Connect with us

Ekonomija

Deficit budžeta niži 140 miliona od plana

Kumulativni budžetski deficit za prvih devet mjeseci ove godine iznosio je 36 miliona eura ili 0,7 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP) i niži je od plana 140,1 milion, odnosno 79,6 odsto, zbog usporene realizacije javnih nabavki.

novac

Kumulativni budžetski deficit za prvih devet mjeseci ove godine iznosio je 36 miliona eura ili 0,7 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP) i niži je od plana 140,1 milion, odnosno 79,6 odsto, zbog usporene realizacije javnih nabavki.

“U odnosu na isti period prošle godine, budžetski deficit je niži 29,3 miliona eura, odnosno 44,9 odsto”, pokazali su podaci Ministarstva finansija o izvršenju budžeta za prvih devet mjeseci.

Iz Ministarstva su kazali da je u septembru ostvaren budžetski deficit od 26,5 miliona eura, odnosno 0,5 odsto BDP-a, što je 16 miliona više od plana.

Prema podacima tog Vladinog resora, prihodi budžeta su za prvih devet mjeseci ove godine iznosili 1,46 milijardi eura ili 27,5 odsto procijenjenog BDP-a i veći su 114,9 miliona ili 8,5 odsto u odnosu na isti prošlogodišnji period, dok su u odnosu na planirane veći 69,6 miliona ili pet odsto.

Prihodi za devet mjeseci 2022. veći za devet odsto 

“Prihodi za devet mjeseci su veći i u odnosu na uporedni period 2019. godine, 121,1 milion eura ili 9,1 odsto”, precizira se u izvještaju.

Kako se dodaje, trend dobre naplate po osnovu poreza na dodatu vrijednost (PDV) je nastavljen.

“Prihodi od PDV-a su veći u odnosu na planirane i to 127,7 miliona eura ili 23,8 odsto, dok su u odnosu na devet mjeseci prošle godine veći 171,6 miliona ili 34,8 odsto”, dodaje se u dokumentu.

Kategorija poreza na dobit pravnih lica takođe bilježi značajan rast u poređenju sa planom u iznosu od 5,1 milion eura ili 6,6 odsto što je, pored dobrih rezultata iz poslovne prošle godine, pokazatelj i visokog stepena poreske discipline.

U odnosu na prethodnu godinu, prihodi po ovom osnovu veći su 12,1 milion eura ili 17,3 odsto.

Takođe, prihodi od poreza na međunarodnu trgovinu i transakcije su veći u odnosu na planirane 6,6 miliona eura ili 29,4 odsto, kao rezultat rasta uvoza.

Prihodi od akciza manji za 12 miliona eura u odnosu na plan 

“Za devet mjeseci ove godine prihodi od akciza su manji 12 miliona eura ili šest odsto u odnosu na plan, kao posljedica umanjenja akciza na promet bezolovnog benzina i gasnih ulja koja je u primjeni od maja ove godine”, navodi se u izvještaju.

Ova kategorija prihoda bilježi rast od 6,9 miliona eura ili 3,8 odsto u odnosu na devet mjeseci prošle godine.

Podaci Ministarstva pokazuju da je niža realizacija u odnosu na plan, u iznosu od 31 milion eura ili 32,3 odsto, zabilježena kod prihoda po osnovu poreza na dohodak fizičkih lica.

Kod ove kategorije prihoda u narednom periodu očekuje se priliv po osnovu reprograma poreskih potraživanja, koji je već počeo u septembru ove godine.

“Takođe, kategorija doprinosa ostvarena je na nešto nižem nivou od planiranog, za 19,1 milion eura ili 5,9 odsto, kao i u odnosu na prethodnu godinu, za 69 miliona eura ili 18,3 odsto, a kao rezultat ukidanja doprinosa za zdravstveno osiguranje. Takođe, i kod ove kategorije prihoda se u narednom periodu očekuju efekti po osnovu reprograma poreskih potraživanja”, napominje se u izvještaju.

Prema podacima Ministarstva, prihodi budžeta su u septembru ove godine iznosili 175,6 miliona eura, što je više od plana 2,3 miliona ili 1,3 odsto. Takođe, u odnosu na isti prošlogodišnji period, prihodi budžeta veći su 3,5 miliona eura ili 2,1 odsto.

