Zeta je 16.avgusta postala nova opštana, odvajanjem 15.305 hektara površine od Podgorice, a prema poslednjem popisu na ovom području živi 16.231 stanovnik.
Zeta je dobila samostalnost izmjenom više zakona u Skupštini Crne Gore. To je učinjeno u kasnim večernjim satima, nešto prije ponoći na vanrednoj sjednici parlamenta voljom poslanika DPS-a, SD-a, SDP, URA, Bošnjačke stranke i albanskih partija.
Protiv su bili poslanici Demokratskog fronta i Demokrata koji su insistirali na tome da je u pitanju izborni inženjering u korist DPS-a kako bi se stanovnicima Zete uskratilo pravo da biraju lokalnu vlast u Podgorici u oktobru. Problematizovali su i teritorijalnu zaokruženost posebno za naselja Dajbabe, Kuće Rakića i Žabljak Crnojevića.
“Mještani Dajbaba će se, na mjesnom referendumu koji će biti organizovan u naredna dva mjeseca, izjasniti da li žele da budu sastavni dio Opštine Zeta”, saopštili su iz Građanskog pokreta (GP) URA u periodu izglasavanja “zetskog zakona” sredinom avgusta.
Iz URA-e su tada naveli da su glasanje za odvajanje Zete uslovili organizovanjem mjesnog referenduma u Dajbabama, kako bi se građani direktno izjasnili – da li žele da budu sastavni dio Opštine Zeta.
Taj mjesni referendum nikada nije održan.
Nakon samostalnosti održani su i prvi lokalni izbori u Opštini Zeta, tako da danas Zeta ima i novu vlast a jedan od glavnih izazova nove vlasti biće svakako uspostavljanje administrativnih granica sa susjednim opštinama.
U elaboratu pišete da nećete moći da regulišete PM 10 čestice, a znamo koliko one štete zdravlju, negativno utiču na mozak i unutrašnje organe, tako da je mnogo bitnije da promijenite tehnologiju nego što se bavite lokacijom, kazao je Milorad Micko Vukotić, inženjer, na javnoj raspravi o elaboratu o procjeni uticaja na životnu sredinu postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda.
Postrojenje treba da se gradi na granici Dajbaba i Botuna.
Vukotić kaže da ne razumije zbog čega se i dalje zagovara spalionica kad postoje druge, savremenije tehnologije.
“Ako instalirate spalionicu i ne možete da kontrolišete PM 10 čestice i ostala zagađenja vi ste neke ljude doživotno osudili. Postoji tehnologija koja podrazumijeva da nema dimnjaka nego se sav proces odvija u zatvorenom prostoru, na temperaturi od 500 do 700 stepeni, u kome nema zagađenja. Svaki dimnjak, čak i onaj kućni, je ekološki problem, a vi cijelo vrijeme insistirate na spalionici. Evropa to više ne poznaje. Kažete da ste u Njemačkoj gledali takve uređaje, ali oni su napravljeni prije 15 godina. Tada je ta tehnologija važila. Zbog toga kažem da je važnija tehnologija od lokacije. Ako ne napravite zdravu tehnologiju gdje god bila nije dobro. Ovdje je uključena KFW banka koja daje pare i propisuje nam tehnilogiju koja je nedopustiva “, kaže Vukotić.
Vukotić predlaže uređaj koji bi mogao da se montira na obali Morače, a može da se testira prije nego se kupi. Tvrdi da se koristi u Americi i Češkoj.
Predsjednik Opštine Zeta Mihailo Asanović kaže da je poražavajuće za društvo da se niko od ekologa nije pojavio na javnoj raspravi.
Mihailo Asanović Izvor: Dan
“Nijesu se oglašavali ni iz Regionalnog vodovoda, a desi se da se zabode jedna lopata u Moraču ili Cijevnu i odmah se digne halabuka. O ovom problemu, koji pogađa na desetine hiljada građana niko se još živ čuo nije. Da li je ovaj elaborat predvidio kako će postrojenje uticati na na vodoizvorište? Pitam direktora Nišavića odakle mu pravo da kiljani u Zeti, Botunu, Dajbabama i gleda gdje je čiji put. Znate li da već dvije godine nemamo završeno razgraničenje, ni metar prevedenog zemljišta. Nudile su nam vaše kolege da pristanemo na to da gradite kolektor u Botunu, a da nam se prevede zemljište. Na to nijesmo htjeli da pristanemo ni tad, ni sad. Planirano je da se radi postrojenje pola KO Botuna i pola KO Dajbabe tako da je netačna konstatacija da je planirano da se radi u Podgorici. Graditi ga nećete”, ističe Asanović.
