Connect with us

Priroda i društvo

Drastičan porast uvoza pred zabranu Crne Gore za vozila starija od 15 godina

auto pijaca

Prosječna starost vozila u Crnoj Gori oko 17 godina, kaže za Radio Slobodna Evropa vještak iz oblasti saobraćajno-mašinske struke Vukašin Eraković.

Što problemu bezbjednosti daje dodatni značaj… Prema istraživanjima sprovedenim za potrebe struke, kritična granica starosti vozila nakon koje rastu posljedice nastale u saobraćajnim nezgodama iznosi 15 godina.

A gotovo dvije trećine vozila u Crnoj Gori staro je više od 15 godina.

Pojašnjavajući zabranu uvoza starijih vozila, iz Ministarstva saobraćaja su za RSE kazali da će polovna vozila koja se od jula budu uvozila imati bolje bezbjednosno-tehničke karakteristike, što će ih učiniti sigurnijim.

A ususret zabrani, drastično je porastao uvoz polovnih automobila.

Naime, u prva tri mjeseca ove godine uvezeno je 35 odsto više vozila nego u istom periodu prošle. U odnosu na isti period 2022. godine, porast uvoza je premašio 100 odsto, podaci su koje je Uprava carina dostavila RSE.

Koliko automobila ima u Crnoj Gori

Crna Gora, inače, ima najviše automobila po glavi stanovnika među zemljama regiona, podaci su evropske kancelarije za statistiku EUROSTAT.

U zemlji od malo više od 630.000 stanovnika, registrovano je oko 285.000 vozila, od čega 242.000 putničkih.

Osim dvije trećine starijih od 15 godina, otprilike desetinu čine automobili proizvedeni između 1979. i 1999. godine.

Dvije trećine polovnih automobila iz EU

Crna Gora je u posljednje tri godine uvezla oko 51.500 polovnih automobila, podaci su Uprave carina.

Njihova vrijednost je više od 270 miliona eura.

Više od dvije trećine – oko 35.000 – stiglo je iz zemalja Evropske unije, podaci su koje je EUROSTAT dostavio RSE.

O odnosu na broj stanovnika, Crna Gora je zemlja regiona koja uvozi najviše polovnih automobila iz EU.

Približavanje emisionim standardima EU

A EU je 1990-ih godina uspostavila evropske emisione standarde, koji predstavljaju zakonska ograničenja emitovanja štetnih gasova za vozila.

Od prvog seta regulacija, poznatih kao “EURO 1” iz 1992. godine, EU je postepeno pooštravala mjere.

Evropski savjet je prošlog mjeseca odobrio posljednji set standarda “EURO 7”.

Crnogorsko Ministarstvo saobraćaja promijenilo je ove godine pravilnik o tehničkim zahtjevima za vozila koja se uvoze.

Pravilnikom se ograničava uvoz vozila starijih od 15 godina i kao minimalni standard za njihov uvoz uvodi standard “EURO 5”.

“Cilj je da vozila zadovoljavaju bezbjedonosno-tehničke uslove i uslove zaštite životne sredine”, kazali su iz Ministarstva RSE.

Radi se o uslovima propisanim regulativama Ujedinjenih nacija i EU.

Šta kažu stručnjaci?

Vještak Eraković ukazuje da se ekspanzija i primjena informacionih tehnologija odrazila na auto industriju, pa se proizvode sve ‘pametnija‘ vozila.

Nove tehnologije pomažu da se mogućnost nezgode svede na minimum, a ako se i dogodi, da obezbijedi maksimalnu zaštitu učesnika.

Savremeni automobili posjeduju i elektronski nadzor gotovo svih sistema u vozilu pa vozač u svakom momentu ima informaciju o ispravnosti vozila.

U mnogim slučajevima ti sistemi u slučaju identifikacije kvara ne dozvoljavaju upotrebu vozila, pa na direktan način utiču na bezbjednost u saobraćaju.

Bez obzira na starost automobila, napominje da je važno konstantno provjeravati tehničku ispravnost vozila.

Samo vozilo je u manjem procentu uzročnik saobraćajnih nezgoda, već je najčešći uzrok upravo ljudski faktor.

Za posljednjih pet godina broj saobraćajnih nesreća uvećan je skoro 30 odsto.

Samo 2023. godine on je porastao za skoro 16 odsto u odnosu na 2022.

Raste i broj stradalih. Tako je 2023. taj broj za oko 4,5 odsto veći u odnosi na godinu ranije,

Među stradalima skoro polovina je mlađa od 35 godina.