Prihodi od naknada u septembru veći su u odnosu na plan 3,3 miliona, kao i u odnosu na isti period prošle godine 5,2 miliona, a po osnovu uplate u vezi sa istraživanjem nafte i gasa.

“Prihodi od akciza u septembru bilježe nižu realizaciju u odnosu na isti mjesec prošle godine u iznosu od pet miliona ili 17,3 odsto, kao posljedica umanjenja akcize na promet bezolovnog benzina i gasnih ulja, ali i usljed uračunatih, a nerealizovanih efekata po osnovu markiranja goriva”, dodaje se u izvještaju.

Izdaci budžeta su za prvih devet mjeseci ove godine iznosili skoro 1,5 milijardi eura, ili 28,2 odsto procijenjenog BDP-a i u odnosu na planirane niži su 70,5 miliona ili 4,5 odsto.

U odnosu na posmatrani period prošle godine, izdaci su viši 85,6 miliona, odnosno 6,1 odsto.

“U strukturi ukupne potrošnje, izdaci u okviru tekućeg budžeta, budžeta državnih fondova i rezerve čine 91 odsto, a kapitalni budžet devet odsto”, precizira se u dokumentu.

Kada je u pitanju kapitalni budžet, realizacija je na nivou od 137,12 miliona eura i izvršenje je niže od plana 45 miliona eura, odnosno 25 odsto za posmatrani period.

“Najznačajnije izdvajanje u okviru kapitalnog budžeta odnosi se na realizovana plaćanja za potrebe projekta auto-puta u iznosu od 65,45 miliona eura”, navodi se u izvještaju.

Preostali kapitalni projekti realizovani su u iznosu od 71,66 miliona eura, što je na nivou od 61,9 odsto plana.

Izdaci budžeta su u septembru iznosili 202,1 milion eura i viši su u odnosu na plan 18,3 miliona, odnosno 9,9 odsto.

Izvršenje je dominantno uslovljeno višim izdvajanjima za zarade, transfere institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru i rezerve.

U septembru je izvršenje sredstava u okviru pozicije Prava iz oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja na nivou plana.

“Međutim, imajući u vidu da je u oktobru došlo do realizacije plaćanja koje se odnosi na period januar – avgust po osnovu uvećanja minimalne penzije, očekivano je da će u mjesečnom izvještaju za oktobar biti evidentirano uvećano izvršenje ove kategorije izdatka”, objasnili su iz Ministarstva.

Reklama
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ekonomija

Bulatović: Besplatan prevoz na teritoriji opštine Zeta

Od početka juna cijena autobuske karte na relaciji Podgorica–Zeta skuplja je 30 centi. Dok su putnici nezadovoljni, predstavnici prevoznika kažu da su na povećanje cijene bili prinuđeni zbog uvećanih troškova, pogotovo tokom ljeta.

Na relaciji Podgorica–Zeta, od 1. juna, važi novi cjenovnik, kaže direktor firme koja vrši prevoz Janko Bulatović. Dodaje da su, uprkos nezadovoljstvu putnika, cijene morali povećati.

“Ona je osamostaljenjem Zete od Podgorice jedinstvena. Bila je 1 euro i 50 centi, sada je 1 euro i 80 centi“, naveo je Bulatović.

Bulatović kaže da je do korekcije cijena došlo zbog većih troškova, koji su posebno izraženi tokom ljeta.

“Obaveze i nameti su povećani i ovo je minimum neki koji smo mogli da povećamo da bi inače opstali, pogotovo tokom ljeta kada su troškovi malo veći, a prihod manji“, kazao je Bulatović.

Za razliku od putovanja iz Podgorice, lokalni prevoz unutar opštine Zeta je besplatan.

“Na teritoriji opštine Zete je besplatan prevoz, subvenciju daje opština Zeta u visini 8.250 eura što pokriva troškove mog preduzeća da izađe u susret. Malo smo mi tu popustili, malo je opština Zeta pojačala tu subvenciju i to sada funkcioniše“, istakao je Bulatović.

A kada je riječ o putnicima iz Podgorice, iz Opštine Zeta poručuju da je riječ o međugradskom prevozu za koji nijesu nadležni.

