Priroda i društvo
Električni trotineti zabranjeni mlađima od 16! Kazne, kacige i nova pravila u saobraćaju

Prema odredbama novog akta, vozači mlađi od 21 godine neće smjeti upravljati automobilima u periodu od 23 do šest sati ujutru, niti vozilima čija snaga motora prelazi 80 kW, a po prvi put se zakonski reguliše i način korišćenja i upravljanja električnim trotinetima.
Električnim trotinetima, prema odredbama nacrta zakona, neće moći da upravljaju mlađi od 16 godina, a za vrijeme korišćenja tog prevoznog sredstva, vozač će morati na glavi da nosi zakopčanu zaštitnu kacigu za bicikliste.
” Vozač lakog električnog vozila ne smije prevoziti drugo lice na lakom električnom vozilu. Vozač lakog električnog vozila ne smije upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi umanjio mogućnost reagovanja i sigurnog upravljanja vozilom. Kad ne postoji mogućnost kretanja lakog električnog vozila biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, vozač lakog električnog vozila može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h”, precizirano je novim odredbama u nacrtu zakona, a izuzetak su vozači stariji od 18 godina, koji se mogu kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 50 km/h.
Lice koje bude upravljalo kategorijom vozila za koju nema vozačku dozvolu kazniće se novčanom kaznom od 500 do 800 eura (trenutno je taj raspon kazni od 300 do 600).
Umjesto dosadašnjih 120 do 400 eura, novčane kazne će biti povećane na iznos od 200 do 400 eura i za prekršaje koji se odnosi na nepropisno preticanje, ostavljanje na putu vozila koje nije u upotrebi, bacanje otpadaka i drugih predmeta koji mogu ugroziti druge učesnike u saobraćaju i zagaditi životnu sredinu…
Prema sadašnjem zakonskom rješenju, kazne za nekorišćenje sigurnosnih pojaseva kreću se od 50 do 90 eura, a iz Odsjeka za bezbjednost drumskog saobraćaja nedavno su najavili znatno pooštrovanje kaznene politike u ovoj oblasti, s obzirom na značaj pojasa sa sigurnost putnika, posebno prilikom saobraćajnih nezgoda. Uvođenje zabrane mladim vozačima na korišćenje vozila u noćnim satima i automobila jače snage najavio je prošlog ljeta ministar unutrašnjih poslova Danilo Šaranović.
Pored povećanja novčanih kazni za pojaseve, kazne od 300 do 600 eura predviđene su i za prekoračenje brzine u naseljenom mjestu za 50 do 60 km po satu, odnosno za 70 do 80 km van naseljenog mjesta. Kaznom u tom rasponu biće kažnjen vozač koji započne preticanje ili obilaženje ako po izvršenom preticanju ili obilaženju ne može da se vrati u saobraćajnu traku kojom se kretao bez ometanja ili ugrožavanja ostalih učesnika u saobraćaju, vozač motornog vozila kojem je pridodato priključno vozilo u kojem se prevoze putnici, izuzev autobusa u javnom gradskom, odnosno prigradskom prevozu, onaj koji na prelazu puta preko željezničke pruge ne propusti šinsko vozilo koje se kreće po željezničkoj pruzi…
Novčanom kaznom od 300 do 600 eura kazniće se i mladi vozač koji bude vozio u periodu od 23 do šest sati i onaj koji bude upravljao automobilom jače snage motora od propisane bez nadzora člana porodice koji se nalazi u tom vozilu i koji ima važeću vozačku dozvolu za upravljanje vozilom kategorije “B” u trajanju od najmanje pet godina.
“Ovlašćeni policijski službenik će prilikom kontrole saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, od učinioca težeg prekršaja iz oblasti bezbjednosti saobraćaja na putevima koji je u posljednje dvije godine pravnosnažno osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti privremeno oduzeti predmet koji je bio upotrijebljen za izvršenje tog prekršaja. Troškove nastale u vezi sa čuvanjem privremeno oduzetog predmeta snosi lice od koga je predmet oduzet”, precizirano je novim članom 307a.
Priroda i društvo
NVO Bijeli štap: Ponovna vještačenja o invaliditetu su protivna našem dostojanstvu i Konvenciji UN-a

Grupa od 27 građana sa urođenim invaliditetom izrazila je zabrinutost zbog Nacrta zakona o jedinstvenom vještačenju invaliditeta, koji je usvoila Vlada Crne Gore na sjednici održanoj 24.jula. U reagovanju poručuju da su ponovna vještačenja protivna njihovom dostojanstvu i Konvenciji UN-a.