Reklama
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Priroda i društvo

NVO Bijeli štap: Ponovna vještačenja o invaliditetu su protivna našem dostojanstvu i Konvenciji UN-a

Grupa od 27 građana sa urođenim invaliditetom izrazila je zabrinutost zbog Nacrta zakona o jedinstvenom vještačenju invaliditeta, koji je usvoila Vlada Crne Gore na sjednici održanoj 24.jula. U reagovanju poručuju da su ponovna vještačenja protivna njihovom dostojanstvu i Konvenciji UN-a.

U saopštenju koje potpisuje izvršna direktorica Nevladine organizacije „Bijeli štap“ Nikšić Slavica Samardžić, traže da ih zakon izuzme od obaveze ponovnog vještačenja.

Njihovo reagovanje prenosimo u cjelosti:

Svi smo rođeni sa invaliditetom. Tokom života smo se suočavali sa brojnim izazovima i preprekama od obrazovanja, preko zapošljavanja, do pristupa zdravstvenoj zaštiti, javnom prevozu i drugim osnovnim uslugama. U gotovo svim segmentima društva nailazimo na barijere koje nas ograničavaju i isključuju. Uprkos svemu tome, uprkos trajnosti naših stanja i brojnim medicinskim i stručnim procjenama koje smo već prošli, sada se pred nas ponovo stavlja obaveza da do 01.07.2029. godine podnesemo zahtjev za novo vještačenje.

Ukoliko to ne učinimo u predviđenom roku, izgubit ćemo status osobe sa invaliditetom, procenat invaliditeta i sva prava koja iz tog statusa proizilaze – bez obzira na to što se naša medicinska slika nije promijenila, jer je od rođenja trajna i potvrđena. Kao osobe sa urođenim invaliditetom, želimo jasno istaći da je za nas potpuno nedopustivo da budemo izloženi ponovnom vještačenju. Naš invaliditet je trajno utvrđen i potvrđen od samog rođenja. Ponovno vještačenje nam donosi nepotreban stres, narušava naše dostojanstvo i predstavlja dodatno opterećenje, koje ne možemo i ne smijemo trpjeti. Zato tražimo da se u zakonu jasno izuzmu osobe sa urođenim invaliditetom od obaveze ponovnog vještačenja.

To nije samo pitanje pravde i poštovanja, već i osnovno ljudsko pravo da živimo dostojanstveno, bez dodatnih i suvišnih prepreka. Nacrt zakona ne pravi razliku između osoba koje su invaliditet stekle u toku života i nas koji smo sa njim rođeni. Za osobe sa urođenim, trajnim invaliditetom, ponovno vještačenje je administrativno nepotrebno, suštinski besmisleno i psihološki veoma teško. Ono dodatno produbljuje osjećaj nepovjerenja, birokratske nesigurnosti i lične degradacije. Takođe, postoji ozbiljna bojazan da mnogi – zbog lošeg zdravstvenog stanja, nedovoljne informisanosti ili drugih sistemskih prepreka neće moći da podnesu zahtjev u predviđenom roku.

Time bi, ne svojom krivicom, izgubili doživotno stečena prava i zaštitu koja im pripada. Ovakav pristup ne samo da je pravno i etički problematičan, već je i u suprotnosti sa Konvencijom Ujedinjenih nacija o pravima osoba sa invaliditetom, koju je Crna Gora ratifikovala, kao i sa temeljnim evropskim vrijednostima i standardima ljudskih prava, ka kojima kao država težimo. Pozivamo donosioce odluka da ozbiljno razmotre naše stavove i prilagode zakon na način koji neće ugroziti prava i dostojanstvo onih koji s invaliditetom žive cijeli život. Naša prava nisu privilegija – ona su temelj našeg dostojanstva i jednakosti.

Zato tražimo od države Crne Gore da jasno prepozna i zaštiti specifičan položaj osoba sa urođenim invaliditetom, te da zakonom obezbijedi trajnost i nepovredivost naših prava – kao što to nalažu međunarodne obaveze, savremeni standardi i temeljna načela ljudskog dostojanstva. Vjerujemo da Crna Gora može i mora donijeti zakone koji unapređuju sistem, a ne dovode u pitanje sigurnost i osnovna prava onih koji su cijeli život suočeni sa brojnim preprekama, ali uprkos svemu – dostojanstveno žive i doprinose ovom društvu.