 

Izvor: gradski.me

Continue Reading

Ekonomija

Radovi na obnovi pruge Golubovci – Bar ni na vidiku

voz željeznička stanica crna gora

Uprkos ranijim najavama Željezničke infrastrukture (ŽICG) da će rekonstrukcija pruge Golubovci – Bar otpočeti tokom 2025. godine radovi u ovoj godini ipak neće početi jer ključni preduslovi nijesu ispunjeni – potpisivanje finansijskog sporazuma sa finansijerima projekta Evropskom investicionom bankom (EIB) i Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), glavni projekat nije završen za koji je potrebna revizija, niti je raspisan tender za izvođača radova.

Kako navode iz ŽICG, očekuje se da će glavni projekat biti završen do kraja ove godine, dok bi tender za izvođača mogao biti raspisan krajem ove ili početkom naredne godine.

To znači da je početak konkretnih građevinskih radova pomjeren najranije za prvu polovinu 2026. godine, i to samo pod uslovom da se svi administrativni i tehnički koraci uspješno realizuju u međuvremenu. Imajući u vidu da je procijenjeno trajanje radova tri godine, rekonstrukcija ove željezničke dionice mogla bi potrajati najmanje do 2029. godine.

Crnoj Gori će za taj posao biti dostupno oko 224 miliona, od čega polovinu čine donacije Evropske komisije (EK), a ostatak krediti kod Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj

Ovaj projekat je dio proširenja koridora glavne trans-evropske mreže između susjednih zemalja, kako bi se Luka Bar bolje povezala sa tim koridorima i Srbijom, jer pruga trenutno ne zadovoljava uslove kao što su instalacije, brzina od 100 kilometara na čas i prijem teretnih vozova dužih od 750 metara.

Rekonstrukcija će obuhvatiti blizu 40 kilometara otvorene pruge od Bara do Golubovaca, 17 kilometara staničnog kolosijeka, kao i šest kilometara ranžirnih kolosijeka. Projektom je predviđena i rekonstrukcija gornjeg stroja pruge, zamjena signalno-sigurnosnih uređaja, elektrovučnih postrojenja, elemenata kontaktne mreže, a planirana je i sanacija tunela “Sozina” i klizišta Ratac.

“S obzirom na to da je za realizaciju projekta u planiranoj dinamici neophodno potpisivanje finansijskog sporazuma između države Crne Gore, EIB-a i EBRD-a, zatim definisanje konačnog obima radova od strane nadležnih institucija, kao i dobijanje pozitivnog izvještaja o reviziji glavnog projekta, u ovom trenutku nije moguće precizno odrediti vremenski okvir početka radova. Na osnovu informacija dobijenih od projektanta, očekuje se da će glavni projekat biti završen do kraja tekuće godine, dok se raspisivanje tendera za izbor izvođača radova predviđa za kraj ove ili početak naredne godine. Ako tenderski postupak rezultira izborom izvođača i zaključenjem ugovora, radovi bi trebalo da otpočnu u prvoj polovini 2026. godine”, rekli su u ŽICG-u.

Iz ove državne firme su pojasnili da se naredni koraci odnose na nastavak izrade glavnog projekta shodno instrukcijama datim u Elaboratu o procjeni uticaja na životnu sredinu, definisanje obima radova i finalno usaglašavanje tehničkih rješenja sa revidentom i relevantnim institucijama (Ministarstvo saobraćaja, Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine, Uprava za saobraćaj).

“Paralelno sa navedenim aktivnostima konsultant će raditi na pripremi tenderske dokumentacije. Kako bi se nastavilo s planiranom dinamikom realizacije projekta, neophodno je potpisivanje finansijskog sporazuma između Crne Gore, EIB-a i EBRD-a. Nakon što projektna rješenja predviđena glavnim projektom budu konačno usvojena i pozitivno ocijenjena od strane revidenta, u saradnji sa EIB-om i EBRD-om, a nakon potpisivanja Ugovora o kreditnom aranžmanu između EIB-a, EBRD-a i države Crne Gore, usaglasiće se procedura za raspisivanje tendera, kojom će biti definisan broj planiranih tenderskih postupaka. Po ispunjenu svih preduslova, planirano je da ŽICG sprovede kompletan tenderski postupak – shodno procedurama o nabavkama definisanim od strane EIB-a i EBRD-a”, kazali su iz ŽICG.

