Ekonomija
Deficit budžeta niži 140 miliona od plana
Kumulativni budžetski deficit za prvih devet mjeseci ove godine iznosio je 36 miliona eura ili 0,7 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP) i niži je od plana 140,1 milion, odnosno 79,6 odsto, zbog usporene realizacije javnih nabavki.

Kumulativni budžetski deficit za prvih devet mjeseci ove godine iznosio je 36 miliona eura ili 0,7 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP) i niži je od plana 140,1 milion, odnosno 79,6 odsto, zbog usporene realizacije javnih nabavki.
“U odnosu na isti period prošle godine, budžetski deficit je niži 29,3 miliona eura, odnosno 44,9 odsto”, pokazali su podaci Ministarstva finansija o izvršenju budžeta za prvih devet mjeseci.
Iz Ministarstva su kazali da je u septembru ostvaren budžetski deficit od 26,5 miliona eura, odnosno 0,5 odsto BDP-a, što je 16 miliona više od plana.
Prema podacima tog Vladinog resora, prihodi budžeta su za prvih devet mjeseci ove godine iznosili 1,46 milijardi eura ili 27,5 odsto procijenjenog BDP-a i veći su 114,9 miliona ili 8,5 odsto u odnosu na isti prošlogodišnji period, dok su u odnosu na planirane veći 69,6 miliona ili pet odsto.
Prihodi za devet mjeseci 2022. veći za devet odsto
“Prihodi za devet mjeseci su veći i u odnosu na uporedni period 2019. godine, 121,1 milion eura ili 9,1 odsto”, precizira se u izvještaju.
Kako se dodaje, trend dobre naplate po osnovu poreza na dodatu vrijednost (PDV) je nastavljen.
“Prihodi od PDV-a su veći u odnosu na planirane i to 127,7 miliona eura ili 23,8 odsto, dok su u odnosu na devet mjeseci prošle godine veći 171,6 miliona ili 34,8 odsto”, dodaje se u dokumentu.
Kategorija poreza na dobit pravnih lica takođe bilježi značajan rast u poređenju sa planom u iznosu od 5,1 milion eura ili 6,6 odsto što je, pored dobrih rezultata iz poslovne prošle godine, pokazatelj i visokog stepena poreske discipline.
U odnosu na prethodnu godinu, prihodi po ovom osnovu veći su 12,1 milion eura ili 17,3 odsto.
Takođe, prihodi od poreza na međunarodnu trgovinu i transakcije su veći u odnosu na planirane 6,6 miliona eura ili 29,4 odsto, kao rezultat rasta uvoza.
Prihodi od akciza manji za 12 miliona eura u odnosu na plan
“Za devet mjeseci ove godine prihodi od akciza su manji 12 miliona eura ili šest odsto u odnosu na plan, kao posljedica umanjenja akciza na promet bezolovnog benzina i gasnih ulja koja je u primjeni od maja ove godine”, navodi se u izvještaju.
Ova kategorija prihoda bilježi rast od 6,9 miliona eura ili 3,8 odsto u odnosu na devet mjeseci prošle godine.
Podaci Ministarstva pokazuju da je niža realizacija u odnosu na plan, u iznosu od 31 milion eura ili 32,3 odsto, zabilježena kod prihoda po osnovu poreza na dohodak fizičkih lica.
Kod ove kategorije prihoda u narednom periodu očekuje se priliv po osnovu reprograma poreskih potraživanja, koji je već počeo u septembru ove godine.
“Takođe, kategorija doprinosa ostvarena je na nešto nižem nivou od planiranog, za 19,1 milion eura ili 5,9 odsto, kao i u odnosu na prethodnu godinu, za 69 miliona eura ili 18,3 odsto, a kao rezultat ukidanja doprinosa za zdravstveno osiguranje. Takođe, i kod ove kategorije prihoda se u narednom periodu očekuju efekti po osnovu reprograma poreskih potraživanja”, napominje se u izvještaju.
Prema podacima Ministarstva, prihodi budžeta su u septembru ove godine iznosili 175,6 miliona eura, što je više od plana 2,3 miliona ili 1,3 odsto. Takođe, u odnosu na isti prošlogodišnji period, prihodi budžeta veći su 3,5 miliona eura ili 2,1 odsto.
