Ekonomija
U naredne tri i po godine Vlada će se zadužiti skoro tri milijarde
Do 2026. godine Vlada mora da obezbijedi 2,069 milijardi eura za otplatu duga, 625 miliona za kamate, dok će deficit budžeta od ove do 2026. godine iznositi 961 milion eura.
Nedostajuća sredstva u naredne četiri godine u državnom budžetu iznosiće preko tri milijarde eura, dok Vlada planira da u ovoj i naredne četiri godine pozajmi 2,944 milijardi eura. Upravo toliko je planirano da iznosi javna potrošnja državnog aparata u ovoj godini.
Prema podacima iz dokumenta “Smjernice makroekonomske i fiskalne politike za period od 2023. do 2026. godine”, Vlada planira da za otplatu duga u ovoj godini da 338 miliona, u narednoj godini 493 miliona, u 2025. godini 873 miliona, a u 2026. godini 365,6 miliona eura, što je ukupno 2,069 milijardi eura.
Deficit budžeta u ovoj godini projektovan je na 193,2 miliona eura, u narednoj na 263 miliona, u 2025. godini na 270,8 miliona eura, a u 2026. godini na 234,9 miliona eura.
Kada su u pitanju kamate, u ovoj godini će se iz budžeta po tom osnovu isplatiti 110 miliona, u narednoj 149,8 miliona, a u 2025. godini čak 190,8 miliona eura. U 2026. godini za kamate ćemo platiti 175,2 miliona.
Nedostajuća sredstva će u naredne četiri godine prelazili iznos od pola milijarde. U ovoj godini u budžetu će faliti 536,6 miliona, u narednoj 761 milion, a u 2025. godini 1,140 milijardi eura. U 2026. godini budžetu će nedostajati 605 miliona.
Nedostajuća sredstva će se dominantno finansirati iz pozajmica, pa će tako, prema podacima iz dokumenta usvojenog na poslednjoj sjednici Vlade, država u ovoj godini pozajmiti 477,8 miliona. Do sada je pozajmljeno 100 miliona eura.
U narednoj godini planira se pozajmica od 745,5 miliona, a u 2025. godini 1,133 milijardi eura. Godinu kasnije Vlada planira pozajmiti 589 miliona.
Podaci jasno pokazuju da će 2025. godina biti najizazovnija, jer će u toj godini nedostajuća sredstva iznositi 1,14 milijardi. O tome je najviše i bilo priče na poslednjoj sjednici Vlade, na kojoj je ministar finansija Aleksandar Damjanović rekao da je cilj usvajanja smjernica da se stabilizuju javne finansije, što je važno zbog vraćanja duga po osnovu obveznica emitovanih 2019. i 2020. godine, koje dolaze na naplatu 2025. i 2027. godine.
“Obaveze koje nas čekaju su velike i to će zahtijevati dosta rezova i intervencija u fiskalnoj politici”, rekao je Damjanović i dodao da treba da se stvori osnov da se sve obaveze redovno servisiraju i da nema dodatnih zaduženja.
Generalni direktor Direktorata za državni budžet Bojan Paunović kazao je tom prilikom da 2025. godine dolazi na naplatu 873 miliona duga i 190 miliona kamata, što je milijarda eura koju je neophodno obezbijediti da bi se servisirale obaveze.
“Ako se ukalkuliše deficit, nedostajuća sredstva su 1,15 milijardu eura. To je veliki iznos, koji je teško obezbijediti u jednoj godini i zato se sada govori o 2025. godini, jer je potrebno preduzeti aktivnosti u svim tim godinama koje tome prethode da bismo i prije samog dospijeća otplaćivali obaveze koje dolaze prije vremena”,kazao je Paunović i dodao da je sljedeća izazovna godina 2027, kada na otplatu dospijevaju emitovane obveznice.
Po smjernicama, Crna Gora u 2025. godini planira da se zaduži 1,13 milijardi eura. Vlada Crne Gore se već u 2019. i 2020. godini zadužila preko milijardu eura.