Ranije Ministarstvo kapitalnih investicija je u septembru 2023. zatražilo od EK bespovratnih 112,6 miliona eura za rekonstrukciju ovog dijela pruge. Kako su tada kazali, taj zahtjev predstavlja nastavak aktivnosti za podsticanje koridorskog razvoja od Bara preko granice sa Srbijom, do Beograda i dalje mreže trans-evopskih koridora, kako bi se Crna Gora djelimično repozicionirala na saobraćajnom tržištu i postala atraktivnija za ove tokove.

Ova dionica željezničke pruge puštena je u rad krajem novembra 1959. godine i koristi se za putnički i teretni saobraćaj. Po tadašnjem projektu, maksimalna projektovana brzina bila 100 kilometara na čas, ali se zbog trenutnog stanja pruge ta brzina ne može postići pa je najveća trenutno od 70 do 80 kilometara na čas.

Ovaj projekat je dio proširenja koridora glavne trans-evropske mreže između susjednih zemalja, kako bi se Luka Bar bolje povezala sa tim koridorima i Srbijom, jer pruga trenutno ne zadovoljava uslove kao što su instalacije, brzina od 100 kilometara na čas i prijem teretnih vozova dužih od 750 metara

Rekonstrukcija će trajati tri godine

Iz ŽICGsu kazali da se očekuje da će radovi biti finansirani kroz kreditna sredstava EIB-a, EBRD-a kao i grant iz WBIF-a, pri čemu bi 50 odsto vrijednosti radova bilo pokriveno grantom, a preostalih 50 odsto iz kreditnih sredstava.

“Procijenjena vrijednost radova na rekonstrukciji predmetne dionice iznosi oko 200 miliona eura, a očekuje se da će izvođenje radova trajati tri godine. Metodologija izvođenja radova, plan upravljanja saobraćajem, eventualne obustave saobraćaja i organizacija prevoza putnika tokom izvođenja radova biće poznati nakon usvajanja konačnog obima radova u okviru glavnog projekta i tenderske dokumentacije. Javnost će o svemu navedenom biti pravovremeno informisana”, naveli su iz ŽICG.

 

Izvor: Vijesti

Continue Reading

Ekonomija

Srbija zainteresovana za koncesiju aerodroma u Zeti

aerodrom zeta

Prvi potpredsjednik Vlade Republike Srbije i ministar finansija Siniša Mali izjavio je danas da je Srbija zainteresovana za koncesiju dva aerodroma u Crnoj Gori – u Zeti i u Tivtu.

Povodom najavljene koncesije aerodroma u Crnoj Gori, za šta je proces već nekoliko godina u toku, Mali je naveo da je sa predsjednikom Srbije Aleksandrom Vučićem nekoliko puta jasno iskazao ovu nameru aktuelnim čelnicima u Crnoj Gori, ali da nisu osjetili raspoloženje da budu uključeni u ovaj proces.

Tom prilikom smo istakli da smo spremni da uložimo i duplo više od onoga što je predviđeno u sadašnjem predlogu koncesionog ugovora, rekao je Mali i dodao da je ubijeđen da bi Srbija mogla da doprinese daljem ubrzanom razvoju crnogorskih aerodroma.

Prema njegovim riječima, Srbija danas ima veliko iskustvo jer je pomoću koncesionara, uspjela da podigne značaj, ugled, profesionalnost, obim prihvata i uopšte kvalitet rada aerodroma „Nikola Tesla“. To je aerodrom koji može da prihvati do 15 miliona putnika godišnje, što je cilj koji ćemo dostići do kraja koncesionog perioda, naglasio je Mali i dodao da je takva modernizacija potrebna i aerodromima u Tivtu i Zeti i da Srbija za to sada ima znanje, finansijsku snagu i mogućnosti.

Kako je naveo, to nije lak posao, ali je neophodan i svakako prijeko potreban Crnoj Gori koja svake godine prihvata sve više putnika.

“Vjerujem da bi uključivanje Srbije u ovaj posao bilo od obostrane koristi”,  rekao je Mali i naglasio da se proces „podizanja“ srpskog aerodroma dešavao paralelno sa razvojem domaće avio kompanije „Er Srbija“, koja je danas najuspješniji nacionalni avio-prevoznik u regionu, a i šire.

 

Izvor: Nova.rs

Continue Reading

Facebook

Istaknuto

Najnovije

Istaknuto