Odbor za finansiranje lokalne samouprave Zajednice opština Crne Gore uputio je Ministarstvu finansija i poslaničkim klubovima inicijativu za izmjenu Zakona o zaradama u javnom sektoru kako bi se koeficijent zarada gradonačelnika i predsjednika opština izjednačio. Koeficijent za utvrđivanje zarade gradonačelnika i predsjednika opština, zavisno od broja stanovnika, do sada je bio u rasponu od 15,56 do 21,62. Zajednica opština predlaže da se koeficijent za utvrđivanje zarada rasporedi u grupu poslova B i da on iznosi 22,48.
“Primjena važećeg Zakona o zaradama zaposlenih u javnom sektoru i Granskog kolektivnog ugovora za oblast uprave i pravosuđa u praksi proizvodi brojne nelogičnosti, posebno u odnosu na zarade nosioca izvršne vlasti u jedinicama lokalne samouprave. Koeficijent za utvrđivanje zarade gradonačelnika i predsjednika opština, zavisno od broja stanovnika, kreće se u rasponu od 15,56 do 21,62. Ovakvi koeficijenti su niži ili u visini koeficijenata za određena zvanja u sistemu javne uprave koja su, u odnosu na djelokrug nadležnosti i odgovornosti gradonačelnika, odnosno predsjednika opština, neuporedivi. Uz apsolutno poštovanja svih zvanja u sistemu javne uprave, funkcija predsjednika opštine, odnosno gradonačelnika je jedna od najtežih i najodgovornijih funkcija u državi, imajući u vidu sve izazove, političku, krivičnu, građansku i prekršajnu odgovornost, raznorodnost upravnih oblasti”, saopšteno je iz Zajednice opština.
Vezivanje koeficijenata za zarade nosioca izvršne vlasti u jedinicama lokalne samouprave prema broju stanovnika unosi dodatnu neravnopravnost i diskriminaciju, navode iz Zajednice opština.
“Poslovi gradonačelnika/predsjednika opština i odgovornosti za vršenje tih poslova utvrđeni su zakonom na istovjetan način, bez obzira na broj stanovnika. Obim poslova je svakako veći u većim opštinama, ali to istovremeno podrazumijeva i veći broj izvršilaca, što je pitanje koje se reguliše drugim propisima i organizacionim aktima opština, a ne nikako Zakonom o zaradama zaposlenih u javnom sektoru. Primjena novog Granskog kolektivnog ugovora za oblast uprave i pravosuđa prouzrokuje nove nelogičnosti. Ugovorom su utvrđeni uvećani koeficijenti za zarade službenika i namještenika, pa su zarade zaposlenih na određenim radnim mjestima u opštinama, naročito zaposlenih sa dužim radnim stažom, veće od zarada pojedinih predsjednika opština i ostalih lokalnih funkcionera i visoko-rukovodnog kadra, što u cjelosti obesmišljava i degradira funkciju predsjednika opština”, zaključuju iz Zajednice opština.