Connect with us

Priroda i društvo

Električni trotineti zabranjeni mlađima od 16! Kazne, kacige i nova pravila u saobraćaju

Photo by Luka Zeković

Prema odredbama novog akta, vozači mlađi od 21 godine neće smjeti upravljati automobilima u periodu od 23 do šest sati ujutru, niti vozilima čija snaga motora prelazi 80 kW, a po prvi put se zakonski reguliše i način korišćenja i upravljanja električnim trotinetima.

Električnim trotinetima, prema odredbama nacrta zakona, neće moći da upravljaju mlađi od 16 godina, a za vrijeme korišćenja tog prevoznog sredstva, vozač će morati na glavi da nosi zakopčanu zaštitnu kacigu za bicikliste.

” Vozač lakog električnog vozila ne smije prevoziti drugo lice na lakom električnom vozilu. Vozač lakog električnog vozila ne smije upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi umanjio mogućnost reagovanja i sigurnog upravljanja vozilom. Kad ne postoji mogućnost kretanja lakog električnog vozila biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, vozač lakog električnog vozila može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h”,  precizirano je novim odredbama u nacrtu zakona, a izuzetak su vozači stariji od 18 godina, koji se mogu kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 50 km/h.

Lice koje bude upravljalo kategorijom vozila za koju nema vozačku dozvolu kazniće se novčanom kaznom od 500 do 800 eura (trenutno je taj raspon kazni od 300 do 600).

Umjesto dosadašnjih 120 do 400 eura, novčane kazne će biti povećane na iznos od 200 do 400 eura i za prekršaje koji se odnosi na nepropisno preticanje, ostavljanje na putu vozila koje nije u upotrebi, bacanje otpadaka i drugih predmeta koji mogu ugroziti druge učesnike u saobraćaju i zagaditi životnu sredinu…

Prema sadašnjem zakonskom rješenju, kazne za nekorišćenje sigurnosnih pojaseva kreću se od 50 do 90 eura, a iz Odsjeka za bezbjednost drumskog saobraćaja nedavno su najavili znatno pooštrovanje kaznene politike u ovoj oblasti, s obzirom na značaj pojasa sa sigurnost putnika, posebno prilikom saobraćajnih nezgoda. Uvođenje zabrane mladim vozačima na korišćenje vozila u noćnim satima i automobila jače snage najavio je prošlog ljeta ministar unutrašnjih poslova Danilo Šaranović.

Pored povećanja novčanih kazni za pojaseve, kazne od 300 do 600 eura predviđene su i za prekoračenje brzine u naseljenom mjestu za 50 do 60 km po satu, odnosno za 70 do 80 km van naseljenog mjesta. Kaznom u tom rasponu biće kažnjen vozač koji započne preticanje ili obilaženje ako po izvršenom preticanju ili obilaženju ne može da se vrati u saobraćajnu traku kojom se kretao bez ometanja ili ugrožavanja ostalih učesnika u saobraćaju, vozač motornog vozila kojem je pridodato priključno vozilo u kojem se prevoze putnici, izuzev autobusa u javnom gradskom, odnosno prigradskom prevozu, onaj koji na prelazu puta preko željezničke pruge ne propusti šinsko vozilo koje se kreće po željezničkoj pruzi…

Novčanom kaznom od 300 do 600 eura kazniće se i mladi vozač koji bude vozio u periodu od 23 do šest sati i onaj koji bude upravljao automobilom jače snage motora od propisane bez nadzora člana porodice koji se nalazi u tom vozilu i koji ima važeću vozačku dozvolu za upravljanje vozilom kategorije “B” u trajanju od najmanje pet godina.

“Ovlašćeni policijski službenik će prilikom kontrole saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, od učinioca težeg prekršaja iz oblasti bezbjednosti saobraćaja na putevima koji je u posljednje dvije godine pravnosnažno osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti privremeno oduzeti predmet koji je bio upotrijebljen za izvršenje tog prekršaja. Troškove nastale u vezi sa čuvanjem privremeno oduzetog predmeta snosi lice od koga je predmet oduzet”,  precizirano je novim članom 307a.

