Ekonomija
Vlada povećala akcize na gorivo do 3. januara
Akcize na gorivo u periodu od 6. decembra 2022. godine do 3. januara 2023. godine, biće niže 25%, saopšteno je iz Ministarstva finansija.

Akcize na gorivo u periodu od 6. decembra 2022. godine do 3. januara 2023. godine, biće niže 25%, saopšteno je iz Ministarstva finansija. Podsjećamo, posljednje umanjenje iznosilo je 40%. Na osnovu ovih podataka može se očekivati rast cijena goriva.
Akcize na gorivo su mjesecima bile umanjene za 50 odsto, a Vlada je ranije, odlukom od 27. oktobra, odlučila da poveća akcize za 10 odsto, odnosno da budu umanjene za 40 odsto.
“Vlada nastavlja sa pružanjem mjera podrške građanima i privredi, između ostalog kroz namjeru o produženju smanjenja akciza na gorivo, koje je predviđeno da, u periodu od 6. decembra 2022. godine do 3. januara 2023. godine, iznosi 25 odsto”, navodi se u saopštenju.
Iz tog vladinog resora ističu da su dosadašnja, sedmomjesečna umanjenja akciza na goriva u interesu građana i privrede, državni budžet koštala 37 miliona eura, koliko je po ovom osnovu prihodovano manje u odnosu na uporedni period prošle godine.
“Dakle, od 9. maja, kada je prvi put donešena Odluka o umanjenju iznosa akciza za promet bezolovnog benzina i gasnih ulja, državni budžet prihodovao je desetine miliona eura manje u odnosu i na projekcije za ovu godinu”, navodi se u saopštenju Ministarstva finansija.
Iz tog vladinog resora navode da je ministar finansija Aleksandar Damjanović u kontinuitetu predlagao niže akcize, pa je tako Odluka o umanjenju donošena 6 puta, za nepunih sedam mjeseci.
“Sve sa ciljem da bi građani i privreda imali jeftinije gorivo u Crnoj Gori, odnosno da bi lakše podnijeli posljedice globalnih tržišnih šokova. Dakle, Ministarstvo finansija pokazalo je punu odgovornost, pravovremeno reagujući kako bi se značajno doprinijelo pojeftinjenju goriva, iako se smanjenje akcize, evidentno negativno reflektovalo na državne prihode”, navodi se u saopštenju Ministarstva finansija.
Ističu da konstantna, višemjesečna odluka Vlade, na predlog Ministarstva finansija, koja je, kako su kazali, prva takve vrste donesena u Crnoj Gori, u maju ove godine, a koja ima sedemomjesečni kontinuitet, omogućila je da građani Crne Gore i privreda imaju najniže cijene u regionu.
“S obzirom na trenutni, povoljniji trend kretanja cijena goriva na berzi, kao i na detaljnu analizu o uticaju ovih promjena na prihode budžeta, ocijenili smo da je moguća postepena korekcija akcize do nivoa od 25% za kratkoročni period, a da ta razlika istovremeno neće biti osjetna za budžete građana, odnosno da neće negativno uticati na cijenu goriva koju plaćaju”, navodi se u saopštenju.
Iz Ministarstva finansija dodaju da iako su cijene goriva bile izuztno visoke, prethodne Vlade nijesu posezale za mjerom obuzdavanje rasta cijena goriva.
Navode da je prvi pravni osnov u cilju obezbjeđenja stabilnosti cijena naftnih derivata kao i zaštite životnog standarda građana usljed njihovog povećanja na svjetskom tržištu, bio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama, koji je Skupština Crne Gore donijela 5. maja 2022. godine, a kojim je, data mogućnost Vladi Crne Gore da, u slučaju značajnijeg povećanja cijena mineralnih ulja na svjetskom tržištu, može donijeti odluku o umanjenju iznosa akcize do 50%, za bezolovni benzin i gasna ulja, za period do tri mjeseca.
Nakon toga, dodaju, Vlada je na predlog Ministarstva finansija šest puta donijela odluku o umanjenju i to:
– 9. maja 2022. godine, donijela Odluku o umanjenju iznosa akcize za promet bezolovnog benzina i gasnih ulja („Službeni list CG“, broj 50/22), za 40%. Prema navedenoj odluci, visina akcize je iznosila:
– za bezolovni benzin-329 eura za 1000 litara (0,329 eura po litru)
– za gasna ulja koja se koriste kao motorno gorivo -264 eura za 1000 litara (0,329 eura po litru).