Ekonomija
Država treći put traži rješenje za putni pravac Virpazar – Golubovci
Uprava za saobraćaj je raspisala novi 24.900 eura vrijedan tender za izradu idejnog rješenja za rekonstrukciju magistrale Virpazar – obilaznica Golubovci, nakon što su prethodna dva poništena jer na njih nije pristigla nijedna ponuda, javile su Vijesti.
Trasa Virpazar – Golubovci duga je 16 kilometara, počinje kod raskrsnice za tunel “Sozina”, a završava kod kružnog toka kod restorana “Roštiljijada”. Ovaj tender trajaće do sredine decembra pri čemu će izabrani projektant imati pola godine da uradi idejno rješenje.
Prvi tender trajao je od 30. oktobra do 17. novembra, dok je drugi trajao od 17. do 25. novembra.
Cilj izrade ove tehničke dokumentacije je povećanje kapaciteta u odnosu na postojeću magistralu i važeće detaljne urbanističke planove i studije lokacija, u skladu sa Prostornim planom Crne Gore do 2040. godine. Po tenderu, ova dionica je jedna od najznačajnijih koja povezuje primorje, centralni i sjeverni dio Crne Gore, ali je i među najopterećenijim, pa u toku ljeta postaje saobraćajno usko grlo.
Po projektnom zadatku, gužve nastaju zbog malog nivoa usluge i više neregulisanih ukrštanja dok je magistrala i terenski ograničena jer ide paralelno sa prugom Beograd – Bar i kroz Nacionalni park “Skadarsko jezero”.
“Na pojedinim dionicama dodatan problem predstavlja i to što trasa prolazi kroz naselja pri čemu su stambeni objekti neposredno uz postojeći magistralni put. U fazi izrade idejnog rješenja projektant je dužan obraditi tri varijantna rješenja, sva tri moraju predstavljati povećanje kapaciteta kroz uvećanje broja saobraćajnih traka. Projektant je dužan pri izradi projekta posebno voditi računa o Nacionalnom parku, urbanizovanim i naseljenim područjima sa dozvoljenim nivoom saobraćajne buke, posebnim kompleksima pejzaža koje treba zaštititi od vizuelnog zagađenja, zaštiti voda i izvorišta sa zonom zaštite, drugim zonama zaštite…”, piše u dokumentaciji.
Dodaje se da će projektant u obzir morati da uzme i standarde u zemljama Evropske unije i preporuke trans-evropskih standarda za projektovanje auto-puteva sjever-jug (TEM), s tim da jedna od varijanti mora obuhvatiti i prelazak pruge ili vođenje svih saobraćajnih traka jednom od njenih strana.
“U fazi izrade idejnog rješenja, projektant je dužan obraditi tri varijantna rješenja trase saobraćajnice sa pripadajućim objektima I i objektima II na trasi. Sva tri varijantna rješenja moraju predstavljati povećanje kapaciteta postojeće saobraćajnice kroz uvećanje broja saobraćajnih traka. Projektant je obavezan uraditi dokumentaciju za odlučivanje o potrebi procjene uticaja na životnu sredinu i Elaborat u skladu sa Zakonom o procjeni uticaja na životnu sredinu. Generalno, projektant je dužan da svu dokumentaciju uradi i pripremi za podnošenje na odobrenje i saglasnost nadležnih državnih institucija”, piše u dokumentaciji.
Glavni projekat za ovu trasu uradila je kompanija “Civil engineer” tokom 2020. godine.
Ekonomija
Ministarstvo poljoprivrede finansira adaptaciju Doma omladine u Zeti
Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Vladimir Joković potpisao je danas Ugovor sa Opštinom Zeta u okviru mjere 2.3.2 – Razvoj sela i izgradnja infrastrukture, predviđene Agrobudžetom za 2025. godinu. Ugovor je u ime opštinske administracije potpisao predsjednik Opštine Zeta, Mihailo Asanović.
Ovim dokumentom Opštini Zeta dodijeljena su sredstva u iznosu od 79.050,51 eura za adaptaciju javnog objekta – Doma omladine Tomića uba. Realizacija projekta omogućiće stvaranje boljih uslova za aktivnosti mladih, organizovanje društvenih događaja i okupljanje građana, čime će se dodatno unaprijediti društveni život lokalne zajednice.
