Priroda i društvo
Čarapić: Uvesti autobuski prevoz od Podgorice do aerodroma u Zeti

Šef kluba odbornika Pokreta Evropa sad u Skupštini Glavnog grada Vasilije Čarapić obratio se gradonačelnici Podgorice Oliveri Injac, predsjedniku Opštine Zeta Mihailu Asanoviću, direktoru Aerodroma Roku Toliću i ministarki saobraćaja Maji Vukićević tražeći da se uvede autobuski prevoz na relaciji Podgorica-aerodrom.
U dopisu istakao da da, u cilju unapređenja intermodalnog saobraćaja, lakšeg pristupa Aerodromu Podgorica, pospješivanja turističke ponude Podgorice i afirmisanja korišćenja javnog prevoza, predlaže uvođenje redovne autobuske linije na ovoj relaciji.
“Analizom reda vožnje i linijskog prevoza došli smo da zaključka da bi povratna autobuska linija Podgorica-Aerodrom Podgorica trebala da prima putnike sa tri ključne lokacije u Podgorici i dovodi ih do njih sa aerodroma. To su Velika pijaca koja bi bila centralna lokacija koja je lako dostupna velikom broju građana, kao i turistima koji dolaze u grad. Ovo stajalište je jedno od glavnih čvorišta u gradu i koristi ga više linija, uključujući liniju broj 1 koja povezuje Masline i Zabjelo, linija broj 9 koja saobraća od Ulice Nikole Tesle do Ulice Janka Đonovića, linija broj 8 koja povezuje Stari aerodrom sa Donjom Goricom, kao i linije 4 i 5 koje povezuju Konik sa Tološima i Donjom Goricom. Takođe, tu je i gradski stadion. Ovo je takođe ključna tačka koja pokriva veliki dio stanovništva Podgorice i omogućava lak pristup javnom prevozu jer do ovog stajališta vodi linija 1 koja povezuje Masline i Zabjelo, linija 6a koja saobraća između Zagoriča i Stare Zlatice, linije 4 i 5 koje povezuju Konik sa Tološima i Gornjom Goricom, kao i linija 7 koja povezuje Stari aerodrom i Blok VI. Jedna od lokacija je i Moskovska ulica. Stajalište u Moskovskoj ulici je takođe čvorište koje povezuje nekoliko važnih linija poput linija 2-3 koje povezuju Donju Goricu i Željezničku stanicu, linije 6 koja saobraća između Željezničke stanice i Zlatice, linije 7 koja povezuje Stari aerodrom i Blok VI, linije 8 koja – Stari aerodrom – Donja Gorica i linije 9 koja saobraća od Ulice Nikole Tesle do Ulice Janka Đonovića. Konačno odredište ove linije bilo bi Aerodrom Podgorica, koji je od velikog značaja za putnike koji dolaze i odlaze iz Crne Gore “, piše u dopisu Vasilija Čarapića.
Čarapić dalje navodi da bi polazak sa ove tri lokacije omogućio stanovnicima Podgorice da korišćenjem isključivo javnog prevoza i uz jedno presijedanje dođu do Aerodroma Podgorica i vrate se bez obzira na to u kom dijelu grada žive.
“Stanovnici ruralnih područja do kojih stižu autobuske linije bi po ovom modelu stizali do Aerodroma Podgorica i vraćali se uz najviše dva presijedanja. Predlažemo da autobusi polaze svakih 30 minuta, što bi omogućilo redovan i pouzdan prevoz za sve korisnike. S obzirom na očekivani broj putnika, predlažemo korišćenje autobusa srednje veličine sa kapacitetom od 40 do 50 putnika. Linija bi trebalo da bude u funkciji od pet do 23 sata, kako bi pokrila sve letove sa Aerodroma Podgorica u Golubovcima. Autobuske stanice bi trebale biti integrisane sa postojećim mrežama gradskog prevoza, kako bi omogućile lak prelazak sa drugih linija na ovu novu rutu”, kaže Čarapić.
On smatra da bi uvođenje ove linije dalo višestruke benefite kako samim stanovnicima Podgorice, tako i funkcionisanju saobraćaja u Podgorici.