Funkcioner Demokrata Luka Krstović pitao je šta kažu analize vazduha obavljene u širem rejonu predviđene lokacije za gradnju kolektora.
“Tu mislim na širi rejon u odnosu na predviđenu lokaciju, odnosno na analize vazduha u Zeti, Botunu i Podgorici. U dijelu elaborata nemate analizu vazduha u mjestu gdje ćete da radite spalionicu”, kaže Krstović.
Humanost na djelu: Uspješna akcija dobrovoljnog davanja krvi u Golubovcima
Srednja mješovita škola “Golubovci” još jednom je pokazala svoj izuzetan humanitarni duh, organizujući akciju dobrovoljnog davanja krvi u saradnji sa Crvenim krstom Opštine Zeta i Zavodom za transfuziju krvi iz Podgorice.
Direktor Kulturno-informativnog centra Zeta, Branko Noković, lično je dao krv, postavljajući primjer da humanost uvijek treba biti prioritet svih funkcionera.”Ovo je primjer da humanost uvjek treba da bude prioritet za sve funkcionere koji rade za interes građana Zeta. Ovim putem pozivam sve sugrađane da slijede primjer humanosti.” poručio je Noković.
Transfuzija je održana u učionici škole, a od ranih jutarnjih časova redovi su bili ispunjeni ljudima iz svih sfera života – od vojnika, vatrogasaca i službenika Opštine do mještana i učenika škole. Posebno je bio značajan odziv sadašnjih i bivših đaka, kao i kolega iz školskog kolektiva.
Akciju se odazvao 61 sugrađanin, a prikupljene su 42 dragocjene jedinice krvi.
Ova humanitarna inicijativa još jednom je pokazala koliko je važno zajedništvo i solidarnost u društvu, a Srednja mješovita škola “Golubovci” ponosno stoji kao primjer ostalim školama u Crnoj Gori.
Riješen problem autobuskog prevoza od Podgorice do aerodroma u Zeti
Problem koji postoji još od 2015, kada je ukinuta linija javnog prevoza koja je povezivala Aerodrom i Glavni grad, sačekao je i ministarku Maju Vukićević koja je odmah nakon preuzimanja dužnosti sa kolegama iz sektora za drumski saobraćaj preduzela sve neophodne korake kako bi se ovaj problem riješio u skladu sa zakonom.
“Ministarstvo saobraćaja je u saradnji sa Privrednom komorom, nakon izmjena Daljinara i sprovođenja javnog poziva za zainteresovane prevoznike, omogućilo uspostavljanje nove usluge autobuske povezanosti sa Aerodromom Golubovci. Prvi autobusi će krenuti već do kraja ove nedjelje, pružajući građanima i turistima direktnu povezanost između aerodroma, Podgorice i Opštine Zeta “. saopšteno je iz Ministarstva saobraćaja.
Posebno značajno je da, kako su naveli, nova linija obuhvata i red vožnje koji povezuje jug Crne Gore sa glavnim gradom – od Ulcinja do Podgorice. Time će građani i turisti koji dolaze iz ovog regiona imati olakšan pristup ključnim transportnim čvorištima, čime se dodatno unapređuje mobilnost u državi.
“Vjerujemo da će ova usluga biti od velikog značaja za naše građane, ali i za brojne turiste koji posjećuju Crnu Goru. Ovim korakom nastavljamo da radimo na poboljšanju javnog prevoza i dostupnosti ključnih destinacija u državi”, poručuju iz ministarstva.
Aerodromi Crne Gore će opremiti autobusko stajalište u skladu sa najvišim evropskim standardima, sa modernom infrastrukturom i opremom koja će omogućiti komforno čekanje i efikasnu uslugu svim putnicima.
Za sve informacije o redovima vožnje građani i turisti mogu posjetiti zvanične sajtove Aerodroma Crne Gore, Buss Ticket-a, kao i Ministarstva saobraćaja. Ovi izvori će omogućiti jednostavan uvid u dostupne linije i vrijeme polazaka.
“Ministarstvo saobraćaja i dalje ostaje posvećeno stvaranju boljih uslova za prevoz i povezivanje svih regija Crne Gore, u skladu s potrebama građana i turista “, navodi se u saopštenju.