Iz Ministarstva poručuju da je projekat značajan korak u jačanju ruralne infrastrukture i unapređenju kvaliteta života stanovnika seoskih područja. Kako navode, podrška razvoju sela ostaje jedan od ključnih prioriteta ministarstva, uz kontinuirano ulaganje u javne sadržaje i ravnomjerniji razvoj svih krajeva Crne Gore.
Ekonomija
Wizz Air iz nove baze u Zeti uvodi 23 nove avio-linije
Počevši od marta 2026. godine, “Wizz Air” će postupno stacionirati dva moderna vazduhoplova “airbus A321neo” u Zeti i pokrenuti 14 novih avio-linija koje povezuju glavni grad Crne Gore sa ključnim evropskim gradovima, uključujući Bazel, Pariz, Baden Baden, Keln, Hamburg, Rim, Mastriht, Barselonu, Ljubljanu, Malme, Gdanjsk, Poznanj, Ržešov i Vroclav, saopšteno je iz Aerodroma Crne Gore.
“Wizz Air” će otvoriti svoju 36. bazu u Zeti, što prema saopštenju Aerodroma predstavlja značajan korak u daljem rastu u zemlji i prekretnicu u transformaciji za sektor vazdušnog saobraćaja i ekonomiju Crne Gore.
“Ovim potezom, ‘Wizz Air’ učvršćuje svoju ulogu kao broj 1 avio-kompanija na Aerodromu Podgorica i približava se poziciji broj 1 avio-prevoznika u Crnoj Gori. Očekuje se da će se otvaranjem baze kreirati 80 direktnih i 700 indirektnih radnih mjesta, čime se podstiče lokalno zapošljavanje i jačaju turizam, trgovina i povezanost”, navodi se u saopštenju.
Izvršni direktor “Wizz Aira” Jozef Varadi istakao je da je ta avio-kompanija duboko posvećena budućnosti Crne Gore kroz proširenje pristupačnih opcija putovanja za njene građane, podršku održivoj avijaciji modernim, štedljivim avionima, podsticanje rasta turizma i povezanih industrija, te jačanje uloge Podgorice kao regionalnog transportnog čvorišta.
Roko Tolić, izvršni direktor Aerodroma Crne Gore, poručio je da je je najava otvaranja baze “Wizz Aira” veliki dan za crnogorsku avijaciju.
“Posebno sam radostan jer je ovo jedna od vijesti koja će obradovati sve građane Crne Gore, ali i kompletnu privredu. Ipak, mi imamo ovaj jedan dan za slavlje jer je već od sjutra – pred Aerodromima Crne Gore nastavak važnih aktivnosti. Mi u kratkom roku, dakle – prije narednog proljeća, hitno moramo da unaprijedimo svoje infrastrukturne i operativne kapacitete, da uspješno organizujemo produženje radnog vremena i da obučimo novi kadar. Mi smo spremni za treću smjenu u Podgorici, a odlučni smo da razvijamo Aerodrome Crne Gore do razine koja prati potencijale ove jedinstvene zemlje“, istakao je on.
Sa ovom najavom, “Wizz Air” proširuje svoju ponudu, te iz Zete od naredne sezone nudi ukupno 23 avio-linije koje Crnu Goru povezuju sa 12 zemalja, zaključuje se u saopštenju.
-
Zeta3 дана ranijeKnežević: Braćo Zećani, srećna nam pobjeda!
-
Zeta20 сати ranijeAsanović odgovorio Mujoviću: Zeta vam je na referendumu rekla jasno NE
-
Zeta4 дана ranijePogledajte biračka mjesta za referendum u Zeti
-
Zeta3 дана ranijeAsanović: Referendum uspio, glasalo 63,5 odsto birača
-
Zeta2 дана ranijeBotunjani razgovarali sa Satlerom: Lokacija kolektora se mora menjati
-
Politika3 дана ranijeSatler: Spreman sam da razgovaram sa građanima Botuna
-
Zeta2 дана ranijeProtiv gradnje kolektora glasalo 98,5 odsto birača
-
Zeta3 дана ranijeDa bi referendum uspio potrebno da izađe više od 50 odsto upisanih birača

