedenim aktivnostima konsultant će raditi na pripremi tenderske dokumentacije. Kako bi se nastavilo s planiranom dinamikom realizacije projekta, neophodno je potpisivanje finansijskog sporazuma između Crne Gore, EIB-a i EBRD-a. Nakon što projektna rješenja predviđena glavnim projektom budu konačno usvojena i pozitivno ocijenjena od strane revidenta, u saradnji sa EIB-om i EBRD-om, a nakon potpisivanja Ugovora o kreditnom aranžmanu između EIB-a, EBRD-a i države Crne Gore, usaglasiće se procedura za raspisivanje tendera, kojom će biti definisan broj planiranih tenderskih postupaka. Po ispunjenu svih preduslova, planirano je da ŽICG sprovede kompletan tenderski postupak – shodno procedurama o nabavkama definisanim od strane EIB-a i EBRD-a”, kazali su iz ŽICG.

Ranije Ministarstvo kapitalnih investicija je u septembru 2023. zatražilo od EK bespovratnih 112,6 miliona eura za rekonstrukciju ovog dijela pruge. Kako su tada kazali, taj zahtjev predstavlja nastavak aktivnosti za podsticanje koridorskog razvoja od Bara preko granice sa Srbijom, do Beograda i dalje mreže trans-evopskih koridora, kako bi se Crna Gora djelimično repozicionirala na saobraćajnom tržištu i postala atraktivnija za ove tokove.

Ova dionica željezničke pruge puštena je u rad krajem novembra 1959. godine i koristi se za putnički i teretni saobraćaj. Po tadašnjem projektu, maksimalna projektovana brzina bila 100 kilometara na čas, ali se zbog trenutnog stanja pruge ta brzina ne može postići pa je najveća trenutno od 70 do 80 kilometara na čas.

Ovaj projekat je dio proširenja koridora glavne trans-evropske mreže između susjednih zemalja, kako bi se Luka Bar bolje povezala sa tim koridorima i Srbijom, jer pruga trenutno ne zadovoljava uslove kao što su instalacije, brzina od 100 kilometara na čas i prijem teretnih vozova dužih od 750 metara

Rekonstrukcija će trajati tri godine

Iz ŽICGsu kazali da se očekuje da će radovi biti finansirani kroz kreditna sredstava EIB-a, EBRD-a kao i grant iz WBIF-a, pri čemu bi 50 odsto vrijednosti radova bilo pokriveno grantom, a preostalih 50 odsto iz kreditnih sredstava.

“Procijenjena vrijednost radova na rekonstrukciji predmetne dionice iznosi oko 200 miliona eura, a očekuje se da će izvođenje radova trajati tri godine. Metodologija izvođenja radova, plan upravljanja saobraćajem, eventualne obustave saobraćaja i organizacija prevoza putnika tokom izvođenja radova biće poznati nakon usvajanja konačnog obima radova u okviru glavnog projekta i tenderske dokumentacije. Javnost će o svemu navedenom biti pravovremeno informisana”, naveli su iz ŽICG.

 

Izvor: Vijesti

Continue Reading

Ekonomija

Srbija zainteresovana za koncesiju aerodroma u Zeti

aerodrom zeta

Prvi potpredsjednik Vlade Republike Srbije i ministar finansija Siniša Mali izjavio je danas da je Srbija zainteresovana za koncesiju dva aerodroma u Crnoj Gori – u Zeti i u Tivtu.

Povodom najavljene koncesije aerodroma u Crnoj Gori, za šta je proces već nekoliko godina u toku, Mali je naveo da je sa predsjednikom Srbije Aleksandrom Vučićem nekoliko puta jasno iskazao ovu nameru aktuelnim čelnicima u Crnoj Gori, ali da nisu osjetili raspoloženje da budu uključeni u ovaj proces.

Tom prilikom smo istakli da smo spremni da uložimo i duplo više od onoga što je predviđeno u sadašnjem predlogu koncesionog ugovora, rekao je Mali i dodao da je ubijeđen da bi Srbija mogla da doprinese daljem ubrzanom razvoju crnogorskih aerodroma.

Prema njegovim riječima, Srbija danas ima veliko iskustvo jer je pomoću koncesionara, uspjela da podigne značaj, ugled, profesionalnost, obim prihvata i uopšte kvalitet rada aerodroma „Nikola Tesla“. To je aerodrom koji može da prihvati do 15 miliona putnika godišnje, što je cilj koji ćemo dostići do kraja koncesionog perioda, naglasio je Mali i dodao da je takva modernizacija potrebna i aerodromima u Tivtu i Zeti i da Srbija za to sada ima znanje, finansijsku snagu i mogućnosti.

Kako je naveo, to nije lak posao, ali je neophodan i svakako prijeko potreban Crnoj Gori koja svake godine prihvata sve više putnika.

“Vjerujem da bi uključivanje Srbije u ovaj posao bilo od obostrane koristi”,  rekao je Mali i naglasio da se proces „podizanja“ srpskog aerodroma dešavao paralelno sa razvojem domaće avio kompanije „Er Srbija“, koja je danas najuspješniji nacionalni avio-prevoznik u regionu, a i šire.

 

Izvor: Nova.rs

Continue Reading

Facebook

Istaknuto

Najnovije

Istaknuto