“Prije svega, ova linija bi omogućila intermodalnost saobraćaja, odnosno jednostavniju i efikasniju povezanost između različitih vrsta saobraćaja, kao što su gradski autobusi, privatni prevoz ili taksiji sa avionskim saobraćajem. Putnici bi imali jednostavniji i brži način da dođu do aerodroma, bez potrebe za korišćenjem privatnih vozila ili taksija. Takođe, turisti bi imali direktnu vezu sa aerodromom, što bi Podgoricu učinilo atraktivnijom destinacijom za posjetu jer bi ovo zasigurno poboljšalo iskustvo posjetilaca. Ono što je nesporno je da bi uvođenje ove linije podstaklo građane da koriste javni prevoz umjesto privatnih automobila, čime bi se smanjilo zagađenje i gužve u saobraćaju, što je strateški cilj Glavnog grada. Na kraju, uvođenje autobuske linije na relaciji Podgorica – Aerodrom Podgorica osim što bi predstavljao veliki korak ka modernizaciji i unapređenju saobraćajne infrastrukture Podgorice, značajno bi povećao povjerenje građana Podgorice u gradsku upravu jer bi pokazalo svima da se Podgorica razvija po modelu evropskih prijestonica koje apostrofiraju raznovrsne oblike urbane mobilnosti. Molimo Vas da ovu inicijativu razmotrite i zajedničkim djelovanjem pronađete način da istu realizujete”, piše u dopisu Vasilija Čarapića.
Priroda i društvo
Crna Gora bez planova za gradnju novih zatvora

U najvažnijim planskim dokumentima države, poput Prostornog plana Crne Gore do 2040. i prostorno-urbanističkih planova opština, ne prepoznaje se potreba za izgradnjom novih zatvora. Umjesto toga, prioriteti su usmjereni na urbanistički razvoj, zaštitu prostora i unapređenje infrastrukture, dok se sistem izvršenja krivičnih sankcija rješava kroz reforme i alternativne kazne.
Jedini projekat koji se u posljednjih nekoliko godina pominjao kao investicija od značaja jeste zatvor u Mojkovcu, kapaciteta oko 250 mjesta. Taj objekat trebalo je da rastereti postojeće kapacitete i da posluži kao regionalni zatvor za sjever, ali njegova realizacija kasni, a država nije najavila gradnju novih sličnih objekata u drugim krajevima.
Nadležne institucije sve češće ističu da je cilj smanjenje broja zatvorenika kroz veću primjenu alternativnih sankcija, poput rada u javnom interesu ili kućnog pritvora, kao i poboljšanje uslova u već postojećim zatvorskim ustanovama. Na taj način, problem prenatrpanosti pokušava se rješavati upravljačkim mjerama, a ne širenjem kapaciteta.
Ni Prostorni plan Crne Gore do 2040, niti PUP-ovi opština, ne sadrže smjernice za gradnju zatvora. Fokus je na stambenom razvoju, turističkim zonama, saobraćajnoj infrastrukturi i očuvanju prirodnih resursa. Organizacije civilnog društva koje su pratile izradu planskih dokumenata takođe ukazuju da se prenamjena zemljišta i razvojna politika vode prema ekonomskim i ekološkim prioritetima, dok zatvori ne figuriraju kao tema od značaja.
Izgradnja zatvora zahtijeva velike zemljišne površine i prateću infrastrukturu, što u Crnoj Gori, zemlji sa ograničenim prostorom i velikim pritiskom turizma i stanogradnje, nije lako obezbijediti. Zato vlasti očigledno procjenjuju da postojeći kapaciteti, uz reforme i alternative, mogu biti dovoljni da sistem funkcioniše.
Postojeći projekti tretiraju se kao pojedinačni slučajevi, a strategija se oslanja na alternativne sankcije i poboljšanje postojećih kapaciteta. Prema važećim planskim dokumentima, država jednostavno ne vidi potrebu za novim zatvorima dok su se alternative kao što su kućni pritvori i ograničavanje kretanja pokazali kao neadekvatni, što je u praksi proizvelo više primjera kada su članovi organizovanih kriminalnih grupa prekršili kaznu kućnog pritvora i ograničavanje kretanja.
Priroda i društvo
Univerzitet Crne Gore raspisao konkurse za upis na master i specijalističke studije

Konkursi za upis na master i specijalističke studije Univerziteta Crne Gore, za studijsku 2025/26. godinu, biće raspisani danas 22. septembra i objavljeni na sajtu Univerziteta Crne Gore i u dnevnim novinama koje izlaze u Crnoj Gori.