 

Reklama
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Priroda i društvo

Preduzeće Deponija zabranilo Zeti i Danilovgradu odlaganje kabastog otpada

Samo komunalno preduzeće Opštine Tuzi ubuduće će moći da odlaže kabasti otpad na podgoričkoj deponiji „Livade“, dok je ostalim opštinama to zabranjeno.

Komunalni otpad mogu da da nastave da deponuju iz svih devet opština sa kojima imaju sardnju – Zeta, Danilovgrad, Tuzi, Nikšić, Plužine, Šavnik, Cetinje, Mojkovac i Kolašin.

O zabrani odlaganja kabastog otpada preduzeće Deponija je dopisom obavijestilo svih devet opština. Poseban problem imaće opštine Zeta i Danilovgrad jer su ostale dopremale samo komunalni otpad. Da su o ovoj odluci dopisom obavijestili sve opštine za „Dan“ je potvrdio Aleksandar Božović, direktor Deponije.

“Kabasti otpad na „Livadama“ odlagali su Podgorica, Zeta, Tuzi i Danilovgrad. Zabrana se jedino ne odnosi na Podgoricu i Tuzi”, kazao je Božović.

On je istakao da su se na to odlučili zbog kapaciteta kade, ali i da bi motivisali opštine da se pozabave svojim otpadom.

“Kako kabasti otpad čini jako mali procenat učešća u kompletnom otpadu, osim Podgorice, koja ima velike količine te vrste, a po novom Zakonu o upravljanju otpadu dužni su da obezbijede lokaciju za tu vrstu otpada, htjeli smo da ih motivišemo da se pozabave tim. To nije komunalni niti opasan otpad već onaj napravljen od materijala koji se može vratiti u ponovnu upotrebu. Kroz to smo željeli da ih motivišemo da se pobrinu i pozabave svojim otpadom koji je moguće vratiti u ponovnu upotrebu. Sa druge strane sačuvali bi kapacitete za komunalni otpad do izgradnje nove sanitarne kade. Tako postojeće kapacitete nećemo opterećivati sa kabastim otpadom”, ističe Božović.

Komunalna inspekcija Opštine Tuzi krajem septembra kontrolisala je odlaganje otpada van sanitarnih kada, iza zida deponije. Komunalnalna inspektorka Ana Camaj kazala je da je u pitanju parcela Deponije koja nije predviđena za odlaganje otpada. Ona je saopštila da tu postoji rupa iz koje je vađen materijal za sanitarne kade koje se sada zatrpavaju otpadom i prekrivaju zemljom.

“U pitanju je i građevinski i kabasti otpad, ima i guma. Kamioni prolaze kroz deponiju, vagaju se i kroz polomljeni zid izlaze i tamo odlažu otpad”, rekla je Camaj.

Ona je saopštila da je Deponiji dat rok da do 1. marta popuni ovu rupu i zasadi drveće.

Pomoćnik direktora Komunalnog preduzeća Danilovgrad Slobodan Stanišić, kazao je da su dobili dopis od Deponije da nađu rješenje za kabasti otpad i da isključivo dopremaju komunalni otpad.

“Mi smo se oslonili na Podgoricu u skladu sa ugovorom. Sada čekamo sekretarijate da vidimo u narednom periodu koja bi bila adekvatna lokacija na teritoriji opštine Danilovgrad da tu odlažemo isključivo kabasti otpad”, rekao je Stanišić.

Stanišić navodi da je lakše da nađu lokaciju za kabasti otpad nego da je u pitanju komunalni.

“U obrazloženju dopisa koji smo dobili od Deponije piše da je ova odluka zbog kapaciteta koji su ograničeni, te da imaju i problem sa mještanima. Mi imamo ugovor potpisan sa Deponijom za odlaganje obje vrste otpada. Kada nađemo rješenje aneksiraćemo ugovor koji će biti precizan samo za komunalni otpad, jer nije isto tarifiranje”, kaže Stanišić.

On ističe da na mjesečnom nivou Deponiji u prosjeku plaćaju oko 15.000 eura.

“To varira od mjeseca do mjeseca. Zavisi od količine koju dopremimo, jer se on mjeri i postoje vagarski listovi koji su propratni akt fakturama”, ističe Stanišić.