– Nova Odluka o umanjenju iznosa akcize za promet bezolovnog benzina i gasnih ulja („Službeni list CG“, broj 59/22), kojom je predviđeno umanjenje akcize za 50%, u periodu od 7. juna do 5. jula 2022. godine, i to za:
– za bezolovni benzin-275 eura za 1000 litara (0,275 eura po litru)
– za gasna ulja koja se koriste kao motorno gorivo -220 eura za 1000 litara (0,220 eura po litru).
– Produženo je važenje umanjenja akcize za 50% do 30. avgusta 2022. godine, za bezolovni benzin i gasna ulja koja se koriste kao motorno gorivo, kada je donijeta Odluka o izmjeni odluke o umanjenju iznosa akcize za promet bezolovnog benzina i gasnih ulja(„Službeni list CG“, broj 70/22).
– 25. avgusta 2022. godine Odluku o izmjeni odluke o umanjenju iznosa akcize za promet bezolovnog benzina i gasnih ulja („Službeni list CG“, broj 95/22), kojom je produženo važenje umanjenja akcize za 50% do 30. septembra 2022. godine, za bezolovni benzin i gasna ulja koja se koriste kao motorno gorivo.
– 29. septembra 2022. godine Odluka o izmjeni odluke o umanjenju iznosa akcize za promet bezolovnog benzina i gasnih ulja („Službeni list CG“, broj 107/22), kojom je produženo važenje umanjenja akcize za 50% do 1. novembra 2022. godine, za bezolovni benzin i gasna ulja koja se koriste kao motorno gorivo.
– 27. oktobra 2022. godine, donijela Odluku o izmjeni i dopunama Odluke o umanjenju iznosa akcize za promet bezolovnog benzina i gasnih ulja („Službeni list CG“, broj 120/22), kojom je propisano umanjenje visine akcize za 40%, u periodu od 8. novembra do 6. decembra 2022. godine, dok je istom odlukom propisano umanjenje od 25%, koje će važiti od 6. decembra 2022. godine do 3. januara 2023. godine.
“Namjera ove Vlade je da i ubuduće, iskazujući punu solidarnost u odnosu na građane i privredu, djeluje u maksimalnoj mogućoj mjeri, shodno kretanjima cijena naftnih derivata na svjetskoj berzi, odnosno u zavisnosti od poremaćaja na tržištu i eventualnog povećanja cijena naftnih derivata, kao i uticaja tih promjena na Budžet Države”, zaključuju iz Ministarstva finansija.
Ekonomija
Normalizovan željeznički saobraćaj, prekinuta blokada

Nakon pet dana postignut je dogovor oko deblokade željezničkog saobraćaja u Crnoj Gori. Predstavnik zaposlenih Andrej Kaluđerović kazao je da su radnici dobili garancije za povećanje zarada, i da su jutros svi vozovi krenuli da saobraćaju na teritoriji Crne Gore.
Petodnevna obustava rada zaposlenih u Željezničkoj infrastrukturi Crne Gore izazvala je oštru razmjenu optužbi između predstavnika radnika i rukovodstva, dok šteta za nacionalni željeznički sistem i privredu rapidno raste.
Predstavnik zaposlenih Andrej Kaluđerović odbacio je navode da je odbio pregovore ili ponuđeni kolektivni ugovor, naglasivši da se odluke donose isključivo zajednički sa kolegama.
On je za TVCG kazao da su jutros svi vozovi krenuli na teritoriji Crne Gore.
“Dobili smo garancije za naše zarade. Povećanje plata će biti nekih 300 eura kao i što smo i najavljivali, tako da će zarada iznositi oko 1.000 do 1.200 eura”, kazao je Kaluđerović.
Kaluđerović je istakao da su na probleme ukazivali odavno, ali da radnici nijesu bili shvaćeni na pravi način.
Naglasio je da su dobili garancije da će povećanje biti u najkraćem zakonskom roku.
“Riješili smo sve ovo u korist zaposlenih, a nadam se i u korist menadžmenta”, poručio je on.
Kaluđerović je uputio izvinjenje svim putnicima koji su pretrpjeli štetu zbog obustave željezničkog saobraćaja, i poručio da se nadaju da se ovako nešto neće ponoviti.
