fbpx
Connect with us

Digitalni svijet

Šta je NFT?

Zamislite da nasledite zlatni prsten ili ga jednostavno dobijete na poklon. Verovatno biste voleli da znate vrednost tog prstena, zar ne?

Ono za čime obično posežemo je Google pretraga kako bismo pronasli najbližu zlataru i saznali koliko prsten vredi.

Samom procenom se ova priča ne završava. Ukoliko se radi o venčanom prstenu vaše bake, njegova vrednost je veća. Nijedan zlatar ne može proceniti koliko on vama vredi zato što je jedinstven. Ne može se porediti sa drugim prstenovima zbog unikatnog nasleđa.

Prstenovi bez sentimentalne ili unikatne vrednosti su zamenjivi. Sama reč ‘zamenjiv’ potiče od engleske reči ‘fungible’ što u pravnom žargonu znači ‘generički, zamenjiv sa nečim identičnih karakteristika’.

Prsten vaše bake nije zamenjiv. Porodično nasleđe je ono što ga čini jedinstvenim.

Kriptovalute i tokeni su uglavnom zamenjivi. Jedan Ether koin je isti kao i bilo koji drugi. Međutim, neki tokeni su povezani sa jedinstvenim predmetima iz stvarnog sveta – na primer, sa umetničkim remek-delima.

Kada kupite tokene, kupujete delimično ili potpuno vlasništvo nad tim jedinstvenim umetničkim delom. To vlasništvo je predstavljeno kao NFT, što znači „nezamenjivi token“. NFT tokeni funkcionišu kao serijski brojevi: imaju jedinstven odnos sa onlajn ili oflajn robom sa kojom su povezani.

Svaki zamenjivi token ima identičnu vrednost, dok nezamenjivi tokeni imaju jedinstvenu vrednost koja zavisi od odnosa NFT-a sa osnovnim predmetom. To znači da se NFT tokeni kupuju i prodaju u skladu sa tržišnim faktorima, uključujući retkost, inherentnu vrednost, potencijal ulaganja i značaj povezane imovine.

Koliko je veliko NFT tržište?

Postoji podatak da su samo tri projekta – NFT tržište Opensea, Cryptopunks kolekcionarski NFT mimovi i likovi iz crtaća, NFT zasnovani na sportu kompanije Axie Infinity ostvarila više od 8,5 milijardi evra u prodaji. Nije ni čudo što bogati, oni koji su blizu da to postanu ili oni koji to žele, hrle da prihvate NFT tehnologiju.

Za šta je NFT dobar?

NFT tokeni mogu da se koriste potencijalno na više načina. Jedna od najistaknutijih aplikacija za NFT kripto koine je gejming na blockchain-u, posebno u vizuelnim okruženjima nalik metaverzumu. NFT takođe stiče popularnost u svetu likovne umetnosti i u vidu kolekcionarskih investicija.

NFT u Gejmingu

Gejmerima se dopada pomisao posedovanja jedinstvenog oružja, vozila, odeće, nekretnine, likova, i još mnogo toga drugog u igri – stvari koje bi bile njihove i isključivo njihove. Vremenom, igrači razvijaju jake veze sa svojim resursima u igri. NFT je sjajan način da se oni predstave.

Onog trenutka kada kreirate ili kupite NFT gejming resurs, možete ga koristiti za više igara što vam omogućava da prelazite iz jedne igre u drugu sa istim prilagođenim avatarom ili magičnim mačem.

Na primer, Decentraland gejming platforma koristi NFT-ove da prikaže jedinstvene resurse igrača. Ona omogućava igračima tržište gde oni mogu da prodaju i kupuju NFT-ove.

Neki NFT-ovi se zaradjuju kroz dostignuća u igri. Do drugih dolazite preko kutija sa blagom ili ih kupujete na NFT tržištu.

NFT je dobar za igrače. Još bolji je za tvorce koji mogu da sa nestrpljenjem očekuju značajne nagrade ukoliko se njihov NFT pokaže kao popularan medju igračima.

Jedan od najpoznatijih NFT influensera na svetu je reper Snoop Dogg koji okuplja fanove na zabavi pored bazena u virtuelnoj verziji svoje vile iz stvarnog života a koju je kreirao unutar gejming platforme koja se zove The Sandbox. Fanovi mogu da pogledaju njegovu umetničku kolekciju, automobile, nameštaj, a mogu i da kupe  karte za dogadjaje i kolekcionarske NFT-ove u okviru igre.

Revolucija u NFT umetnosti

Kada pomislite na NFT, mozda je prva stvar koja vam padne na pamet umetnost. NFT tehnologija je pronašla svoj put u popularnoj umetnosti, a čak i u svetu likovne umetnosti.