Prihodi od naknada u septembru veći su u odnosu na plan 3,3 miliona, kao i u odnosu na isti period prošle godine 5,2 miliona, a po osnovu uplate u vezi sa istraživanjem nafte i gasa.
“Prihodi od akciza u septembru bilježe nižu realizaciju u odnosu na isti mjesec prošle godine u iznosu od pet miliona ili 17,3 odsto, kao posljedica umanjenja akcize na promet bezolovnog benzina i gasnih ulja, ali i usljed uračunatih, a nerealizovanih efekata po osnovu markiranja goriva”, dodaje se u izvještaju.
Izdaci budžeta su za prvih devet mjeseci ove godine iznosili skoro 1,5 milijardi eura, ili 28,2 odsto procijenjenog BDP-a i u odnosu na planirane niži su 70,5 miliona ili 4,5 odsto.
U odnosu na posmatrani period prošle godine, izdaci su viši 85,6 miliona, odnosno 6,1 odsto.
“U strukturi ukupne potrošnje, izdaci u okviru tekućeg budžeta, budžeta državnih fondova i rezerve čine 91 odsto, a kapitalni budžet devet odsto”, precizira se u dokumentu.
Kada je u pitanju kapitalni budžet, realizacija je na nivou od 137,12 miliona eura i izvršenje je niže od plana 45 miliona eura, odnosno 25 odsto za posmatrani period.
“Najznačajnije izdvajanje u okviru kapitalnog budžeta odnosi se na realizovana plaćanja za potrebe projekta auto-puta u iznosu od 65,45 miliona eura”, navodi se u izvještaju.
Preostali kapitalni projekti realizovani su u iznosu od 71,66 miliona eura, što je na nivou od 61,9 odsto plana.
Izdaci budžeta su u septembru iznosili 202,1 milion eura i viši su u odnosu na plan 18,3 miliona, odnosno 9,9 odsto.
Izvršenje je dominantno uslovljeno višim izdvajanjima za zarade, transfere institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru i rezerve.
U septembru je izvršenje sredstava u okviru pozicije Prava iz oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja na nivou plana.
“Međutim, imajući u vidu da je u oktobru došlo do realizacije plaćanja koje se odnosi na period januar – avgust po osnovu uvećanja minimalne penzije, očekivano je da će u mjesečnom izvještaju za oktobar biti evidentirano uvećano izvršenje ove kategorije izdatka”, objasnili su iz Ministarstva.
Ekonomija
Normalizovan željeznički saobraćaj, prekinuta blokada

Nakon pet dana postignut je dogovor oko deblokade željezničkog saobraćaja u Crnoj Gori. Predstavnik zaposlenih Andrej Kaluđerović kazao je da su radnici dobili garancije za povećanje zarada, i da su jutros svi vozovi krenuli da saobraćaju na teritoriji Crne Gore.
Petodnevna obustava rada zaposlenih u Željezničkoj infrastrukturi Crne Gore izazvala je oštru razmjenu optužbi između predstavnika radnika i rukovodstva, dok šteta za nacionalni željeznički sistem i privredu rapidno raste.
Predstavnik zaposlenih Andrej Kaluđerović odbacio je navode da je odbio pregovore ili ponuđeni kolektivni ugovor, naglasivši da se odluke donose isključivo zajednički sa kolegama.
On je za TVCG kazao da su jutros svi vozovi krenuli na teritoriji Crne Gore.
“Dobili smo garancije za naše zarade. Povećanje plata će biti nekih 300 eura kao i što smo i najavljivali, tako da će zarada iznositi oko 1.000 do 1.200 eura”, kazao je Kaluđerović.
Kaluđerović je istakao da su na probleme ukazivali odavno, ali da radnici nijesu bili shvaćeni na pravi način.
Naglasio je da su dobili garancije da će povećanje biti u najkraćem zakonskom roku.
“Riješili smo sve ovo u korist zaposlenih, a nadam se i u korist menadžmenta”, poručio je on.
Kaluđerović je uputio izvinjenje svim putnicima koji su pretrpjeli štetu zbog obustave željezničkog saobraćaja, i poručio da se nadaju da se ovako nešto neće ponoviti.