Ekonomija
ŽICG: Željezničkog saobraćaja neće biti do daljnjeg

Željeznička infrastruktura Crne Gore (ŽICG) saopštila je da je zaposleni u tom preduzeću Andrej Kaluđerović u ime zaposlenih koji su obustavili rad, odbio da uđe u razgovore sa izvršnim menadžmentom preduzeća, kao i Odborom direktora, iako su mu u više navrata ponuđeni, kako bi se pronašlo rješenje u interesu zaposlenih i omogućilo normalno funkcionisanje saobraćaja.
“Sada je potpuno jasno da se ne radi o sindikalnoj ili radničkoj inicijativi, već o politički instruiranoj opstrukciji kojom se pokušava ugroziti rad željeznice i prouzrokovati direktna šteta putnicima i privredi. Kaluđeroviću je dobro poznato da zahtjevi koje postavlja ne mogu biti ispunjeni na način na koji to očekuje, jer za svaku odluku o povećanju zarada i izmjenama kolektivnog ugovora neophodno je učešće i odobrenje Ministarstva finansija, kao i saglasnost reprezentativnih sindikata”, navode iz ŽICG.
Ističu da Kaluđerović uporno odbija razgovore sa menadžmentom i insistira na ispunjenju svojih ultimatuma kao uslovu da vozovi normalno saobraćaju.
“Željeznička infrastruktura Crne Gore još jednom poziva sve zaposlene da ostanu posvećeni zakonitom i odgovornom radu, a relevantne institucije da adekvatno reaguju na očiglednu opstrukciju kojom se nanosi ozbiljna šteta javnom interesu i bezbjednosti saobraćaja. Takođe, obavještavamo građane, operatere putničkog i teretnog saobraćaja da do daljnjeg neće biti željezničkog saobraćaja”, zaključuju u saopštenju.
Ministarstvo saobraćaja: Blokada željeznice prouzrokovala veliku materijalnu štetu
Obustava rada od strane dijela zaposlenih u ŽICG je nezakonita i prouzrokovala je veliku materijalnu štetu, kao i ozbiljne posljedice po odvijanje saobraćaja, saopštili su iz Ministarstva saobraćaja.
Posebno zabrinjava činjenica da je blokadom pruge zaustavljen međunarodni voz, na kojem se i dalje nalazi imovina stranih državljana, uključujući automobile putnika, navode iz ministarstva.
Ističu da je Ministarstvo saobraćaja u kontinuitetu podržavalo poboljšanje uslova rada zaposlenih, a kroz rebalans budžeta obezbijedili smo dodatnih 2,5 miliona eura za funkcionisanje Željezničke infrastrukture Crne Gore.
“Uprkos tome, današnja akcija dijela zaposlenih izvedena je na ultimativan način, do sada nezabilježen u Crnoj Gori. Radi se o potezu kojim su radnici odbili svaku mogućnost dogovora sa menadžmentom i odbijali razgovor čak i sa reprezentativnim sindikatima, koji su jedini ovlašćeni da pregovaraju o kolektivnom ugovoru u skladu sa zakonom”, navode u saopštenju.
Srbijavoz: Umjesto noćnih barskih vozova autobus na relaciji Bar-Prijepolje-Bar
Za putnike koji putuju večeras međunarodnim vozom broj 432 sa polaskom u 20.10 časova iz Bara za Zemun kao i vozom 433 sa polaskom u 19.40 časova iz Zemuna za Bar, obezbjeđen je autobuski prevoz na relaciji Bar-Prijepolje teretna-Bar, saopštio je Srbijavoz.
U saopštenju se navodi da je privremena izmjena u organizaciji noćnih barskih vozova uvedena zbog prekida željezničkog saobraćaja u Crnoj Gori izazvanog obustavom rada grupe zaposlenih Železničke infrastrukture Crne Gore.
Tokom trajanja ove izmijenjene organizacije, zbog autobuskog prevoza putnika na pomenutoj relaciji, u noćne vozove se neće uvrštavati kola za prevoz automobila.
Ekonomija
Regionalni vodovod – od gubitka do rekorda

Regionalni vodovod Crnogorsko primorje je u periodu od juna 2021. do juna 2025. godine prošao transformaciju od preduzeća opterećenog višemilionskim dugovima do finansijski stabilne kompanije sa rekordnom dobiti, saopšteno je iz ovog državnog preduzeća.