U saopštenju koje potpisuje izvršna direktorica Nevladine organizacije „Bijeli štap“ Nikšić Slavica Samardžić, traže da ih zakon izuzme od obaveze ponovnog vještačenja.
Njihovo reagovanje prenosimo u cjelosti:
Svi smo rođeni sa invaliditetom. Tokom života smo se suočavali sa brojnim izazovima i preprekama od obrazovanja, preko zapošljavanja, do pristupa zdravstvenoj zaštiti, javnom prevozu i drugim osnovnim uslugama. U gotovo svim segmentima društva nailazimo na barijere koje nas ograničavaju i isključuju. Uprkos svemu tome, uprkos trajnosti naših stanja i brojnim medicinskim i stručnim procjenama koje smo već prošli, sada se pred nas ponovo stavlja obaveza da do 01.07.2029. godine podnesemo zahtjev za novo vještačenje.
Ukoliko to ne učinimo u predviđenom roku, izgubit ćemo status osobe sa invaliditetom, procenat invaliditeta i sva prava koja iz tog statusa proizilaze – bez obzira na to što se naša medicinska slika nije promijenila, jer je od rođenja trajna i potvrđena. Kao osobe sa urođenim invaliditetom, želimo jasno istaći da je za nas potpuno nedopustivo da budemo izloženi ponovnom vještačenju. Naš invaliditet je trajno utvrđen i potvrđen od samog rođenja. Ponovno vještačenje nam donosi nepotreban stres, narušava naše dostojanstvo i predstavlja dodatno opterećenje, koje ne možemo i ne smijemo trpjeti. Zato tražimo da se u zakonu jasno izuzmu osobe sa urođenim invaliditetom od obaveze ponovnog vještačenja.
To nije samo pitanje pravde i poštovanja, već i osnovno ljudsko pravo da živimo dostojanstveno, bez dodatnih i suvišnih prepreka. Nacrt zakona ne pravi razliku između osoba koje su invaliditet stekle u toku života i nas koji smo sa njim rođeni. Za osobe sa urođenim, trajnim invaliditetom, ponovno vještačenje je administrativno nepotrebno, suštinski besmisleno i psihološki veoma teško. Ono dodatno produbljuje osjećaj nepovjerenja, birokratske nesigurnosti i lične degradacije. Takođe, postoji ozbiljna bojazan da mnogi – zbog lošeg zdravstvenog stanja, nedovoljne informisanosti ili drugih sistemskih prepreka neće moći da podnesu zahtjev u predviđenom roku.
Time bi, ne svojom krivicom, izgubili doživotno stečena prava i zaštitu koja im pripada. Ovakav pristup ne samo da je pravno i etički problematičan, već je i u suprotnosti sa Konvencijom Ujedinjenih nacija o pravima osoba sa invaliditetom, koju je Crna Gora ratifikovala, kao i sa temeljnim evropskim vrijednostima i standardima ljudskih prava, ka kojima kao država težimo. Pozivamo donosioce odluka da ozbiljno razmotre naše stavove i prilagode zakon na način koji neće ugroziti prava i dostojanstvo onih koji s invaliditetom žive cijeli život. Naša prava nisu privilegija – ona su temelj našeg dostojanstva i jednakosti.
Zato tražimo od države Crne Gore da jasno prepozna i zaštiti specifičan položaj osoba sa urođenim invaliditetom, te da zakonom obezbijedi trajnost i nepovredivost naših prava – kao što to nalažu međunarodne obaveze, savremeni standardi i temeljna načela ljudskog dostojanstva. Vjerujemo da Crna Gora može i mora donijeti zakone koji unapređuju sistem, a ne dovode u pitanje sigurnost i osnovna prava onih koji su cijeli život suočeni sa brojnim preprekama, ali uprkos svemu – dostojanstveno žive i doprinose ovom društvu.
Priroda i društvo
Kolektor u Botunu izvjestan, prva uknjižena kuća na 439 metara

Jedno od pitanja koje se najčešće pojavljuje u javnosti u vezi sa izgradnjom budućeg sistema za prečišćavanje otpadnih voda tiče se njegove udaljenosti od naseljenih mjesta i stambenih objekata.