Jedan od prvih i najozloglašenijih primera NFT umetnosti bio je digitalni kolaž pod nazivom Everydays – The First 5000 days. NFT je prodat na aukciji u aukcijskoj kuci Christie’s, gde je doneo skoro 60 miliona evra.

Od tog trenutka, mnoge aukcijske kuće eksperimentisale su sa prodajom NFT-a, i delimičnim vlasništvom nad umetničkim delima koja ostaju u muzejima ili galerijama. U julu 2021. godine, švajcarska aukcijska kuća Artemundi udružila se sa bankom specijalizovanom za digitalne fondove kako bi prodala na aukciji 4,000 deonica Pikasove slike iz 1964. godine pod nazivom Fillette au béret. Slika ostaje u klimatizovanom trezoru daleko od očiju javnosti – a i onih koji kupuju NFT-ove i poseduju njen deo. Početne ponude za NFT bile su više od 5,000 evra.

Kada se umetničko delo proda ili kupi na aukciji kao NFT, vlasništvo može biti jedinstveno ili prenosivo. Može se preprodati po višoj ceni. Međutim, to obično ne uključuje fizičko vlasništvo nad umetničkim delom ili pak prava intelektualne svojine poput autorskih prava. Aspekti vlasništva mogu se prodati zajedno sa NFT-ovima, ali to nije čest slučaj.

Kolekcionarski NFT

Medju najpopularnijim NFT-ovima su kolekcionarski predmeti. To su obično male jpeg datoteke napravljene kao deo neke kolekcije – CryptoPunks i Bored Apes su primeri toga.

Datoteka sa slikom ima minimalnu suštinsku vrednost za sve, izuzev za kolekcionare. Budući da je svaka slika jedinstvena, ljubitelji koji žele da upotpune svoju kolekciju plaćaju hiljade evra za jednostavan NFT.

Neki kolekcionari pronalaze zadovoljstvo u samoj činjenici što poseduju popularni NFT ili kompletnu seriju. Drugi se nadaju da će iskoristiti rast cena i u nekom trenutku prodati svoje kolekcije.

NFT za slavne ličnosti i sport

Na brojnim platformama, sportski klubovi i zabavljači kreirali su NFT za fanove. Kupovinom NFT-ova, navijači podržavaju slavne ličnosti, a zauzvrat postaju bliži njima.

Na primer, vlasnici NFT-ova fudbalskog kluba mogu dobiti priliku da glasaju koja maskota kluba će se pojaviti na zidu u svlačionici ili koja pesma će se čuti na stadionu kada tim izlazi na teren.

Ostali benefiti mogu biti karte sa popustom, posebna mesta na utakmicama, prilika da upoznate sportske zvezde i poznate ličnosti, ili popusti na ekskluzivnu brendiranu robu.

NFT kao investicija

Ukoliko se stvarno umetničko delo ne povezuje sa NFT-jem, ili ukoliko je NFT samo zapravo jpeg fajl koji se lako umnožava, razumljivo je pitati se kako to da NFT ima vrednost.

Ono što daje vrednost NFT-ju je njegova jedinstvena priroda. Svaki NFT je unikatno digitalno sredstvo, a onima koji su popularni trguje se po visokim cenama na NFT tržištima. Mnogi NFT-jevi uključuju odredbe da njihovi prvobitni vlasnici dobiju procenat od cene transakcije kad god se oni prodaju u budućnosti. Odjednom, platiti par stotina evra za NFT koji bi mogao da se proda za hiljade u roku od nekoliko meseci deluje kao pametna investicija.

NFT-jevima se na tržištu trguje kao sportskim sličicama ili kolekcionarskim lutkama. Oni imaju unikatnu vrednost prvenstveno drugim kolekcionarima. Vrednost nekog popularnog NFT-ja moze da dostigne hiljade, pa čak i milione funti.

Reklama
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Digitalni svijet

Google prati vašu lokaciju na svakih 15 minuta

Novi izvještaj tima za istraživanje iz Cybernews-a otkriva zabrinjavajuće podatke o tome kako Google neprestano prati korisnike putem svojih uređaja, čak i kada je GPS isključen.

U studiji, istraživači su testirali novi Pixel 9 Pro XL sa podrazumijevanim Google nalogom i postavkama. Otkriveno je da uređaj šalje podatke Google-ovim serverima svakih 15 minuta, uključujući lokaciju, email adresu, broj telefona i druge podatke, čak i kada GPS nije uključen.

Istraživači su otkrili da uređaj koristi obližnje Wi-Fi mreže kako bi procijenio lokaciju, iako je GPS isključen. Ovakva praksa može izazvati zabrinutost korisnika zbog nedostatka transparentnosti u pogledu podataka koji se prikupljaju i šalju. Tim iz Cybernews-a takođe navodi da telefon periodično pokušava da preuzme novi kod, potencijalno otvarajući sigurnosne rizike, iako nema dokaza da se ovo dešava sa malicioznim kodom.