Na 57. sjednici Odbora direktora usvojena je završna informacija o poslovanju za pomenuti period, a iz Regionalnog vodovoda poručuju da „ostvareni rezultati nedvosmisleno potvrđuju transformaciju preduzeća, koje je od gubitaka i nelikvidnosti 2020. godine, za svega četiri godine postalo jedan od najupečatljivijih primjera uspješnog i odgovornog upravljanja u crnogorskom javnom sektoru“.
Kako navode, ključ uspjeha bio je „profesionalan, stručan i principijelan odnos članova Odbora direktora prema misiji i viziji preduzeća“.
U saopštenju se podsjeća da je „od juna 2021. godine, kada je Zoran Lakušić preuzeo upravljačku funkciju predsjednika Odbora direktora, Regionalni vodovod bio opterećen višemilionskim dugovima i poslovao je sa gubitkom“. Četiri godine kasnije, bilježi se „gotovo tri miliona eura neto dobiti“, dok je „od gubitka iz 2020. godine, koji je iznosio skoro 200 hiljada eura, Regionalni vodovod dostigao stabilnu i održivu profitabilnost“.
Rast prihoda, kako tvrde, ostvaren je „uz očuvanje stabilnosti cijena vode“. Korekcija cijena bila je „pažljivo odmjerena, bez većih negativnih efekata po krajnje korisnike, a u funkciji dugoročne održivosti sistema“.
Posebno se izdvaja podatak da je „otplaćeno više od 21,3 miliona eura naslijeđenih obaveza, čime je Regionalni vodovod značajno oslobođen dugogodišnjih kreditnih aranžmana“. Uz to, „iz dobiti je uplatio iznos od skoro pola miliona eura Vladi Crne Gore u državni budžet, po prvi put u svom poslovanju“.
U saopštenju se naglašava i da predsjednik Odbora direktora „tokom cijelog mandata nije koristio pravo na dnevnice, posebne naknade za rad u komisijama i radnim tijelima, niti karticu za reprezentaciju“.
Politika zapošljavanja, kako navode, bila je „temeljena isključivo na stvarnim potrebama radnog procesa, u skladu sa tehnološkim i organizacionim zahtjevima, bez kadrovskog uvećanja koje bi izlazilo iz okvira racionalnog i odgovornog upravljanja“.
Iz Regionalnog vodovoda poručuju da njihovi rezultati „pokazuju da državna preduzeća mogu poslovati profesionalno, odgovorno i sa milionskom dobiti“.
Dodaju i da su „upravljanje i postignuća Regionalnog vodovoda i predsjednika Odbora direktora Zorana Lakušića više puta pohvaljena na sjednicama Vlade Crne Gore“.
Kako ističu, „ostvareni rezultati i rekordne isporuke vode ne bi bili mogući bez istorijskog iskoraka – zaustavljanja nelegalne eksploatacije pijeska i šljunka iz korita rijeke Morače, u drugoj zoni sanitarne zaštite izvorišta Bolje Sestre“, čime je, navode, poslana snažna poruka da se „odlučnom i odgovornom akcijom mogu zaštititi ključni prirodni resursi i obezbijediti održiv razvoj“.
-
Crna Gora3 дана ranije
Agencija dala saglasnost za izgradnju kolektora u Botunu
-
Zeta1 дан ranije
Botunjani za utorak u 18 sati najavili protest upozorenja
-
Zeta3 дана ranije
Odbor MZ Botun: Botunjani nijesu krivi što se otpadne vode izlivaju u Moraču.
-
Zeta3 дана ranije
Kaluđerović: Zahtjevi mještana Botuna i Zete moraju se poštovati
-
Zeta3 дана ranije
Opština Zeta: Kolektora u Botunu neće biti
-
Hronika3 дана ranije
Ulične trke u Zeti odnijele još jedan život, policija i dalje nemoćna
-
Sport1 дан ranije
Karatisti Zete izvanredni u Zenici: 22 medalje i prvo mjesto u generalnom plasmanu
-
Zeta7 сати ranije
Kopitović: Tužilaštvo da ispita ulogu eksperata za sve i svašta u promociji kolektora u Botunu