Ekonomija
ŽICG: Željezničkog saobraćaja neće biti do daljnjeg

Željeznička infrastruktura Crne Gore (ŽICG) saopštila je da je zaposleni u tom preduzeću Andrej Kaluđerović u ime zaposlenih koji su obustavili rad, odbio da uđe u razgovore sa izvršnim menadžmentom preduzeća, kao i Odborom direktora, iako su mu u više navrata ponuđeni, kako bi se pronašlo rješenje u interesu zaposlenih i omogućilo normalno funkcionisanje saobraćaja.
“Sada je potpuno jasno da se ne radi o sindikalnoj ili radničkoj inicijativi, već o politički instruiranoj opstrukciji kojom se pokušava ugroziti rad željeznice i prouzrokovati direktna šteta putnicima i privredi. Kaluđeroviću je dobro poznato da zahtjevi koje postavlja ne mogu biti ispunjeni na način na koji to očekuje, jer za svaku odluku o povećanju zarada i izmjenama kolektivnog ugovora neophodno je učešće i odobrenje Ministarstva finansija, kao i saglasnost reprezentativnih sindikata”, navode iz ŽICG.
Ističu da Kaluđerović uporno odbija razgovore sa menadžmentom i insistira na ispunjenju svojih ultimatuma kao uslovu da vozovi normalno saobraćaju.
“Željeznička infrastruktura Crne Gore još jednom poziva sve zaposlene da ostanu posvećeni zakonitom i odgovornom radu, a relevantne institucije da adekvatno reaguju na očiglednu opstrukciju kojom se nanosi ozbiljna šteta javnom interesu i bezbjednosti saobraćaja. Takođe, obavještavamo građane, operatere putničkog i teretnog saobraćaja da do daljnjeg neće biti željezničkog saobraćaja”, zaključuju u saopštenju.
Ministarstvo saobraćaja: Blokada željeznice prouzrokovala veliku materijalnu štetu
Obustava rada od strane dijela zaposlenih u ŽICG je nezakonita i prouzrokovala je veliku materijalnu štetu, kao i ozbiljne posljedice po odvijanje saobraćaja, saopštili su iz Ministarstva saobraćaja.
Posebno zabrinjava činjenica da je blokadom pruge zaustavljen međunarodni voz, na kojem se i dalje nalazi imovina stranih državljana, uključujući automobile putnika, navode iz ministarstva.
Ističu da je Ministarstvo saobraćaja u kontinuitetu podržavalo poboljšanje uslova rada zaposlenih, a kroz rebalans budžeta obezbijedili smo dodatnih 2,5 miliona eura za funkcionisanje Željezničke infrastrukture Crne Gore.
“Uprkos tome, današnja akcija dijela zaposlenih izvedena je na ultimativan način, do sada nezabilježen u Crnoj Gori. Radi se o potezu kojim su radnici odbili svaku mogućnost dogovora sa menadžmentom i odbijali razgovor čak i sa reprezentativnim sindikatima, koji su jedini ovlašćeni da pregovaraju o kolektivnom ugovoru u skladu sa zakonom”, navode u saopštenju.
Srbijavoz: Umjesto noćnih barskih vozova autobus na relaciji Bar-Prijepolje-Bar
Za putnike koji putuju večeras međunarodnim vozom broj 432 sa polaskom u 20.10 časova iz Bara za Zemun kao i vozom 433 sa polaskom u 19.40 časova iz Zemuna za Bar, obezbjeđen je autobuski prevoz na relaciji Bar-Prijepolje teretna-Bar, saopštio je Srbijavoz.
U saopštenju se navodi da je privremena izmjena u organizaciji noćnih barskih vozova uvedena zbog prekida željezničkog saobraćaja u Crnoj Gori izazvanog obustavom rada grupe zaposlenih Železničke infrastrukture Crne Gore.
Tokom trajanja ove izmijenjene organizacije, zbog autobuskog prevoza putnika na pomenutoj relaciji, u noćne vozove se neće uvrštavati kola za prevoz automobila.
Ekonomija
Regionalni vodovod – od gubitka do rekorda

Regionalni vodovod Crnogorsko primorje je u periodu od juna 2021. do juna 2025. godine prošao transformaciju od preduzeća opterećenog višemilionskim dugovima do finansijski stabilne kompanije sa rekordnom dobiti, saopšteno je iz ovog državnog preduzeća.