Za upis na master studije Univerziteta Crne Gore u studijskoj 2025/26. godini predviđeno je 2.010 mjesta, na specijalističkim 1.225.
Prijave na oba konkursa se podnose 23. septembra 2025. godine studentskoj službi organizacione jedinice, u okviru radnog vremena te službe.
Za upis na master programe obavezan je prijemni ispit, koji će se održati 24. i 25. septembra 2025. godine. Način polaganja, struktura i sadržina ispita, kao i raspored, biće objavljeni na oglasnim tablama i internet stranicama organizacionih jedinica. Master studije se finansiraju iz Budžeta Crne Gore i besplatne su za studente, osim dva programa na engleskom jeziku koji su samofinansirajući – program Zaštita i upravljanje morskom sredinom i program Informaciona bezbjednost.
Uslovi, kriterijumi i postupak upisa na master i specijalističke studije biće detaljno precizirani u konkursima, u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju, Statutom Univerziteta Crne Gore, Pravilnikom o upisu u prvu godinu master studija i Pravilima studiranja na postdiplomskim studijama, dostupnim na internet stranici Univerziteta Crne Gore.
Upis kandidata obaviće se zaključno sa 26. septembrom 2025. godine.
Priroda i društvo
Rekordna ljetnja sezona 2025: Istorijske isporučene količine vode u Regionalnom vodovodu Crnogorsko primorje

Regionalni vodovod Crnogorsko primorje ostvario je istorijske količine isporučene vode tokom ljetnjih mjeseci 2025. godine. Ovi impresivni rezultati jasno potvrđuju izvanrednu pripremljenost, profesionalizam i efikasnu organizaciju kako Odbora direktora, tako i menadžmenta preduzeća.
Isporuka vode u junu, julu i avgustu 2025. nadmašila je sve prethodne godine, kao i ugovorene količine, što predstavlja rekord u istoriji Regionalnog vodovoda. Ukupno za ove tri mjeseca ostvareno je više 132% u odnosu na 2024., 148% u odnosu na 2023. i 163% u odnosu na ugovorene količine.
Ako uzmemo u obzir podatke iz prethodnih godina, vidimo da je u toku ova tri mjeseca 2025. isporučeno 5.935.172 metra kubna vode, što je skoro 2 miliona više u odnosu na isti period 2023. godine, čime je postignuta rekordna sezona za Regionalni vodovod.Ovi izvanredni rezultati su direktna posljedica pažljive pripreme, strateškog vođenja Odbora direktora i predanog rada menadžmenta, koji su omogućili da sistem vodosnabdijevanja funkcioniše besprekorno čak i u najzahtjevnijem ljetnjem periodu.
Trend visokih isporuka nastavljen je i u septembru, sa ostvarenom isporukom od 97% u odnosu na 2024., 64% u odnosu na 2023. i 96% u odnosu na ugovorene količine.
Ukupno za period juni–septembar 2025., ostvareno je 137% u odnosu na 2024., 150% u odnosu na 2023. i 166% u odnosu na ugovorene količine.
Ovi rezultati potvrđuju da je Regionalni vodovod Crnogorsko primorje neprekidno unapređuje svoje kapacitete, obezbjeđujući stabilno i sigurno vodosnabdijevanje, čak i tokom zahtjevnih ljetnjih mjeseci, čime ljeto 2025. postaje najuspješnija sezona u istoriji preduzeća.
-
Politika3 дана ranije
PES Podgorica: Zdravlje Botunjana ugrožava crveni mulj, a ne kolektor koji ne postoji
-
Hronika1 дан ranije
Uhapšen Predrag Bošković
-
Hronika2 дана ranije
Ubijen Boban Sjekloća: “Škaljarac” za kojim je tragala policija slobodno se kretao Crnom Gorom
-
Sport12 сати ranije
MATIJA RADOVIĆ ZA PORTAL ZETA: Kik-boks volim sve više i više
-
Sport1 дан ranije
Budućnost Voli najbolja na II Memorijalnom turniru „Dušan Đuretić“
-
Hronika2 дана ranije
Ubistvo u Kotoru: Policija utvrđuje da li se radi o sukobu klanova
-
Sport3 дана ranije
Goleada Zete, Ilarion siguran
-
Zeta4 сата ranije
Stanovnici sela Srpska traže hitnu sanaciju bazena crvenog mulja i reakciju Vlade