Continue Reading

Priroda i društvo

Kolektor u Botunu izvjestan, prva uknjižena kuća na 439 metara

kolektor, botun

Jedno od pitanja koje se najčešće pojavljuje u javnosti u vezi sa izgradnjom budućeg sistema za prečišćavanje otpadnih voda tiče se njegove udaljenosti od naseljenih mjesta i stambenih objekata.

“Izgradnja novog sistema za prečišćavanje otpadnih voda (SPOV), kao državnog objekta od opšteg interesa, planirana je na namjenskoj urbanističkoj parceli površine 13 hektara, unutar industrijske zone Kombinata aluminijuma Podgorica (KAP). Lokacija se nalazi između kompleksa KAP-a i lokalne saobraćajnice koja spaja naselja Dajbabe i Botun, na katastarskim parcelama u vlasništvu Glavnog grada. Podsjećamo da je riječ o državnom objektu od opšteg interesa, čija je izgradnja planirana na namjenskoj urbanističkoj parceli površine 13 hektara, unutar industrijske zone Kombinata aluminijuma Podgorica. Dakle, namjena lokacije, prema važećem detaljnom urbanističkom planu, je industrija. Parcela se nalazi između kompleksa KAP-a i lokalne saobraćajnice koja spaja naselja Dajbabe i Botun, na katastarskom zemljištu u vlasništvu Glavnog grada”,  saopštili su iz Vodovoda.Oni objavljuju i udaljenost najbližih, pojedinačnih objekata unutar i van industrijske zone.

“Udaljenost objekata od budućeg SPOV-a unutar industrijske zone – 141 metar – urušena kuća, 241 metar – kuća u izgradnji, bez namjene za stanovanje, 338 metara – kuća nije uknjižena, 369 metara – kuća nije uknjižena, 439 metara – kuća uknjižena, bez tereta i ograničenja, 499 metara – kuća uknjižena, bez tereta i ograničenja. Van industrijske zone na 696 metara – kuća nije uknjižena, 729 metara – kuća uknjižena, sa teretom uzurpacije zemljišta, 847 metara – kuća uknjižena, sa teretom objekat bez dozvole i na 1.384 metra – jezgro naselja Botun “,  navode iz Vodovoda.

Iz ovog gradskog preduzeća ističu da dokumentacijom koja je sastavni dio obavezujućih procedura koje prethode izgradnji sistema, posebno su sagledani mogući uticaji izgradnje i funkcionisanja na stambene objekte i na sve segmente životne sredine.”Shodno navedenom, definisane su i mjere prevencije i ublažavanje mogućih uticaja, koji neće prelaziti zakonom definisane referentne vrijednosti. Dokumentacija je obuhvatila mjere koje su prepoznate relevantnom nacionalnom legislativom, kao i dodatne mjere koje su u praksi, kada je ovakva vrsta postrojenja u pitanju, potvrđene kao uspješne”,  ističu iz Vodovoda.

Continue Reading

Priroda i društvo

Besplatan prevoz u Podgorici i za đake iz Zete koji pohađaju podgoričke škole

autobus botun

Gradski prevoz Glavnog grada obavijestio je građane da će besplatan prevoz moći koristiti i učenici koji imaju prebivalište u Podgorici, a pohađaju školu u drugoj opštini, kao i učenici koji imaju prebivališta u drugoj opštini, a pohađaju školu na teritoriji glavnog grada.

“Zbog velikog interesovanja, obavještavamo građane da pravo na besplatan gradski prevoz mogu ostvariti učenici koji ispunjavaju jedan od sljedećih uslova: Učenik koji ima prebivalište na teritoriji Glavnog grada, a pohađa školu u drugoj opštini; Učenik koji ima prebivalište u drugoj opštini, a pohađa školu na teritoriji Glavnog grada“, saopšteno je iz Gradskog prevoza.

Zahtjevi za izdavanje kartica podnose se od 15. avgusta.

Zahtjevi se podnose od 15. avgusta na šalteru sale u zgradi Skupštine Glavnog grada (ulaz sa Trga nezavisnosti), radnim danima i subotom od 8.00 do 15.00.

Podsjećamo, pored učenika osnovnih i srednjih škola, Glavni grad je besplatan prevoz obezbjedio i za ranjive kategorije stanovništva-penzionere, lica starija od 67 godina, lica sa invaliditetom i lica u stanju socijalne potrebe.

Continue Reading

Facebook

Istaknuto

Najnovije

Istaknuto