“Izgradnja novog sistema za prečišćavanje otpadnih voda (SPOV), kao državnog objekta od opšteg interesa, planirana je na namjenskoj urbanističkoj parceli površine 13 hektara, unutar industrijske zone Kombinata aluminijuma Podgorica (KAP). Lokacija se nalazi između kompleksa KAP-a i lokalne saobraćajnice koja spaja naselja Dajbabe i Botun, na katastarskim parcelama u vlasništvu Glavnog grada. Podsjećamo da je riječ o državnom objektu od opšteg interesa, čija je izgradnja planirana na namjenskoj urbanističkoj parceli površine 13 hektara, unutar industrijske zone Kombinata aluminijuma Podgorica. Dakle, namjena lokacije, prema važećem detaljnom urbanističkom planu, je industrija. Parcela se nalazi između kompleksa KAP-a i lokalne saobraćajnice koja spaja naselja Dajbabe i Botun, na katastarskom zemljištu u vlasništvu Glavnog grada”, saopštili su iz Vodovoda.Oni objavljuju i udaljenost najbližih, pojedinačnih objekata unutar i van industrijske zone.
“Udaljenost objekata od budućeg SPOV-a unutar industrijske zone – 141 metar – urušena kuća, 241 metar – kuća u izgradnji, bez namjene za stanovanje, 338 metara – kuća nije uknjižena, 369 metara – kuća nije uknjižena, 439 metara – kuća uknjižena, bez tereta i ograničenja, 499 metara – kuća uknjižena, bez tereta i ograničenja. Van industrijske zone na 696 metara – kuća nije uknjižena, 729 metara – kuća uknjižena, sa teretom uzurpacije zemljišta, 847 metara – kuća uknjižena, sa teretom objekat bez dozvole i na 1.384 metra – jezgro naselja Botun “, navode iz Vodovoda.
Iz ovog gradskog preduzeća ističu da dokumentacijom koja je sastavni dio obavezujućih procedura koje prethode izgradnji sistema, posebno su sagledani mogući uticaji izgradnje i funkcionisanja na stambene objekte i na sve segmente životne sredine.”Shodno navedenom, definisane su i mjere prevencije i ublažavanje mogućih uticaja, koji neće prelaziti zakonom definisane referentne vrijednosti. Dokumentacija je obuhvatila mjere koje su prepoznate relevantnom nacionalnom legislativom, kao i dodatne mjere koje su u praksi, kada je ovakva vrsta postrojenja u pitanju, potvrđene kao uspješne”, ističu iz Vodovoda.
Priroda i društvo
Besplatan prevoz u Podgorici i za đake iz Zete koji pohađaju podgoričke škole

Gradski prevoz Glavnog grada obavijestio je građane da će besplatan prevoz moći koristiti i učenici koji imaju prebivalište u Podgorici, a pohađaju školu u drugoj opštini, kao i učenici koji imaju prebivališta u drugoj opštini, a pohađaju školu na teritoriji glavnog grada.
“Zbog velikog interesovanja, obavještavamo građane da pravo na besplatan gradski prevoz mogu ostvariti učenici koji ispunjavaju jedan od sljedećih uslova: Učenik koji ima prebivalište na teritoriji Glavnog grada, a pohađa školu u drugoj opštini; Učenik koji ima prebivalište u drugoj opštini, a pohađa školu na teritoriji Glavnog grada“, saopšteno je iz Gradskog prevoza.
Zahtjevi za izdavanje kartica podnose se od 15. avgusta.
Zahtjevi se podnose od 15. avgusta na šalteru sale u zgradi Skupštine Glavnog grada (ulaz sa Trga nezavisnosti), radnim danima i subotom od 8.00 do 15.00.
Podsjećamo, pored učenika osnovnih i srednjih škola, Glavni grad je besplatan prevoz obezbjedio i za ranjive kategorije stanovništva-penzionere, lica starija od 67 godina, lica sa invaliditetom i lica u stanju socijalne potrebe.
-
Zanimljivosti2 дана ranije
Orao njivu i pronašao zakopanu veliku svotu novca
-
Politika23 сата ranije
Joković: Onaj ko ne bude dio SNP-a, ne može zadržati nijednu poziciju u ime SNP-a
-
Ekonomija2 дана ranije
ŽICG: Željezničkog saobraćaja neće biti do daljnjeg
-
Bilbord6 сати ranije
Promotivne cijene otvaranja firmi u Zeti – T&T Consulting
-
Zeta2 сата ranije
Kolektor u Botunu donosi blokade saobraćajnica i proteste mještana
-
Priroda i društvo3 дана ranije
NVO Bijeli štap: Ponovna vještačenja o invaliditetu su protivna našem dostojanstvu i Konvenciji UN-a
-
Hronika20 сати ranije
Otkrivena najveća plantaža marihuane u Crnoj Gori, uhapšeni Zećanin i Baranin
-
Sport1 дан ranije
Omladinci Zete stopostotni – nova pobjeda protiv Jedinstva