Na 57. sjednici Odbora direktora usvojena je završna informacija o poslovanju za pomenuti period, a iz Regionalnog vodovoda poručuju da „ostvareni rezultati nedvosmisleno potvrđuju transformaciju preduzeća, koje je od gubitaka i nelikvidnosti 2020. godine, za svega četiri godine postalo jedan od najupečatljivijih primjera uspješnog i odgovornog upravljanja u crnogorskom javnom sektoru“.
Kako navode, ključ uspjeha bio je „profesionalan, stručan i principijelan odnos članova Odbora direktora prema misiji i viziji preduzeća“.
U saopštenju se podsjeća da je „od juna 2021. godine, kada je Zoran Lakušić preuzeo upravljačku funkciju predsjednika Odbora direktora, Regionalni vodovod bio opterećen višemilionskim dugovima i poslovao je sa gubitkom“. Četiri godine kasnije, bilježi se „gotovo tri miliona eura neto dobiti“, dok je „od gubitka iz 2020. godine, koji je iznosio skoro 200 hiljada eura, Regionalni vodovod dostigao stabilnu i održivu profitabilnost“.
Rast prihoda, kako tvrde, ostvaren je „uz očuvanje stabilnosti cijena vode“. Korekcija cijena bila je „pažljivo odmjerena, bez većih negativnih efekata po krajnje korisnike, a u funkciji dugoročne održivosti sistema“.
Posebno se izdvaja podatak da je „otplaćeno više od 21,3 miliona eura naslijeđenih obaveza, čime je Regionalni vodovod značajno oslobođen dugogodišnjih kreditnih aranžmana“. Uz to, „iz dobiti je uplatio iznos od skoro pola miliona eura Vladi Crne Gore u državni budžet, po prvi put u svom poslovanju“.
U saopštenju se naglašava i da predsjednik Odbora direktora „tokom cijelog mandata nije koristio pravo na dnevnice, posebne naknade za rad u komisijama i radnim tijelima, niti karticu za reprezentaciju“.
Politika zapošljavanja, kako navode, bila je „temeljena isključivo na stvarnim potrebama radnog procesa, u skladu sa tehnološkim i organizacionim zahtjevima, bez kadrovskog uvećanja koje bi izlazilo iz okvira racionalnog i odgovornog upravljanja“.
Iz Regionalnog vodovoda poručuju da njihovi rezultati „pokazuju da državna preduzeća mogu poslovati profesionalno, odgovorno i sa milionskom dobiti“.
Dodaju i da su „upravljanje i postignuća Regionalnog vodovoda i predsjednika Odbora direktora Zorana Lakušića više puta pohvaljena na sjednicama Vlade Crne Gore“.
Kako ističu, „ostvareni rezultati i rekordne isporuke vode ne bi bili mogući bez istorijskog iskoraka – zaustavljanja nelegalne eksploatacije pijeska i šljunka iz korita rijeke Morače, u drugoj zoni sanitarne zaštite izvorišta Bolje Sestre“, čime je, navode, poslana snažna poruka da se „odlučnom i odgovornom akcijom mogu zaštititi ključni prirodni resursi i obezbijediti održiv razvoj“.
-
Politika3 дана ranije
Knežević: Milatović nije smio prećutati skandiranje “Ubij Srbina” u Zagrebu
-
Zeta4 дана ranije
Predsjednik Opštine Zeta pozvao građane na protest u Botunu
-
Hronika19 сати ranije
Akcija policije u Zeti i Tuzima, kažnjeno 13 vozača zbog folije na staklima
-
Zeta3 дана ranije
Za spas Zete: Ukoliko krene izgradnja kolektora radikalizovaćemo građansko djelovanje
-
Zeta2 дана ranije
Asanović: Zećani, nećemo vas izdati!
-
Zeta4 дана ranije
Kopitović: Tužilaštvo da ispita ulogu eksperata za sve i svašta u promociji kolektora u Botunu
-
Bilbord2 дана ranije
BUDI I TI MALAC GENIJALAC
-
Politika16 сати ranije
Mujović: Kolektor nema alternativu, Podgorica bi se zadužila da sanira bazen crvenog mulja