 

Continue Reading

Priroda i društvo

Crna Gora bez planova za gradnju novih zatvora

U najvažnijim planskim dokumentima države, poput Prostornog plana Crne Gore do 2040. i prostorno-urbanističkih planova opština, ne prepoznaje se potreba za izgradnjom novih zatvora. Umjesto toga, prioriteti su usmjereni na urbanistički razvoj, zaštitu prostora i unapređenje infrastrukture, dok se sistem izvršenja krivičnih sankcija rješava kroz reforme i alternativne kazne.

Jedini projekat koji se u posljednjih nekoliko godina pominjao kao investicija od značaja jeste zatvor u Mojkovcu, kapaciteta oko 250 mjesta. Taj objekat trebalo je da rastereti postojeće kapacitete i da posluži kao regionalni zatvor za sjever, ali njegova realizacija kasni, a država nije najavila gradnju novih sličnih objekata u drugim krajevima.

Nadležne institucije sve češće ističu da je cilj smanjenje broja zatvorenika kroz veću primjenu alternativnih sankcija, poput rada u javnom interesu ili kućnog pritvora, kao i poboljšanje uslova u već postojećim zatvorskim ustanovama. Na taj način, problem prenatrpanosti pokušava se rješavati upravljačkim mjerama, a ne širenjem kapaciteta.

Ni Prostorni plan Crne Gore do 2040, niti PUP-ovi opština, ne sadrže smjernice za gradnju zatvora. Fokus je na stambenom razvoju, turističkim zonama, saobraćajnoj infrastrukturi i očuvanju prirodnih resursa. Organizacije civilnog društva koje su pratile izradu planskih dokumenata takođe ukazuju da se prenamjena zemljišta i razvojna politika vode prema ekonomskim i ekološkim prioritetima, dok zatvori ne figuriraju kao tema od značaja.

Izgradnja zatvora zahtijeva velike zemljišne površine i prateću infrastrukturu, što u Crnoj Gori, zemlji sa ograničenim prostorom i velikim pritiskom turizma i stanogradnje, nije lako obezbijediti. Zato vlasti očigledno procjenjuju da postojeći kapaciteti, uz reforme i alternative, mogu biti dovoljni da sistem funkcioniše.

Postojeći projekti tretiraju se kao pojedinačni slučajevi, a strategija se oslanja na alternativne sankcije i poboljšanje postojećih kapaciteta. Prema važećim planskim dokumentima, država jednostavno ne vidi potrebu za novim zatvorima dok su se alternative kao što su kućni pritvori i ograničavanje kretanja pokazali kao neadekvatni, što je u praksi proizvelo više primjera kada su članovi organizovanih kriminalnih grupa prekršili kaznu kućnog pritvora i ograničavanje kretanja.

Continue Reading

Priroda i društvo

Univerzitet Crne Gore raspisao konkurse za upis na master i specijalističke studije

univerzitet crne gore

Konkursi za upis na master i specijalističke studije Univerziteta Crne Gore, za studijsku 2025/26. godinu, biće raspisani danas 22. septembra i objavljeni na sajtu Univerziteta Crne Gore i u dnevnim novinama koje izlaze u Crnoj Gori.

Za upis na master studije Univerziteta Crne Gore u studijskoj 2025/26. godini predviđeno je 2.010 mjesta, na specijalističkim 1.225.

Prijave na oba konkursa se podnose 23. septembra 2025. godine studentskoj službi organizacione jedinice, u okviru radnog vremena te službe.

Za upis na master programe obavezan je prijemni ispit, koji će se održati 24. i 25. septembra 2025. godine. Način polaganja, struktura i sadržina ispita, kao i raspored, biće objavljeni na oglasnim tablama i internet stranicama organizacionih jedinica. Master studije se finansiraju iz Budžeta Crne Gore i besplatne su za studente, osim dva programa na engleskom jeziku koji su samofinansirajući – program Zaštita i upravljanje morskom sredinom i program Informaciona bezbjednost.

Uslovi, kriterijumi i postupak upisa na master i specijalističke studije biće detaljno precizirani u konkursima, u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju, Statutom Univerziteta Crne Gore, Pravilnikom o upisu u prvu godinu master studija i Pravilima studiranja na postdiplomskim studijama, dostupnim na internet stranici Univerziteta Crne Gore.

Upis kandidata obaviće se zaključno sa 26. septembrom 2025. godine.

Continue Reading

Facebook

Istaknuto

Najnovije

Istaknuto