Ovi nalazi su posebno zabrinjavajući jer se komunikacija odvija sa Google-ovim servisima bez eksplicitnog pristanka korisnika. Primjera radi, Google Photos je kontaktiran od strane uređaja, iako korisnici nisu otvorili aplikaciju niti slikali fotografije. Ovo podiže pitanja o transparentnosti i kontroli nad podacima koje korisnici zaista imaju.

Google još uvijek nije odgovorio na ove tvrdnje, ali korisnici sa pravom izražavaju zabrinutost zbog ove duboke integracije praćenja u njihovoj svakodnevnoj upotrebi uređaja.

Continue Reading

Digitalni svijet

WhatsApp uvodi balon za ćaskanje

whatsapp

WhatsApp razvija novu funkciju koja će omogućiti korisnicima da prilagode svoj interfejs za ćaskanje. Andorid korisnici će uskoro moći da biraju boju mjehurića za ćaskanje i pozadine iz unaprijed definisanog skupa tema.

Najnovija beta verzija za Android nosi 11 podrazumijevanih tema za ćaskanje, što daje mogućnost korisnicima da presonalizuju izgled pojedinačnih razgovora. Ove teme će se automatski prilagoditi svijetlom i tamnom režimu uređaja. U tamnom režimu, korisnici mogu da prilagode osvijetljenost pozadine i boje mjehurića za ćaskanje.

Izvor teme će automatski promeniti boju pozadine i balončića za ćaskanje kako bi odgovorali izabranom stilu. Svaka tema dolazi sa skupom boja oblačića za ćaskanje koje dopunjuju pozadinu. Međutim, korisnici će imati opciju da modifikuju pozadinu uz zadržavanje iste boje mjehurića za ćasanje radi veće kontrole. Izabrana tema će se pojaviti samo na nalogu korisnika koji je primijeni, bez uticaja na drugu osobu u razgovoru.

Nova funkcija će biti dostupna u posebnom odjeljku u podešavanjima aplikacije za prilagođavanje teme. Očekuje se da će se funkcija teme za ćaskanje uvesti u predstojećem ažuriranju za Android, dok još nema potvrde da li će biti predstavljena za iOS.

Continue Reading

Digitalni svijet

Šta ako vam ukradu telefon? Zaključajte ga na daljinu uz ova uputstva

zaključati telefon
Na telefonima držimo osjetljive stvari, poput lozinki, privatnih fotografija ili finansijskih podataka. Važno je da znate kako možete da se zaštitite ako izgubite ovaj uređaj.

U nastavku slede uputstva kako da zaključate svoj telefon, bilo da je na njemu iOS ili Android operativni sistem.

Ovo je dobro znati, jer u slučaju krađe na taj način ćete najbolje zaštititi svoje podatke.

Zaključajte ukradeni iPhone.

Apple funkcija Find My iPhone nudi nekoliko opcija za zaštitu uređaja u slučaju krađe.

Jedna od njih omogućuje zaključavanje iPhonea na daljinu, a radiće samo ako ste prethodno omogućili opciju Find My iPhone na svom uređaju.

U web pregledaču na računaru otvorite Apple stranicu Find Devices i prijavite se sa svojim Apple ID-om i lozinkom.

Za to možete koristiti i aplikaciju Find My na drugom Appleovom uređaju.

Pod All Devices odaberite iPhone koji želite da onemogućite, a zatim kliknite Mark As Lost.

Ako vaš uređaj nema lozinku, od vas će biti zatraženo da je napravite. Kliknite Next, pa Activate.

Apple takođe daje mogućnost unosa telefonskog broja i poruke za prikaz na zaključanom ekranu vašeg iPhone uređaja.

Nakon što izvršite gore navedene korake, Lost Mode biće omogućen na vašem telefonu – nakon toga, vaš uređaj će biti zaključan i neće prikazivati nikakve poruke ili obaveštenja.

Ovo će takođe onemogućiti korišćenje funkcija kao što je Apple Pay.

Zaključajte ukradeni Android

Kao i kod iPhone uređaja, ova mera zaštite radi samo ako ste prethodno na izgubljenom ili ukradenom uređaju uključili funkciju Find My Device.

Otvorite web pregledač i idite na stranicu Google Find My Device.

Prijavite se pomoću Google naloga povezanog sa ukradenim telefonom. Pričekajte da Google Find My Device locira vaš telefon.

Kliknite opciju Secure device, pa odaberite Secure device za potvrdu.

Nakon toga vaš će Android biti zaključan postojećim PIN-om ili lozinkom za zaključani ekran. To uradite sada, ako i dalje niste.

Osim toga, vaš Google korisnički nalog biće uklonjen sa tog uređaja. Uprkos tome, moći ćete i dalje da vidite njegovu lokaciju.

Continue Reading

Facebook

Istaknuto

Najnovije

Istaknuto